Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing hur hjälpa nybörjare ett eget forum??

• hur hjälpa nybörjare ett eget forum??

Publicerad av anonym-anvandare på 4 augusti, 2003 vid 22:02

känner ni igen det här: ”Nybörjarbräda söks till rimligt pris”. Eller ”lämpligt komplett nybörjarkit önskas till billig penning”
    Det som man inser är ju att det är svårt att vara nybörjare. Och att dom som varit nybörjare sällan säljer hela kitet. Om dom nu nånsin haft ett nybörjarkit.
    Det tycks av många annonser att döma behövas en särskild spalt för nybörjare. För att ge goda råd, undvika att dom blir pålurade något gammalt garagefynd osv.
    Kanske brädsegelarförbundet eller Steffo kan göra en insats?

Om man undantar såna som skriver ”Köp min 93-liters perfekta nybörjarbräda, det var den som fostrade mig under 12 år till en mästare i vattenstarter” så tycker vi kanske så här lite till mans
    Att det är onödigt att köpa en ”riktig” nybörjarbräda (Dvs en tung fetbräda med centerbord som Viper och Mistrals kopia) egentligen – för efter 2-15 timmar på vattnet så är det dags att gå vidare. Med andra ord att nybörjaren genom någon klubb eller skola (eller hyra från nån affär)får göra dom första timmarna på en sån bräda så han/hon slipper köpa något som plötsligt är ett passerat stadium.

Att det inte är nån höjdare att börja med en ”pråm”, det kan i värsta fall avskräcka. Och att det är ojust att sälja pråmar och påstå att denna Järvinen 390 är den ”perfekta nybörjarbrädan”.

Sen tror jag ju att man tycker olika på ost- och västkusten.
    Den första egna brädan ska kanske på ostkusten vara en modern lätt fet freeridebräda som Exocet Slider på runt 150 liter med ett 7,o freeridesegel medan man på västkusten kanske tycker att 125 liters freeridebräda med 5,8 segel vore lagom. Alltså att den första egna brädan ska vara en sån som man kan ha kvar som största bräda och ha glädje av och att första seglet är ett sånt som blir näst, näst störst i en linje av segel som man senare köper på sig.

Om några år när det finns gott om feta freeridebrädor på beg-marknaden kommer det att vara lättare. Nu när intresset växer är det ju tyvärr ont om just den brädtypen pga att den ju inte funnits så länge.

anonym-anvandare svarade 22 år, 3 månader sedan 5 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • fnassel

Medlem
    5 augusti, 2003 vid 06:14

Jag börjar bli en gammal räv innom vindsurfing som började i slutet av 70-talet och jag håller inte riktigt med dig i dina funderingar! Hjälpen finns här om du vill ha den!

Vist är det fel av folk att försöka kränga en 95 liters bräda som första nybörjarbräda. Det har retat mig också, men jag tycker gott att en gammal pråm kan vara perfekt att lära sig grunderna på. Mistrals gamla goding kanske med ett lite modernare segel som inte är så svårt att få ur vattnet.
    Problemet är att hitta en men har du väl gjort det är de i det närmsta gratis och då känns det inte bortkastat när du vill byta. Riggen kan man ju alltid behålla.
    Vid inköpet kan det ju alltid vara bra att ha med sig någon som har surfat förut så att man inte får något som absolut inte fungerar eller är trasigt.

Ett annat alternativ är att höra av sig till en surfklubb. Där kan du med säkerhet få tips och råd och förmodligen även låna en bräda tills du lärt dig grunderna! Och då vet du förmodligen tillräckligt för ditt val av nästa bräda.

Sist men inte minst vill jag bara säga att jag själv bor på ostkusten och jag seglar bara med en vågis och 5.7 som största segel och det tycker jag går alldeles utmärkt med mina 90 kg.

Fnassel

• jerkz

Medlem
    5 augusti, 2003 vid 07:54

Ja, jag började med en pråm… Och när man väl lärde sig kryssa osv så blev windsurfning riktigt roligt, tom med en sådan.

Det är inte så tokigt att köpa en gammal pråm som första bräda, om allt är intakt och till bra pris.

Men om man verkligen vet att man kommer fortsätta med windsurfning så är det kanske bäst att införskaffa sig mordernare prylar. Typ 150 liter är väl lagom i början?

