Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing hur man knäcker en fejk kolfiber bom

• pepa

Medlem
    3 januari, 2005 vid 15:29

Naj inte än. Kommer säkert att testa nån gång men hittills har jag blivit bra avskräckt från alla man har sett runt om i världen. Såg till och med en kite som gick i två bitar när den rullade, fick 5:e linan runt sig och sedan startade. Det såg sådär ut. Men det kanske är bra.

• patrikol

Medlem
    3 januari, 2005 vid 15:51

Ja jag har hört om det med får ge det en säsong nu och se men det lilla jag testat så har det funkat problemfritt.

Frågan är ju hur känslan blir för er som kör en massa trick bättre eller sämre? Att ta upp och ned kiten är ju busenkelt men det är ju inte allt känslan måste vara där också.

Chrille är väl den som kört längst med 5 linan för höra med honom vad han tycker.

• nic

Medlem
    3 januari, 2005 vid 16:13

Svar till:

…för höra med honom vad han tycker

[/ QUOTE ]

Skulle med vilja höra vad något pro tycker om känslan med y-front. (Det är ju inte 5e linan som ger någon ny känsla om man ska vara petig, och det ska man nog eftersom det enligt ryckten snart kommer kitar med oldstyle 5-linan koncept utan y-front.)
    Att linan snurrar sig runt kiten gör den bara om man drar för mkt i 5e linan. Man ska bara dra i linan för att få kiten på rygg, sedan (nästan innan) måste man släppa efter för att styrlinorna ska kunna göra sitt och få ut kiten åt sidan…

Är det lite vind eller kiten är i lä kan inte 5e linan göra några ”reptrick”. Vinden måste vara tillräckligt stark för att driva ut kiten åt sidan. Ju mindre vind desto mer teknik med 5e linan. Vid ”normal” vind är det inga problem är min uppfattning.

nic

• nilsson

Medlem
    3 januari, 2005 vid 17:08

Det är som jag säger det ultimata säkerhetssystemet, delad kajt=säker kajt, det är därför jag kör 5:te linan på mina wipika!

• luuddee

Medlem
    3 januari, 2005 vid 17:31

själv kör jag med granatgevär i ficka o skjuter sönder kiten om det skulle hända nått.

• patrikol

Medlem
    3 januari, 2005 vid 17:33

Fan vi får snart ge dig ett nytt Nick! Lill Rambo! wink.gif

• luuddee

Medlem
    3 januari, 2005 vid 18:20

”lill” måste de va iaf. för ja e inte så fet som den fete.. tongue.gif

• patrikol

Medlem
    3 januari, 2005 vid 18:33

grin.gif

• walle

Medlem
    3 januari, 2005 vid 19:31

Svar till:

grin.gif

[/ QUOTE ]
    grin.gif grin.gif

• samhansson

Medlem
    3 januari, 2005 vid 22:08

Svar till:

Naj inte än. Kommer säkert att testa nån gång men hittills har jag blivit bra avskräckt från alla man har sett runt om i världen. Såg till och med en kite som gick i två bitar när den rullade, fick 5:e linan runt sig och sedan startade. Det såg sådär ut. Men det kanske är bra.

[/ QUOTE ]

nu hittade ja bilden på Tysken som fukkade upp det ordentligt med sin naish.. Bommen fastnade nånstanns på mitten å han blev bjöden på en jäkla sväng. Tur att han klarade sig med skrubbsår.

• rambo_johnson

Medlem
    4 januari, 2005 vid 00:25

Svar till:

Svar till:

[/ QUOTE ]

nu hittade ja bilden på Tysken som fukkade upp det ordentligt med sin naish.. Bommen fastnade nånstanns på mitten å han blev bjöden på en jäkla sväng. Tur att han klarade sig med skrubbsår.

[/ QUOTE ]

haha fifan va tösk

• brickan

Medlem
    4 januari, 2005 vid 10:06

Vem har sagt att det är en kolfiber bom?

• pepa

Medlem
    4 januari, 2005 vid 10:56

Att ta upp kiten är ju faktiskt busenkelt även utan 5:e lina. Dessutom slipper man dra i nåt så livsfarligt som kitelina.

• luuddee

Medlem
    4 januari, 2005 vid 11:18

Svar till:

Svar till:

Svar till:

[/ QUOTE ]

[/ QUOTE ]

haha fifan va tösk

[/ QUOTE ]

wöörrrrdd grin.gif

• patrikol

Medlem
    4 januari, 2005 vid 11:32

Är man duktig så visst det är enkelt att få upp kiten igen men det är 5 gånger enklare med en 5e lina ändå speciellt på djupt vatten!

Sen har du helt rätt i det du säger man skall akta sig för linorna! Nu drar man ju inte i den smala linan utan en boll och leashen. Fingrarna skall vara borta från själva linorna.

Därför så skall man bara ta och dra lite i 5 e linan så att kiten lägger sig som ett u inte mer sen klättrar kiten ut i fönstret på ett nafs och går upp kl 12 utan minsta drag höllt på att glömma depowern skall vara indragen fullt så går det smidigare.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications