Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur laga mitt gamla segel?

• Hur laga mitt gamla segel?

Publicerad av clabbe_h på 24 maj, 2004 vid 08:15

Tjena,
    Gamla Bettan har fått sig en omgång.

Mottager tacksamt tips på hur jag kan laga skiten på bästa sätt. Seglet har ju några år på nacken grin.gif, så man borde väl kunna hitta på nåt fiffigt & komma billigt undan?

Tack!

karnan svarade 20 år, 11 månader sedan 4 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • bergelin

Medlem
    24 maj, 2004 vid 14:38

Silvertejpen är underskattad, det handlar bara om kvantitet.. wink.gif

• martin

Medlem
    24 maj, 2004 vid 15:34

Borde ju gå att lösa med en symaskin om man inte är alltför noga med resultatet. Förstärk med spinnakertejp och sy över ett par gånger fram och tillbaka. Akta dig bara för att sy längre in i fickan än den gamla sömmen bara. Några mm in kan man säkert köra, men inte mer.

Trådval, sömtyp och sådana tekniska detaljer överlåter jag åt nån som vet bättre.

• karnan

Medlem
    24 maj, 2004 vid 20:19

Jag har lagat mastfickan på ett gammalt segel med symaskin, och även om det inte blev så snyggt så håller det faktiskt. Två problem gick i dagen: för det första att hitta en symaskin som klarade flera lager segelduk, och för det andra att lista ut hur alla sömmar runt lattfästet satt. Vad gäller maskinen bör man väl få tag på en med matning både på undersidan och översidan, vilket så vitt jag begriper innebär industrisymaskiner. Men efter att ha testa några gånger i en fyrdubbelvikt och utrangerad segelpåse lyckats jag få till manuell matning med en vanlig maskin (det gick dock åt ett antal nålar). Hur sömmarna ska sys är förstås beroende på skadan och framförallt hur mycket man måste sprätta upp för att komma åt att laga. Det kan också vara idé att kolla i lämplig affär efter en användbar tråd.

/Johan

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur laga mitt gamla segel?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.