Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur lagar man en kolfiberbräda?

• Hur lagar man en kolfiberbräda?

Publicerad av justin_sane på 11 juli, 2005 vid 10:46

jag är nybörjare på allt om vindsurfing och igår fick jag ett jack på ovansidan av min bräda. Cirkus 5 * 2 cm stort.
    Kolfiberlagret var väldigt tunt och under det var det vanlig frigotlit tror jag. Någon som vet hur man lagar en sån skada ?

martin svarade 20 år, 4 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • martin

Medlem
    11 juli, 2005 vid 21:06

Jag brukar göra enligt följande. Jag vet inte om det är teoretiskt riktigt, men det har hittills varje gång resulterat i en lagning som har hållt lika bra som brädan i övrigt.

Skär försiktigt bort det kexade lamineringsmaterialet och känn efter om kärnan är ihoptryckt. Är den inte det gå direkt till (A).

Om skummet är kompressionsskadat skär du ut det skadade så att du får ett okomplext format hål. Gör sedan en bit av något ganska hårt kärnmaterial av plastskum (lättare att få till hållbarheten då tycker jag och viktskillnaden blir försumbar på en så liten lagning). Se till att den nya biten passar bra i hålet. Klipp sedan till en tunn glasfiberduk stor nog att den klär in biten. Kladda på epoxy på biten och glasfiberduken. Tryck sedan ner kärnbiten så att du pressar ner glasfibern i hålet. Nu får du en bärande bädd under lagningen när det har härdat.

När allt härdat ut skär du bort överblivet nytt kärnmaterial och härdad glasfiber i höjd med brädan.

(A). Slipa ner däcket så pass mycket att du får plats med tre-fyra lager med glasfiber. Du måste slipa minst 5 cm extra runt skadan och det ska bli svagt ”sluttande” kanter upp till det orörda hela däcket. Lägg sedan tre eller fyra lager glasfiber och börja med en bit som nästan täcker hela skadan. Ta sedan en lite mindre och till sist en som bara lätt överlappar det ursprungliga hålet. Jag tycker det är enklast att klippa till duken och sen lägga den på en platt yta täckt med gladpack/plastfilm. Mätta fibern och lyft sen hela filmen och lägg på plats.

Med lite känsla har du efter härdning en yta som är i stort sett i form med orginalytan. Lacka över allt en extra gång med ett tunt lager epoxy och slipa till det så att det blir snyggt. Undvik att rugga upp fiber. Om du gör det ändå får du lacka ytterligare en gång och ännu tunnare för att undvika påbyggnad i höjdled.

Spraya sedan allt i brädans huvudfärg. Låt torka, maskera och återskapa därefter dekor.

Egentligen ska man väl använda kolfiber till en kolfiberskada, men jag brukar alltid använda glasfiber och det har hållt bra. Sitter skadan någonstans där du står med fötterna kan det krävas ytterligare några lager fiber för att det ska hålla, alternativt fiber på kärnan, sen distansmaterial och över det tre-fem lager fiber.

• mag

Medlem
    12 juli, 2005 vid 07:40

Om jacket blev till när bommen träffade brädan skulle jag rekommendera ett bomskydd fram på bommen och eventuellt även under bommen en bit. Liggunderlag fungerar bra om du inte har möjlighet att köpa bomskydd. Man kan också klistra fast liggunderlag längs nosens kan för att skydda brädan mot skador i fortsättningen.

Martins lagningsinstruktion är bra beskriven. Om du har tunn väv kan 3 lager vara bra, om du har tjock glasfiber så räcker färre lager. Men försök får tag på tunn som är enklare att jobba med. Och använd INTE polyesterplats som äter upp frigoliten!
    /Magnus

• mexi_

Medlem
    12 juli, 2005 vid 08:18

Jag har lagat liknande skador på min bräda med Plastic padding spackel ”elastic”.
    Det håller kanon, mina skador är på nosen och på sidorna efter masten så de belastas iof inte så mycket, men nosen har hållt för ett gäng kastfall och det är väl ganska bra mått på hållbarheten. Den finns både på tub och burk och kostar runt en hundring…..
    Jag skar rent runt skadan med skalpell så att inga lösa bitar fanns kvar, slipade, sedan på med spacklet. Slipa igen. Därefter toppade jag med lite epoxy för att få finnish.
    Det blir ju inte lika bra som med väv och epoxi, men går snabbt, är inte så komplicerat och är billigt.

• justin_sane

Medlem
    12 juli, 2005 vid 19:35

Tack så jätte mkt för all info…

alt.1 är det ju en del jobb med samt att det kostar en del antar jag, hur mkt ungefär? Men det blir väl antagligen bäst med den metoden.
    Vet ni något ställe i göteborg där man kan köpa det man behöver till lagningen.

Sam tvad kostar det ungefär att lämna in brädan till ex surfkompaniet och låta dom göra det? Kanske bra att lära sig iofs för det lär väl hända igen.

• martin

Medlem
    12 juli, 2005 vid 21:21

Epoxy kostar mellan 300 och 500 kr kilot ungefär. Ett kilo räcker vädligt länge för små lagningar. Glasfiberväv kostar inte många kronor för en så liten lagning. Det är iofs lika bra att handla en rejäl bit så har man till kommande reparationer också. Precis som nämnts ovan är det lättare att jobba med tunn väv. Jag brukar köpa av Uffe på CLS i Varberg. Då vet man att man får rätt prylar och han är inte speciellt dyr när det gäller epoxy (350kr/kg har jag för mig att han tog förra sommaren). En burk microballonger/spackelpulver kan vara bra att ha om man missar lite i jämnheten i ytan. Det blandar man med epoxyn för att ge en mer spackelliknande konsistens.

I nödfall går det att laminera med vanligt ”järnhandels”-långsamhärdande epoxy, typ Araldit Professional eller liknande. Det går att värma lätt för att få till en lättflytande konsistens. Det kostar väl en dryg femtiolapp för ett set tuber och räcker nog till en reparation av den här storleken. Snabbepoxy är lönlöst. Det är alldeles för tjockt för att väta upp väven och det är svårt att hinna med att placera väven innan det härdar.

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications