Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Hur får jag fart ut ur gippen?
-
Ett annat knep just för att få runt seglet som jag ofta använder *speciellt vid låga vindar*:
Jag väntar ganska länge med att flippa seglet… först går jag runt med fötterna och ”hänger ut seglet” så att min kropp o riggen bildar ett ”v” mot brädan *gör att man får mkt bättre balans*.
Istället för att bara släppa skothanden så trycker jag hårt med bakre handen samtidigt som jag drar masthanden mot mig.
Om man gör detta i ett moment då får man samtidigt med sig brädan och seglet flippar väldigt snabbt.
Med perfekt timing och lagom mkt drag på masthanden så står du pllötsligt ikrogad på den nya bogen med brädan i acceleration.
-
Jag har samma problem att jag tappar för mycket fart innan flippen.
Mitt problem tror jag beror på ”fotarbetet”.
Jag skiftar fotplacering innan segelflippen och
för mycket tyngd på hälen i detta skede gör att brädan svänger upp för mycket för snabbt (sladdar till).
Receptet tror jag är att man ska försöka få brädan att ligga plant i hela gippen med mycket tryck kring mastfoten, eller?/Herman
-
Jag har haft samma problem länge. Mitt tips är att flippa seglet tidigt, innan du flyttar fötterna. Sedan nr du flyttar fötterna se till att få fram foten långt fram och därmed försöka att hålla brädan i samma vinkel mot vattnet även ur svängen. Det som brukar hända när man flippar seglet och tappar lite av draget fram är att brädan sätter sig på baken. Genom att luta dig fram i hela svängen och speciellt i slutet så får i allafall jag bättre fart ut ur gippen.
-
Tänkte bara komplettera med att det för mig funkar om jag i slutet av gippen tittar frammåt i den riktning jag skall. Tittar inte på riggen eller fötterna. Har man hållt på ett tag sitter rigg flippen och fotbytet i ryggmärgen, man behöver inte titta.
Tänker även på att hålla tryck på mastfoten hela tiden. Just att brädan gräver ned sig i häcken brukar vara mitt vanliga fel. -
om du seglar snabbast möjligt på slör i kuling och plattvatten och gör en laydowngipp så får du fart ur gippen.
-
Det svåra i gippen är att behålla balansen i seglet när man slänger över det tidigt..
Jag skulle tro att detta löses genom att man kastar över seglet så aggresivt och snabbt man kan samt att man slänger det längre ”ut i svängen” eftersom när vinden tar tag i seglet igen dras det ofta in mot centrum i svängen pga att man inte kan hålla emot!
Detta är nog något man får jobba på.. jag börjar få ordning på detta med min 80 liters CLS men hyfsad fart ur svängen, men målet är ju fullplaning rakt igenom!
-
Det är bra om segelflipningen går snabbt. Har man någorlunda litet segel, säg 6 eller mindre, är det effektivt att inte bara släppa runt seglet utan att kasta runt det. Det tar lite tid att få in timingen (som måste stämma med brädans läge/svängradie) men i princip slänger man seglet lite snett bakåt och släpper eventuellt bakhanden lite före framhanden. Det här måste göras innan brädan passerar vindögat. Sedan fångar man och skotar in seglet INNAN det blir drag i det igen. Det är alltså inte alls trögt att skota in. Förutsättningen för detta är en ganska hög fart relativt vinden.
-
Testa att böja på knäna rejält samtidigt som du lutar dig (läs överkroppen) framåt genom gippen.
-
Tvinga dig själv att gippa efter endast 75-100 meter, fram och tillbaks så ofta, tätt och mycket i relativt platt vatten att du kommer ihåg vilka ändringar du gör i gippen , vilket resultat det ger och hur det skall kännas i inledningen av gippen.
Att dra iväg 1-2km mellan gipparna gör att man inte kommer in i det riktigt, testa också att luta dig fram något absurt moed fett masttryck och böjda knän, du lär bli förvånad över hur svårt det är att få en bräda att dyka -oavsett volym och typ (det enda som funkar på min hårdvindsslalom på 68 liter, det är inte bara att luta sig inåt ínte ens i riktigt höga farter). -
När su säger mkt tryck på främre foten… ska man även luta riggen framåt lika mkt?
När jag försökt mig på snäva jippar med mkt nedlägg på seglet speciellt i väldigt hård vind…då har jag problem med att akterliket släpar i vattnet, speciellt med mitt 6.5.
Segelet är ett NP V8…seglet är ju inte alls högt skuret som ett vågsegel…kanske det inte går att göra laydownjippar…eller skotar jag hem för dåligt?
Spontant skulle det kännas som att jag kan få vinden från fel håll i seglet om jag skotar hem för hårt när jag lägger ner det…vad tror ni?
-
Skota in i början, släpp sen ut lite samtidigt som du lutar seglet lite mindre in mot kurvans centrum.
Jag är ingen specialist men har bara lågt skurna (cambers) segel och har nästan aldrig problem med att seglet tar i oavsett hur agressivt jag går in. Om man lutar seglet bakåt kan man säkert få problem däremot, då kommer underliket närmre vattnet.
Laydown är ju knappast layback så att säga(skall jag säga som sällan sätter dem..).
-
Jag har ett annat typ av problem. När jag svänger runt seglet (vilket jag själv tycker går ganska fort) så sticker brädan upp i vind innan jag hinner få tag i seglet på andra sidan igen. Därmed står brädan still med nosen mot vinden och jag måste fram på brädan och trycka ner den…
Tips ?
-
Svar till:
Jag har ett annat typ av problem. När jag svänger runt seglet (vilket jag själv tycker går ganska fort) så sticker brädan upp i vind innan jag hinner få tag i seglet på andra sidan igen. Därmed står brädan still med nosen mot vinden och jag måste fram på brädan och trycka ner den…
Tips ?
[/ QUOTE ]
Flippa tidigare, vikten längre fram.. brukar hjälpa…
-
Nu när jag fått bra knick på seglet när jag skickar runt det så har jag fått samma fenomen…
Jag tror att jag nu istället måste släppa runt seglet aningens tidigare för att brädan inte ska gå upp i vind, eller att jag samtidigt som jag skickar runt seglet trycker mindre på bakre foten.
Detta problem har jag oftast då brädan inte planar ens innan jippen, kanske samma för dig?
Utan att veta säkert så prova att flippa seglet tidigare och se till att din egen vikt placeras mera i mitten av brädan.
Logga in för att svara.