Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Hur landa kiten när man är själv??
-
Hur landa kiten när man är själv??
Publicerad av anonym-anvandare på 12 maj, 2003 vid 06:48Det är ju inte alltid man har någon som kan hjälpa en att ta ned kiten, är det någon som har tips på hur man kan landa den på ett bra och framför allt SÄKERT sätt.
zebulon svarade 22 år sedan 7 Medlemmar · 10 Svar -
10 Svar
-
Har hört att det går att släppa den i leashen så att den kollapsar, har inte testat detta själv…..verkar lite sketchy.
Vad händer om den tar luft igen, siktar man på något billigt och mjukt? -
jag brukar köra ner draken till sidan av fönstret, försöka få den så långt ut som möjligt, sedan låta draken lägga sig på LE efter det drar jag i (om jag har draken på vänster sida av fönstret) den vänstra styrlinanså att draken lägger sig mot vinden, kopplar av mig bommen, går fram till draken (med linan i handen) och lägger sand på den…
brukar funka ganska bra.ett oprövat sätt för min del är att man styr ner kiten till sida av fönstret och ser till att man har en påle ungefär i mitten(mellan kiten och kitesurfaren), sen låter man kiten stå stadigt på samma ställe tills man gått till kiten… allstå låter man linorna lägga sig runt en påle och går sammtidigt som man styr kiten fram till den.
kan fungera, om man har en bra påle och stabila vindar.lycka till!
/E.
-
Det är bara å släppa bommen så landar kiten själv mjuk och fint.
-
Tror inte att det är en bra ide att släppa bommen och hoppas att den skall landa mjukt och fint om det är en inflatable. Snarare tvärtom, det går nog riktigt illa.
-
Har du leash och det är ett öppet område så brukar det vara lugnt att släppa bomen, dock kan kiten få sig en törn.
-
Han menade nog att vara lite småjobbig, han kör ju flysurfer, eller
-
jag såg en bild för ett jävla tag sedan på en kille som var ute på ett fält och som hade tagit med sig ett koppel. han fäste då kopplet nere i marken runt linorna och sedan traskade han till draken å vände på den! såg jävligt simpelt ut! kankse inte dock funktar så bra på en strand….dock brukar det finnas dem som kan hjälpa till då!
/FABLE
Logga in för att svara.