Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hur bra var Habo idag??

• ilikekitesurfing

Medlem
    9 april, 2011 vid 15:09

Vindmässigt var det bra. Men vi blev jäkligt oroliga för en kille! Jag noterade först att hans kite låg på vattnet en bra bit ut. Tänkte inte mer på det. Någon körde också förbi honom utan att det verkade va något. Men när kiten låg kvar därute efter ca 30 minuter började vi kolla noggrannare. Ingen av oss kunde se honom och kiten låg kvar på rygg. Med tanke på att han drev mot turning torso och risken för nedkylning ringe jag faktiskt SOS alarm. De dök upp efter ca 10 minuter. Men nu började vi samtidigt se att killen närmade sig land och kunde gå själv. Det hela slutade alltså väl även om han hade blivit nedkyld. En pers, men tur att det hela slutade väl.

• kitemaster

Medlem
    9 april, 2011 vid 15:18

Det låter ju riktigt allvarligt! Vet du vem det var eller vad som hade hänt honom?

• johanw

Medlem
    9 april, 2011 vid 15:28
    SkånePaul;651936 wrote:
    ??????

sjukt bra!!

Tur de gick bra för killen..

• skanepaul

Medlem
    9 april, 2011 vid 15:38

Haha tack för svaret! Ville bara höra det, jobbade själv men sa till två av mina polare att dra dit men av någon sjukt konstig anledning sket dem i det, men å andra sidan slapp ni dem två noobsen…:) 🙂

• ilikekitesurfing

Medlem
    9 april, 2011 vid 15:39

Ja, jag vet vem det var. Likte oklart vad som hade hänt med kiten, om den hade inverterat eller krashat, men killen var i alla fall OK sen.

• tulltull

Medlem
    9 april, 2011 vid 16:44

Tjena!
    Det var jag som tappade kiten och låg och drev mot torson..
    Jag tappade kiten när jag skulle vända så kiten landade i vattnet och jag fick inte upp den har aldrig varit med om det tidigare… Men hur som helst så fick jag göra en self-rescue och jag tog mig till kiten till slut. Sen började jag simma inåt men det tog sin lilla tid och när jag kom in så var jag hyfsat nerkyld och trött som in i… Men det hela gick bra och det är jag glad över….

Tack för att ni var vaksamma och hade uppsikt och koll på mig.

//Joel

• nordqvist

Medlem
    9 april, 2011 vid 16:56

Skönt att det gick bra! Blev också lite orolig när jag såg all räddningstjänst.. var själv ute på vattnet då det inträffade.

Förövrigt var det en bra dag i habo 🙂

• jagkallaspiotrellerpete

Medlem
    9 april, 2011 vid 17:55

kom vid tre och det var bara o pumpa nian. hur bra som helst!

• danger

Medlem
    10 april, 2011 vid 09:49

Det var ingen höjdarvind när jag kom vid 10, men fick i varje fall provat min 17kvm Zephyr. Runt 13 kom vinden och den höll i sig hela eftermiddagen!

• kitemaster

Medlem
    10 april, 2011 vid 21:35

Gött att höra att det gick bra!
    De som inte känner sig hemma på Self Rescue kan ta en titt på denna:
    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=RGyQ4pQ5OwM”]YouTube – Kiteboard Instructional self rescue – Kitelife & Kitethrills[/ame]

• tulltull

Medlem
    11 april, 2011 vid 12:59

Tjena!
    Det jag upplevde svårt med self resue i lördags var att använda kiten som ett segel… att ta mig till kiten var ok men segelbiten var svår. Det kändes som om jag inte kom någonstans så jag sket i det och började simma med den istället…

• regfellow

Medlem
    11 april, 2011 vid 14:00

Self rescue är inga lätta grejjor, speciellt om linor är trasslade eller linor gått av så att kiten är okontrollerbar.

Vet inte om du gjorde det, men man kan ju släppa ut luften i LEI rulla ihop den runt strutarna och ha den som ”luftmadrass”.

• danger

Medlem
    11 april, 2011 vid 14:03

Hade inte fungerat så bra med min Cult med kassa backventiler (endast 2 av 5 fungerar). Tydligen ett känt fenomen på Naish Kites…
    Funkar säkert bra med andra märken!

• kitemaster

Medlem
    11 april, 2011 vid 15:53

Ja, det är svårt, särskilt i lätta vindar. I hård vind är det betydligt lättare. Det är värt tiden att prova handhavandet nästa gång man är ute. Billig livförsäkring.

Viktigast tror jag är att inte trötta ut sig genom att slita med att försöka hålla kiten som ett segel. Använd draken som flythjälpmedel och simma med bensparkar (om man orkar) är nog det bästa isåfall. Är det pålandsvind kommer man ju in ändå.

• tulltull

Medlem
    12 april, 2011 vid 06:34

När jag låg där ute ville jag inte släppa ut någon luft utan jag testade göra segelgrejen med kiten men det funkade inte så jag sket i det och började simma med bensparkar istället…

Hade jag blivit kallare så hade jag kopplat loss kiten och simmat in för man har ändå ett visst flyt med våtdräkten och går snabbare att simma utan kite…

och att släppa ut luften…nä tack…eftersom jag kör naish bolt så den hade blivit en blöt massa bara…

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
No license details found.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hur bra var Habo idag??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.