Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hur fixa problem med ventiler

• Hur fixa problem med ventiler

Publicerad av pontusande på 18 februari, 2010 vid 23:14

Hejsan!

Jag har en north Evo från 2008 och får läckage från mina ventiler. Har försökt täta genom att tejpa de små plopparna man stoppar in i ventilerna med eltape för att få dom att sitta tightare men det bubblar fortfarande ut luft.

Hur gör jag för att lösa detta? Vore skönt om jag slapp byta ut hela kondomen 🙂

Tack på förhand för svar!

sourra svarade 15 år, 8 månader sedan 4 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • acemattias

Medlem
    19 februari, 2010 vid 15:36

Altsa inget hal nagonstanns utan lackage vid pluggen, det jag inte hort talas om innan.

Anvande du vanlig eltejp eller gangtejp ?

• milkman

Medlem
    19 februari, 2010 vid 15:42

Detta kan alla som försökt laga ett octopus system svara på 🙂

Kör inte eltejp, kör med teflontejp som finns på vilken röris/järnaffär som helst. Används normalt för att täta gängorna i rörmokeri. Kostar knappt nått och funkar bra för att täta sånt här.

Men har du använt buntband först? bara ett bundtband runt och dra åt ordentligt så borde det täta tillräckligt. För det är väll gummislang?

• pontusande

Medlem
    19 februari, 2010 vid 16:12

Tack för era svar!

Milkman, jag är inte säker på att du hänger med på hur det ser ut. Jag bifogar en bild!

Hur som helst har jag använt eltejp, ni ser den vita tejpen på bilden som jag snurrat ett per varv runt pluggen. Tejpen känns rätt elastisk och ”tätande” men jag ska köpa en teflontejp att testa med istället.

Till saken hör ju även att egentligen ska ventilerna täta sig själva och man ska behöva trycka ihop dom för att luften ska åka ut men det funkar sådär. När jag köpte min kite frågade jag en duktig åkare om jag gjort ett bra köp och han sade ”Helt OK, men du kommer snart få problem med ventilerna” och mycket riktigt nu har jag fått problem med dem. Så jag antar att jag inte är ensam om detta?

EDIT:
    Ska även tillägga att jag kollat innerslangen efter läckor men det fanns inga.

bild.jpg

• sourra

Medlem
    19 februari, 2010 vid 16:49

Hehe Jens, inte skjuta katapult i kristallkåken.

Om man har råkat ut för att ventilen har blivit uttöjd så ventilhatten inte tätar ordentligt måste man töja ut ventilhatten (för jag antar att den är ihålig under tejpen). En kompis som råkade ut för det hittade en träplugg som var lite lite större än hålet i hatten och tryckte in den där så den töjde ut pluggen och det löste sig bra. Erik Gibson tipsar om en snarlik men ändå annorlunda lösning i den här tråden: [ame=”http://0108dev.surfzone.se/forum/showthread.php?t=70867″]Is i ventilen – http://www.Surfzone.se[/ame%5D

Själv fick jag lära mig att man ska använda det största munstycket på pumpen och sätta det utanpå ventilen. På så vis får man lättare in mer luft i kiten och man töjer aldrig ventilen. Hittills har det funkat bra för jag har aldrig haft ett enda ventilstrul.

• pontusande

Medlem
    20 februari, 2010 vid 15:12

Tack sourra jag håller på att utvidga propparna nu och det verkar fungera!

• sourra

Medlem
    21 februari, 2010 vid 09:36

Perfa. Bara att pumpa och ge sig ut och härja i vintervädret då.

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hur fixa problem med ventiler

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.