-
hur hjälpa nybörjare ett eget forum??
känner ni igen det här: ”Nybörjarbräda söks till rimligt pris”. Eller ”lämpligt komplett nybörjarkit önskas till billig penning”
Det som man inser är ju att det är svårt att vara nybörjare. Och att dom som varit nybörjare sällan säljer hela kitet. Om dom nu nånsin haft ett nybörjarkit.
Det tycks av många annonser att döma behövas en särskild spalt för nybörjare. För att ge goda råd, undvika att dom blir pålurade något gammalt garagefynd osv.
Kanske brädsegelarförbundet eller Steffo kan göra en insats?Om man undantar såna som skriver ”Köp min 93-liters perfekta nybörjarbräda, det var den som fostrade mig under 12 år till en mästare i vattenstarter” så tycker vi kanske så här lite till mans
Att det är onödigt att köpa en ”riktig” nybörjarbräda (Dvs en tung fetbräda med centerbord som Viper och Mistrals kopia) egentligen – för efter 2-15 timmar på vattnet så är det dags att gå vidare. Med andra ord att nybörjaren genom någon klubb eller skola (eller hyra från nån affär)får göra dom första timmarna på en sån bräda så han/hon slipper köpa något som plötsligt är ett passerat stadium.Att det inte är nån höjdare att börja med en ”pråm”, det kan i värsta fall avskräcka. Och att det är ojust att sälja pråmar och påstå att denna Järvinen 390 är den ”perfekta nybörjarbrädan”.
Sen tror jag ju att man tycker olika på ost- och västkusten.
Den första egna brädan ska kanske på ostkusten vara en modern lätt fet freeridebräda som Exocet Slider på runt 150 liter med ett 7,o freeridesegel medan man på västkusten kanske tycker att 125 liters freeridebräda med 5,8 segel vore lagom. Alltså att den första egna brädan ska vara en sån som man kan ha kvar som största bräda och ha glädje av och att första seglet är ett sånt som blir näst, näst störst i en linje av segel som man senare köper på sig.Om några år när det finns gott om feta freeridebrädor på beg-marknaden kommer det att vara lättare. Nu när intresset växer är det ju tyvärr ont om just den brädtypen pga att den ju inte funnits så länge.
Logga in för att svara.