Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hur fixa quickrelease?

• Hur fixa quickrelease?

Publicerad av kjt på 2 augusti, 2004 vid 11:00

Har en bom till Naish Aero 16 2002(utan QR alltså). Nån som har tips på hur jag enklast grejjar till en quickrelease på bommen. gracias

mrmille svarade 20 år, 9 månader sedan 11 Medlemmar · 31 Svar
  • 31 Svar
  • patrikol

Medlem
    2 augusti, 2004 vid 11:06

Kontakta Michel på http://www.Swell.se han har säkert något liggande.

• mrmille

Medlem
    2 augusti, 2004 vid 19:58

Svar till:

Har en bom till Naish Aero 16 2002(utan QR alltså). Nån som har tips på hur jag enklast grejjar till en quickrelease på bommen. gracias

[/ QUOTE ]

köp en wichackle (skothake)
    finns lite här o där. Själv köper jag på claes ohlson då jag inte vill lägga ut 400 spänn extra för en plastboll smile.gif

• brickan

Medlem
    2 augusti, 2004 vid 20:00

Ok du vet att pistolhakar inte löser under tryck!

• mrmille

Medlem
    2 augusti, 2004 vid 20:03

Svar till:

Ok du vet att pistolhakar inte löser under tryck!

[/ QUOTE ]

uhm?
    Har iofs aldrig provat att lösa ut den under ett tons tryck men väl med ca 300kg’s belastning så var det inga problem. Blir det värre än så så får man ju ha en kniv

• brickan

Medlem
    2 augusti, 2004 vid 20:32

Spelar ingen roll hur mycket du försöker hemma.
    Massvis med kitare kan bevittna att det inte löser ut lätt nog när det inträffar något.
    Detta är ett faktum och det räcker med ett par sandkorn och du kan knapp lösa ut den på land.
    Visst det funkar bra men man måste ha en quickrelease på loopen om du har pistolhake.

• mrmille

Medlem
    2 augusti, 2004 vid 20:33

är du helt säker på att du pratar om rätt sak?
    en skothake är en quickrelease

• brickan

Medlem
    2 augusti, 2004 vid 20:41

Vi snackar väl pistolhake eller?

• patrikol

Medlem
    2 augusti, 2004 vid 20:45

Livsfarligt det där gå inte på det!

• brickan

Medlem
    2 augusti, 2004 vid 20:49

Svar till:

Livsfarligt det där gå inte på det!

[/ QUOTE ]
    Du menar att det är livsfarligt att ha den även om man har quickrelease på loopen?

• mrmille

Medlem
    2 augusti, 2004 vid 20:50

jamen, det beror väll på hur du gör?
    Själv har jag en metalring i min. Du kan ju inte sätta linan rakt i den, då blir det ju plutt.

Men men, du har kanske dåliga erfarenheter eller tips?
    Vore kul o höra någon annans åsikter än mina positiva då

• patrikol

Medlem
    2 augusti, 2004 vid 20:59

Har sett allt för många som inte funkar eller löser ut alldeles för tidigt bättre med slangar eller en enkel sprint ju enklare desto bättre och säkrare. Fråga hälften av alla dom som satt sina kites i träd eller dyligt varför det blev som det blev och du får svaret schackel eller quickrelease att inhandla något billigt skit på claes ohlsson verkar för mig som riktigt dumdristiskt som att inhandla utlösnings mekanismen på din fallskärm på Claes Ohlsson istället för orginal för att det är billigare. Men det gör ju iofs inte så mycket för det drabbar ju bara dig själv men kiteutrustning som inte funkar som den skall drabbar även andra och det är helt tokigt.

• brickan

Medlem
    2 augusti, 2004 vid 21:06

Det är ju det jag säger att det är livsfarligt och det ända rätta är att köpa en riktig chickenloop.
    Jag har inget gott att säga om de slösningar som mille har utan vill bara förmedla att jag vet flera som har haft problem med just den lösningen och att den kan krångla under tryck.
    Vill man ändå ha detta billiga och dåliga schakel så se till att ha en quickrelease på chickenloopen men det är ju omöjligt att ha om man har metall ring.

• kalabra

Medlem
    2 augusti, 2004 vid 21:07

Håller med Brickan, Clas Ohlsson modellen är inte optimal den kan svika dig. Sök på gamla trådar om schakel.
    Norths QR är mycket bra!

• pjoter

Medlem
    2 augusti, 2004 vid 21:26

varför bygger man inte en sån som sitter på årets slingshot? (är väl nytt för iår va?)
    den tar ju typ några h att göra om man gör den seriös å den är idiotsäker.
    två stycken små öglor en i loopen å en i linan som sitter i loopen vad den nu kan kallas.
    sedan så sticks den öglan från linan igenom den i loopen så man kan låsa den på andra sidan med en metallpinne. hummm.. vet inte hur man förklarar lättast.. kolla på http://www.slingshot.se eller nåt.. eller så kan nån snäll människa med ett ritprog rita en bild.

• patrikol

Medlem
    2 augusti, 2004 vid 21:37

gött då är det nog jag som inte fattade riktigt! blush.gif

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
No license details found.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hur fixa quickrelease?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.