Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Hur fort kan man Kita??
-
Hur fort kan man Kita??
Publicerad av speedkenta på 9 september, 2006 vid 07:37Funderade på en sak.
Med tanke på vad vi sysslar med, GPS speedsurfing.
Hur många knop kan man få upp en kite i ?M.V.H
Kenneth (ÖWC)
(jag måste nog vara den som räddat flest kitare i sverige, 31 st på 4 år 🙂cortex svarade 19 år, 1 månad sedan 11 Medlemmar · 21 Svar -
21 Svar
-
ligger det inte på 44?
kanske inte var giltigt?Men vindsurfarna har väl kört fortare än kitesurfarna…
Men det e ganska kul att racea med vindsurfare i vindar upp till 10m/s då kör man i från dom 🙂
-
Speedkenta wrote:Funderade på en sak.
Med tanke på vad vi sysslar med, GPS speedsurfing.
Hur många knop kan man få upp en kite i ?M.V.H
Kenneth (ÖWC)
(jag måste nog vara den som räddat flest kitare i sverige, 31 st på 4 år 🙂Tjena Kenta
Jag var ute och testade med GPS för första gången i veckan när det blåste som fan. Körde i habo med 7:kvm kite, 14m/s-18m/s och satans choppigt vatten inne i habo. Körde två rundor och andra rundan blev det 30,6 knop i medelvärde över två sekunder.
Kiten hade en hel del mer att ge men jag vågade inte. Körde på en liten wakestylebräda som studsade ganska bra… Tänkte försöka med 12:an när det inte blåser så mycket och hoppas på lite lite plattare vatten.
-
jag drog i 58km/h i 8m/s uppmätt med Skoooter så det ka nnog gå rett fort i 15ms
-
HugeO wrote:jag drog i 58km/h i 8m/s uppmätt med Skoooter så det ka nnog gå rett fort i 15ms
mm… lite sugen på testa med riktig bräda och på platt vatten.
-
Man kan bygga en egen bräda som funkar fint upp till iaf 35 knop. Brädor har liksom båtar ett stopp där dom inte vill gå särskilt mycket fortare trots att man har mer kraft. Det är vid denna fart man måste börja laborera för att få en perfekt bräda. Har lite bilder och funderingar på hur man kan bygga en enkel plybräda som funkar fint upp till den farten. Tror att dom flesta av oss vanliga surfare tycker det går jäävligt fort när man kommer över 35 knop så en sån bräda skulle ändå rocka för vanlig gubbaspeed.
-
pjoter, ser gärna lite bilder och ideer. börjar klura lite på att bygga ett ååbäke.
Fanns ju en bild i någon kiteworld rätt nyss på den bräda som just vunnit ett speedevent.
lurar på att bygga nått. men vi får se! återkommer med bilder i så fall. Ligger dock en bit fram i tiden då jag måste bygga klart min avdelning för att plasta i.
//Joel -
föresten, vilka är de snabbaste drakarna att flyga enligt folket?
//Joel -
Flysurfer Speed är den kite som ger mest fart framåt i förhållande till en given vindhastighet. Dvs den har bästa ”glidtalet” av de serieproducerade kites som finns på marknaden. Jag har själv loggat 39,6 knop med en Speed 10’a och en Spleene S28 på fötterna förra hösten. Kommer inte ihåg vad det blåste men har för mig att det var runt 14 m/s.
Däremot så är det sällan vinden är tillräckligt jämn i Sverige när det blåser riktigt mycket för att kunna uttnyttja Speed’ens fulla potential. I praktiken blir man lätt dragen av kant när det går riktigt fort vilket gör att man tappar snitthastighet (och möjlig topphastighet).
Därför är det lättare (iaf för oss som inte är speed-pro’s) att ha en kite med BOW-depower. Jag har nog åkt lika snabbt med Psycho III’an som med Speed’en men det är betydligt lättare eftersom man kan depower’a en smula när det kommer en vindby så att man inte tappar kant.
I princip alla hög-AR BOW’s borde fungera fint när man ska åka fort och inte har några krav på att hålla en given kurs (ju lägre AR kiten har desto mer kommer din ”bana” att peka downwind när du når din högsta möjliga hastighet).
Exempel på kites som borde funkar bra i svenska byiga förhållanden:
Flysurfer Psycho3
Cabrinha Crossbow 2
Slingshot TD
EH Ripper (har för mig att den har hyfsat högt AR)
Nova 2
Finns säkert många fler…Annars kan du vänta in Speed 2 som kommer i mars -07; den kommer att ha ännu högre AR än Speed och dessutom ha samma slags full-depower som Pulse och Psycho 3 har (dvs ”BOW-depower”). Den lär bli jäkligt svårslagen i hastighet.
/Kaj(Tech)
-
högsta möjliga ar ska man ju ha 😉 så det får bli en speed2 då! Lurar på att skaffa en speed för att ha och leka med lite. Men det är ju inte så brådis med tanke på att jag ska hinna bygga brädan också. Å då hinner det ju bli sommar innan jag är klar eftersom vintern spenderas i Åre. Så det blir nog en speed2!
Vore fint med en demo på dom i krokarna kring åre då fram i mars! fixar du det kaj? 😉
Såg bara flysurfer på isen en gång ifjol, lite underrepresenterad! Ska se till att det blir ändring på det iår…
//Joel -
Genom att titta på hur snabbt man fått upp kite på snö (+-0 friktion) kan man ana vad som är möjligt på vatten om man labbar med bräda.
Rekordet på snö ligger en bit över hundra km/t (närmare 60 knop).Jag tycker oxå det är kul att tävla med vindsurfare och problemet med kite har oftast varit att med en liten kort wakebräda så påverkar chop oss mkt mer än vad det påverkar vindsurfare.
Även mastens direkta kraftöverföring till brädan hjälper till att stabilisera brädan mer än på kite, men en variant av foilfena under vattnet, som lyfter upp brädan, skulle nog kunna jämna ut oddsen.nic
-
helt klart! skissat lite på en hydrofoil i veckan, men är det någon som vet hur det är med rättigheter på dom? Verkar som att ”airchairgänget” sitter och ruvar på det.
Men det är klart, vem ska kolla upp om man ”hemmasnickrar” en.
//Joel -
föresten…
Någon som har erfarenhet av åkning med hydrofoil? eller till och med design av sådan? Man är ju nyfiken, så info är alltid välkommet.
//Joel -
ZIIK wrote:föresten…
Någon som har erfarenhet av åkning med hydrofoil? eller till och med design av sådan? Man är ju nyfiken, så info är alltid välkommet.
//Joel
Jag har:grin: -
Sök på forumet, va nån som skaffade en sån i våras eller förra året.
Letar upp länkar till byggandet av vanlig speedbräda å skickar de senare.
Logga in för att svara.