Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Hur får jag fart ut ur gippen?
-
Hur får jag fart ut ur gippen?
Publicerad av knutte på 5 maj, 2003 vid 19:35Jag har lyckats lära mig att inte tappa riggen/vurpa MEN får stopp precis när jag släpper runt seglet. Vad är det viktigaste för att komma ut med fart ur gippen?? Jag har inge pretentioner på fullfarts laydowngippar ytan bara en hygglig gipp som inte stannar. Jag kör en stor freestylebräda.
skywalker svarade 21 år, 12 månader sedan 12 Medlemmar · 31 Svar -
31 Svar
-
Försök flippa seglet något tidigare, är lätt att man väntar tills brädan tappat fart. Flippa kvickt, nästan tryck runt det och skota snabbt in igen på nya bogen
-
Dels kan vissa freestyle brädor vara lite tröggippade speciellt med originalfenan som brukar vara rätt kort.
Och sen är de inte gjorde för gippar så man får gippa på så gott man kan.
Eftersom du tappar fart ut ur gippen kanske du ska försöka ta ut svängen mer och flippa seglet aniningens tidigare.
Jag fick ingen supersväng med min gamla TT-L, den nya svänger dock lite bättre Twister 117, prova olika fenor.. -
JOHN_J_RAMBO
Gäst5 maj, 2003 vid 19:53utgår att du kan allt till segel svingen
skota in, c till att ha full fart i gippen/svängen, skota absolut inte ut, skota in så mycket du kan med bak handen..tills du känner seglet mot ditt ben, detta har någon liknande effekt som vingar/spiler har på race bilar..
alltså du får en stabilar gång i vattnet..kan ju vara bra att veta
…du kanske behöver köra lite klo först(clew first)eller va det nu kallas på svenska
o sedan flippa seglet när du känner att du har lite fart i grejerna.Vet inte om jag e så grym på att förklara sådana här saker, man lär ju sig på Warior sättet
Pröva med o skota in, var mjuk i bena, placera fötterna rätt, känn vinden i seglet…jo när du skotar in soppas mycket blir det en anorluna kännsla i seglet..lite mera som ett segel utan tryck/vind i sig.
Lycka till!
-
JOHN_J_RAMBO
Gäst5 maj, 2003 vid 20:03
fudge!
Läste fel i texten…
Gör som Lasan sa..ta ut svängen mera så kanske det planar på:)men det är aldrig fel att skota in före och efter, några pumptag kan hjälpa, clew first e oxå ett hjälp på vägen.
(kan bli klurigt om man gör fel)
kan dock inte förklara men det blir en grym sving i seglet på tillbaka vägen om man släpper det vid fel tidpunkt/fel ställe… -
JOHN_J_RAMBO
Gäst5 maj, 2003 vid 20:04klart den va
-
Ja. Rådet att byta grejjer, fena etc är alltid bra när movsen inte går som på räls
Och Rambo, gipp into clewfirst tror jag inte grabben var ute efter, men det är iofs coolt =) -
JOHN_J_RAMBO
Gäst5 maj, 2003 vid 20:12nej men det var då tusan va galet allt bliddade
Jag menade ju precis som jag skrev fast tänk nu:
Här kommer Lasan i full planing 20knopp, förbereder sig på en gipp, gör allt han brukar göra, men så minskar farten drastiskt precis innan han tänker flippa seglet, o han vill verkligen behålla farten något innan han flippar seglet, kör du inte lite clew first då?
Det gör jag, e det inte lite basic i gipp konsten, att kunna bibehålla farten genom att köra lite clew first innan gippen avslutas..
Rätta mig om jag tänker fel..för det vill man ju inte
-
Jo för fanken. Det kan man ju göra om man tappar farten rejält och är sen med segelflippen så kan man ju rädda det hela, t.o.m. få upp farten lite igen genom att köra clewfirst en bit innan man flippar seglet. Blir ju ibland om vågorna ställer till det mitt i gippen, eller liknande
-
JOHN_J_RAMBO
Gäst5 maj, 2003 vid 20:23Va gutt Lasan, att vi e överens
-
JOHN_J_RAMBO
Gäst5 maj, 2003 vid 20:44
knip! -
…eller flippa seglet tidigt, innan du flyttar fötterna. Inget för racekilla men mycket effektivare på små brädor.
Alltså: Ut med bakfoten ur stroppen och placera lite på läkanten. Lägg på sväng och överskota eventuellt seglet lite. I vilket fall som helst skall själva sjängande ackompanjeras av lite ”ryck” med bakhanden (som gärna tidigare kan ha flyttats lite bakåt) i bommen. Släpp runt seglet ugefär när du passerar vindögat. På den nya bogen, hoppa runt med bägge fötterna.
-
Tack för alla bra tips. Jag hade på känn att jag skulle släppa runt seglet tidigare men då jag har försökt tenderar det till att med minsta möjliga motståndsprincipen brutalt daska ner in mot svängens centrum innan jag hinner få grepp om riggen och skota hem. Jag kanske står för långt bak vilket gör att det är svårt att greppa bommen och skota hem… Är själva inskotningen efter segelflippen tung???
Jag längtar till Kristi H och en vecka på Öland/Vbg med finfint långgrunt. Då ska det tränas tills händerna blöder.
Apropå bräda så har jag en Score111 så den borde gå med bra fart genom gippen. -
Flippa tidigare är ett mkt bra tips. Här kommer några till.
1. Böjda ben gör att brädan går lugnare i vattnet.
2. Luta dig inte bakåt utan försök trycka ner seglet genom mastfoten genom att hänga mer i bommen.
3. Brett grepp, dvs innan du går in i gippen så flyttar du bak bakhanden 20 cm på bommen. Detta ger mer balans och känsla för var ”vinden är i seglet”.
4. Håll riggen i från dig med sträckta armar. Böjda armar gör att riggen kommer för nära dig, du lutar dig bakåt och du tappar fart.
Logga in för att svara.