Senaste nytt Forums Hur höjdar man med vågis om det inte blåser apa?

• Hur höjdar man med vågis om det inte blåser apa?

Publicerad av anonym-anvandare på 28 augusti, 2003 vid 17:15

Körde choppigt vatten och byig vind i Näsby Park igår med 78-liters bräda och hade klara problem med att ta mig hem igen utan att simma. Det kom en lång och rejäl by som jag använde, men utan den hade det varit jobbigare. Jag har kört en del vågbräda förr, men i mindre byiga förhållanden där man kan kryssa enklare.
    Jag lutar mig framåt och försöker lägga mycket vikt i hängselen, men jag tror inte att jag är särskilt bra på att ta höjd. Hur brukar ni göra om det blåser tillräckligt för att plana på halvvind men inte ta höjd ordentligt?

anonym-anvandare svarade 22 år, 2 månader sedan 6 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • lars_k

Medlem
    28 augusti, 2003 vid 17:26

Går knappt att ta höjd utan tryck i seglet. Man kan ju försöka lägga mycket tryck på framfoten och vinkla brädan lite åt lovart. Sen höjda precis så mycket att man behåller planingen. Ett jävla lirkande helt enkelt.

• mickez

Medlem
    28 augusti, 2003 vid 17:41

Har samma problem med min 114L Freeride JP 😛

Jag är iofs lite nybörjare men när det inte blåser i så är kryssen så svag och med avdriften blir det halvvind ungefär.. frown.gif

Och när det väl blåser i så vill man ha farten o då kan man inte kryssa så högt 😛

I söndags när det blåste mkt vid näsbypark körde alla fram o tillbaka hur de ville..själv förlorade jag ca 10m i höjd och fick simma sista biten varje gång..:( Många hade iofs större brädor, större fenor o duktigare seglare + att jag ramlade ibland o drev lite …ska köpa större fena nu o kolla iaf det hjälper….har 33cm wave fena nu smile.gif.

men det är ett jävla jobb för man hamlar alltid i vassen frown.gif

• sunkan_

Medlem
    28 augusti, 2003 vid 18:44

Om du är osäker på om fenan är problemet så kan du försöka låna en av någon att prova. Om du har powerbox kan du få låna antingen en 39 el. 44 cm freerace fena av mig om jag är där.

• karapp

Medlem
    28 augusti, 2003 vid 18:46

Det är väl lite som kongo säger, ställ brädan lite på kanten (tryck med hälarna) så får fenan lite hjälp…

…eller häng på en större fena.

• mickez

Medlem
    28 augusti, 2003 vid 21:37

Sunkan: jo det kanske man ska prova först..har dock inte powerbox utan…tja…”vanlig” :P? finns bara ett ställe o sätta in fenan på..btw MickeZ = Fabnan på mirc om du undrar 😛

Karapp:
    Jo gå upp i vind har jag inga problem med…men att hålla farten och gå högt i vind…där hopar sig problemen…undrar om jag skotar rätt eller har riggat fel…måste undersökas nästa surfdag….

• calle_b

Medlem
    29 augusti, 2003 vid 00:00

Använd vågor! Funkar skitbra, både stora som små.
    Att kanta brädan är oxå ruggigt bra som redan skrivet.
    Farten är juh allt men samtidigt så får man mycket mer kraft av ett 50 cm chop än vad man tror. Lirka på!

• anonym-anvandare

Medlem
    29 augusti, 2003 vid 05:05

Jag har en likadan bräda.
    Inga höjdproblem om det är tryck i seglet.
    Luta fram kropp och segel kanta brädan.
    Detta är en tekniksak

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications