Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur lagar man en kolfiberbräda?

• Hur lagar man en kolfiberbräda?

Publicerad av justin_sane på 11 juli, 2005 vid 10:46

jag är nybörjare på allt om vindsurfing och igår fick jag ett jack på ovansidan av min bräda. Cirkus 5 * 2 cm stort.
    Kolfiberlagret var väldigt tunt och under det var det vanlig frigotlit tror jag. Någon som vet hur man lagar en sån skada ?

martin svarade 20 år, 4 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • martin

Medlem
    11 juli, 2005 vid 21:06

Jag brukar göra enligt följande. Jag vet inte om det är teoretiskt riktigt, men det har hittills varje gång resulterat i en lagning som har hållt lika bra som brädan i övrigt.

Skär försiktigt bort det kexade lamineringsmaterialet och känn efter om kärnan är ihoptryckt. Är den inte det gå direkt till (A).

Om skummet är kompressionsskadat skär du ut det skadade så att du får ett okomplext format hål. Gör sedan en bit av något ganska hårt kärnmaterial av plastskum (lättare att få till hållbarheten då tycker jag och viktskillnaden blir försumbar på en så liten lagning). Se till att den nya biten passar bra i hålet. Klipp sedan till en tunn glasfiberduk stor nog att den klär in biten. Kladda på epoxy på biten och glasfiberduken. Tryck sedan ner kärnbiten så att du pressar ner glasfibern i hålet. Nu får du en bärande bädd under lagningen när det har härdat.

När allt härdat ut skär du bort överblivet nytt kärnmaterial och härdad glasfiber i höjd med brädan.