Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur känslig är ny utrustning?

• Hur känslig är ny utrustning?

Publicerad av anonym-anvandare på 3 december, 2003 vid 19:01

Sitter i bräd-köpnings tankar men har svårt att bestämma om man ska satsa på en ny eller begagnad bräda.
    När man hör många här på konfen som kör, så låter det ju som om prylarna går sönder lite titt som tätt. Vare sig man kör vågor eller övar freestyle manövrar.
    Har hittills bara kört freeride och lyckats klara mig utan att pajja någonting, bortsett från nån mastfot. Men det e ju ingen kostnad, om man däremot kör sönder en ny bräda för massor av tusenlappar så är det ju inte riktigt lika glatt.
    Hur känslig är egentligen ny utrustning?
    Och slutligen är det värt att köpa en nyare bräda eller ska man satsa på en äldre för att kunna köpa en ny om den pajjar?

anonym-anvandare svarade 21 år, 11 månader sedan 2 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    3 december, 2003 vid 19:22

En bräda håller ju för det den e till för. Är man rädd om grejerna så behöver inget paja. Köpte 2 nya brädor i sommras, en freestyle och en våg och har kört i rätt brutala vågor hela hösten med den ena, men den är hel, förmodligen till stor del därför att vi har sand här nere i sydvästra skåne, kör man mycket på stenbreak så är det nog lättare att paja brädan. Freestylebrädan är nog i ännu bättre skick, konstigt igentligen, den får ju smaka på en del galna krascher. Men brädorna håller!

Tycker de största smällarna händer när man e trött och bär upp grejjerna.

Vill du ha en ny bräda så ska du ju inte låta bli för ”att den kan ju gå sönder”! Skiten är byggd för att rippas med!

/Oscar

• basse

Medlem
    4 december, 2003 vid 09:51

Tycker att de trubbiga förarna gör det lite lättare att pajja freestjlern. Hade lite otur och tjongade ner masten mitt i fören på min nya JP FS111 i höstas. Lämnade in på lagning hos Uffe och nu är den som ny, kostade 1800.
    Har man otur så har man. Vågisen är hel fortfarande iaf!! ´

• anonym-anvandare

Medlem
    4 december, 2003 vid 11:20

Tips hur man undviker att spräcka brädan:

1. Skaffa bomskydd! Dock viktigt att man kollar vilken del som slår i brädan, har man bommen högt upp alt jävligt kort bräda så är det masten som träffar brädan direkt. Själv kör jag med rörisolering under bommen som jag fäster med kardborreband.

2. Slänga på lite vaddering på brädnosen är heller inte fel, man kan ju tejpa om man inte vill limma på sin älskling.

3. Segla inte överriggad (i vågor). Gör man det ökar risken med en massa procent att kvadda nåt.

4. Skippa sista rundan. Undvik ”bara en sista repa”, då är man ofta trött och och så tänker man ofta: nu jävlar måste jag testa trick (X). Jag vet att det är otroligt svårt att inte ta den sista repan men det är onödigt att utsätta sina prylar för onödigt lidande.

5. Skaffa en bra boardbag för helvete!!

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications