Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Hur gör man med blöta segel?
-
Hur gör man med blöta segel?
Publicerad av anonym-anvandare på 20 november, 2000 vid 19:27Måste man torka seglen när dom är blöta och hur gör man då?
anonym-anvandare svarade 24 år, 5 månader sedan 3 Medlemmar · 10 Svar -
10 Svar
-
jag tror inte det behövs någon särskild torkmetod, jag har alltid seglen i påsarna och har hittils inte upptäckt varken mögel eller skitlukt
-
Dom kan vara blöta det gör inget, viktigast är att hålla dom borta från solljus, och det är ju inga problem nu.
-
Ställ dem upp så försvinner fukten lättare!! Lägg dem ej ner…
-
Jag kanske kör i ovanligt näringsrikt vatten (insjö) men jag får ta mej fan mögel omgående om jag inte torkar seglet efter surf.
-
varning! det är mycket bättre att bara rulla ihop dom å ställa dom i sina påsar, än att låta dom ligga ute å torka, solljuset äter upp monofilmen på nolltid (det är solljus som kommer genom molnen åxå)
-
Om du får mögel direkt så handlar det nog mer om VAR du förvarar dom än vilket vatten du seglat i. Mögelsporer finns förmodligen på den plats du brukar förvara eller i väven på segelpåsarna. SANERA! och byt förvaringsställe!
-
Om man seglar i saltvatten så möglar det aldrig. Om man däremot seglar i en skogstjärn(typ mälaren)så tror jag att det möglar garanterat om man inte torkar seglen.
-
Saltvatten, typ västkusten, möjligtvis. Men skulle den lilla saltskillnaden mellan mälaren och stockholms skärgård avgöra möglets vara eller icke vara? Njaa.
Logga in för att svara.