• roy

Medlem
    5 augusti, 2003 vid 10:44

för typ 12 år sedan testade jag att surfa på en ”pråm” fastnade direkt för sporten, nåt år senare letade jag upp en surf-shop snackade med ägaren och sa att jag hade kört ”pråm” och vi kom överens om att klassa mig som en riktig nybörjare, jag visste ju absolut ingenting om utr. mm så han som ägde shopen sålde en bic calypso till mig inkl. rigg på 5,7 kvm… visst det var kul med en ny bräda men calypso (nybörjarbräda) är väl inte nå bättre än en pråm?? efter ett par års seglande på calypson var jag på väg att tröttna, åkte ner till surfshopen igen och bytte min calypso till en annan bräda (110 liter)enligt shop-ägarens rekomendationer jag väger 85kg, den sjönk som en sten??!! kunde inte alls köra på den suck! bytte igen till en 125 liters pacific, det var en riktig skitbräda…surfade inte på 2 år fick sen suget tillbaka åkte ner till surf-shopen igen och bytte till mig en bic techno e-large 135 liter….kanon!!! enligt mina erfarenheter så kan man från ”prova på pråm-stadiet” gå direkt till en modern 135 liters freeride bräda utan problem, jag kör bara freeride freerace i insjöar så min bic är precis anpassad för mig, grin.gif grin.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    5 augusti, 2003 vid 10:49

ja det verkar vara en riktig mysko shop.
    kränga på ’nybörjare’ saker de har svårt att sälja
    inte första gången jag hört det.

• anonym-anvandare

Medlem
    6 augusti, 2003 vid 07:18

Hej hej!
    För att komma tillbaka till det där med ett eget forum för nybörjarfrågor…
    Vindsurfing är inte världens enklaste sport att börja med. Det är ju inte riktigt som att ringa den lokala fotbollsklubben och hänga med på en träning iklädd gympadojor och träningskläder man redan har. Det behövs utrustning – en passande bräda, med passande segel, med passande mast och till detta en passande bom. Och mastfot. Ev. mastförlängare… Våtdräkt kan ju vara skönt… Och vill man inte bära ner utrustningen till vattnet så behöver man dessutom ett transportfordon… Bara för att sedan ägna mer tid i vattnet än på brädan…i början i alla fall!
    Som nybörjare så är det en FASLIG massa hinder ivägen. Tur att man är så jäklans envis 🙂 Helst vill man ju inte pröjsa ny utrustning, då blir man ju ruinerad på kuppen. Så leta, leta prylar på konfen osv…plocka lite här och där…
    Att samla alla nybörjarfrågor på ett ställe är nog inte dumt. Risken är ju bara att ni som kan det här, inte kikar där och då blir det antagligen gott om frågor men inte så många svar. Jag har i alla fall haft jättestor hjälp av er, kära konfare ;-), som gladeligen har svarat på div. nybörjarrelaterade frågor. Tack tack tack! 🙂 Och jag slutar inte förundras över att ni orkar svara nybörjare efter nybörjare. Det e gött, tycker jag!

Ha det nu så bra! laugh.gif

• ola_p

Medlem
    6 augusti, 2003 vid 08:18

Man kanske skulle kunna samla ihop länkar till alla bra nybörjar trådar som är skrivna på konfen… Eftersom sökfunktionen inte är den bästa så…

• anonym-anvandare

Medlem
    6 augusti, 2003 vid 11:26

nu tror jag nog att nybörjare kan hjälpa varandra
    på sin nivå, annars blir det väl diskution eller
    hänvisningar till länkar.
    Själv är det länge sedan jag tex drog i en rigg tamp
    eller surfade på en bräda man kan flyta på
    samt tänkt vad man ska göra om brädan sticker upp i vind,
    för automatiskt sitter i ryggmärgen.
    Som att fråga vilket håll vrider du nyckeln när
    du låser dörren, man gör det automatiskt men kan nästan
    ändå inte svara.
    Eller i vardagsrummet hemma är det släckt när
    strömbrytaren är uppe eller nere,
    inte kan jag svara på det men då jag väl ändrar den
    så tycks jag veta av någon anledning.
    Lite samma med windsurfing.
    Fick en förfrågan av hur man gör om brädan
    åker upp mot vinden, något jag inte direkt tänkt
    på hur jag gjorde för att motverka detta.
    Analyserade dock min vindsurfing en dag och kom
    fram till att jag böjer benen ibland och
    får tyngdpunkten lågt, tror det pga att det då blir
    mer tyngd vid mastfoten och gissa den går ner i vind.
    smile.gif

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications