Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Hur mycket blåser det på Öland!
-
Hur mycket blåser det på Öland!
Publicerad av anonym-anvandare på 14 juni, 2003 vid 06:52Är det lönt att åka dit? eller ska jag ta mig till västkusten?
anonym-anvandare svarade 21 år, 10 månader sedan 10 Medlemmar · 39 Svar -
39 Svar
-
det är sällan det inte går att surfa på öland.
klart du ska komma hit. kan inte lova nått, har itne kollat på rapporten för kommande vecka men det blir säkert bris om inte annat.vi syns i kalmarsund
-
Åk till västkusten vi är trötta på alla bicseglare som inte kan väjningsreglerna
-
Ja, hur är det egentligen med väjningsregler. Som halvnybörjare blir jag alltid lite konfunderad, man tycker ju att det borde vara typ högertrafik eller är det detsamma som när man seglar (båt alltså)?
/W
-
JOHN_J_RAMBO
Gäst16 juni, 2003 vid 19:01Det är inga andra regler juridiskt sätt som gäller än den som har höger handen fram, samt motorbåtar har väjningsplikt mot seglare.
O nöjes mot yrkes.. -
helt riktigt som Rambo säger, och seglar man i vågor så gäller följande(hämtat från VVKs sidor…):
Svar till:
V Ä J N I N G S R E G L E R I A P E L V I K E N
VÅGSEGLING
När vågorna rullar in fungerar inte längre de gamla väjningsreglerna för segling – vem som skall väja och vem som skall få företräde på vattnet. I Apelviken kan det bra dagar bli många seglare, alla får plats men vi upplever vissa problem med att seglare inte respekterar dessa enkla väjningsregler, eller inte är medvetna om att de finns.
Allmänt vett
* Badare är mjuka – fenor är hårda!
Segla inte på(!) eller i närheten av badande människor! Håll ordentligt avstånd till dessa.
Denna regel gäller även för paddlande och surfande vågsurfare samt vindsurfare som ramlat i vattnet.
* Var tydlig och se dig omkring!
Visa vad du skall göra. Visa åt vilket håll du kommer väja i god tid och kolla så att din utväg är fri. Håll kursen stadigt (om möjligt) när du har företräde så de som skall väja ser var du tar vägen.
* Håll avstånd!!!
Då inte alla är lika duktiga och ståsäkra som du är så kan det hända olyckor såsom kastfall och andra otrevligheter – även om vi följer alla nedanstående regler. Otroligt viktigt att hålla avstånd!
* Upphinnande farkost väjer!
Seglar du ifatt någon så är det din plikt att väja.
* Den som vänder väjer!
Innan du gör en gipp eller ett slag skall du se till att du har utrymme att göra det utan att störa någon annan.I vågor
* Seglare på väg ut genom vågorna har rätt till väg!
Ofta är det svårare att hålla fart, väja etc när man är på väg ut genom brotten. Ge dessa kämpande vindsurfare fri väg!
Tänk också på att många vill hoppa på vägen ut, håll ordentligt avstånd om du passerar i lä eftersom det kan bli avdrift i vindens riktning då man hoppar.
* Den som först tog vågen har rätt till den!
Enkelt, respektera den regeln! Gippa inte in på någons våg, gå ej över vågkammen från baksidan, höjda er inte upp på någon annans våg.
* Om man fångade vågen samtidigt så har den som ligger i lovart företräde.
Den vindsurfare som ligger högst upp i vind har företräde om det skulle råda tvivel på vem som har rätt till vågen eller om man fångade vågen samtidigt. Håll avstånd om du ligger i lä på en våg! Man får inte pressa höjd mot, eller blockera en persons rätt att rida vågen!!! Håll undan om du ligger i lä om en seglare på en våg. Ibland kan man lägga fina frontsidesvängar i Apelviken, de gånger vill man inte bli blockad av någon i lä.På plattvatten
* Den som kryssar har företräde.
Den som tar mest höjd har förkörsrätt framför andra som seglar lägre i vind i samma riktning.
* Den som seglar för styrbords halsar har företräde.
Om du har höger hand fram på bommen, dvs seglar för styrbords halsar på seglarspråk så har du företräde före alla som seglar för babords halsar, dvs har vänster hand fram på bommen.Till sist
Var glad, le och ge glädjetjut om allt är bra!
Surf’s up!
[/ QUOTE ]
-
JOHN_J_RAMBO
Gäst16 juni, 2003 vid 19:14Hehe
Dessa ”regler” asså…
Det finns nog int många gubbar som kan rabbla upp detta i sina tankar under en tur på en våg med möte?
Sunt förnufft får nog rycka in..
Vet inte, men jag kommer aldrig få in dessa påhittade regler i skallen vare sig jag vill eller inte..
Kamratskap ingen galenskap -
nja, reglerna är ganska självklara egentligen, och jag kan dom, efter att ha läst dem kanske tre gånger… Bra om alla kan dem så blir det mkt mindre trubell på vattnet… Jag röstar för att alla ska lära sig dessa regler!!
-
dessa regler är ingen PÅHITTADE men gäller världen över och är OFFICIELLA. Du är kanske en sån som tar min våg nedvind, gippar precis fram för mig på vägen in, medans jag tar mig ut genom brytet. Du ”tyskar” så mycket det bara kan och tror att du när du är snabbast och även står babord behöver inte väja.
USCH din idiot, lär dem in och ut, det tar 3 minuter och det ska ALLA göra. Då slipper vi all iritation. Ingen undantag ingen ursäkt.
reglerna är enkela och få:
vågor (oafset vindrikting):
1) den på vägen ut har ALLTID företräde,
2) först på vågen är vågen din
3) samtidiga på vågen, den som är mest upvind ha rätt till vågen
4) tar alldrig en våg bakifrån eller krussa på den om en annan är redan på denöppet vatten UTAN vågor:
1) den med höger handen fram, (vänsterbenen bak), har företräde
2) den som gippar eller slår måste väja
3) den som tar över nån väjar (surfa förbi på läsidan)detta är 7 av dessa ”påhittade” regeler som du kommer att behöva 99% av tiden. Kan inte vara så svårt att lära sig eller… kanske bara om man har ett IQ som ett marsvin…
aloha
arnout, som hatar seglara som inte kan (och vill lära sig)reglerna /t.ex. tyskar!!!!!! -
En liten rättelse på ditt inlägg Rambo.
Den som har höger hand fram har FÖRETRÄDE och den som har vänster hand fram väjer!
Gäller på plattvatten. I vågor är det annat som du kan se i ett annat inlägg.Och du, lär dig reglerna! Sunt förnuft räcker inte! Det är för din och vår säkerhet! Du vill väl inte landa på någon som inte följer reglerna när du är på väg ut? Eller bli påseglad på en våg?
När jag är ute och seglar i vågor räknar jag med att alla kan reglerna! I annat fall skulle man inte kunna fläska på i hopp eller vågridning. Men jag försöker hålla avstånd för jag vet att alla inte är ståsäkra – men det är helt OK bara de inte med okunnskap eller avsikt seglar i vägen./Staffan
-
Jag håller med om att det mest är sunt förnuft men jag gillar lite regler:) Känns liksom som man blir lite säkrare när man vet vad som gäller. Dessutom tror jag att många skulle må bra av att lära sig lite ”sjövett” ibland beter sig folk minst sagt som ”feta tyskar”.
/W
-
JOHN_J_RAMBO
Gäst17 juni, 2003 vid 14:44Arnout din otrevliga pungbjörn!
Dessa regler är suntförnuft.
1. att man är medveten om att man inte är själv på vattnet.
2. Idiotiskt att gippa framför någon överhuvudtaget
3. ta någons våg när någon var före på den är idiotiskt
4.att korsa en våg när någon använder den är idiotiskt
5.varför trängas när det finns till alla??
6.kolla sig omkring innan man gör någon avvikande manöver
7.det viktigaste som jag tycker är att hålla bra med avstånd,ALLTiD!då slipper man problemen som ex tyskarna enligt dig ger dig problem..En sak jag måste skriva om ditt sätt att lägga upp reglerna var perf, allt annat onödigt kraffs är blabla, bättre att ha dom kort o lätt förklarade som det stod i ditt, mycket lättare att se va dt handlar om..O tar man dessa påhittade regler o stoppar i en hjärna så har man fått sig sunt förnuft, o dom som inte har det kan ju börja plugga in dem.
Cs på din våg,pungbjörn
-
Rambo:
grejen är att dom här reglerna gäller över hela världen. det gör inte den kultur du lever i och det tankesätt du använder.
Alltså det vi kan tycka är helt normalt och självklart uppfattas inte lika självklart nån annanstans.Och att du anser det är troligtvis för att du lever i en europeisk kultur, och jag skulle tro att européer har haft en rätt väsentlig del i konstruerandet av reglerna, med tanke på vår urgamla tradition av seglande i större skala.
Kommer du ner till afrikanska länder eller på den amerikanska kontinenten så är det bra om det är samma regler som gäller överallt. för att locals där troligtvis har en annan mentalitet. såna resmål är ju inte ovanliga för surfare, eller?
ett bra exempel är att titta på svensk kontra amerikansk teve.
Ska man välja nån ur publiken sitter den svenska knäpptyst och hoppas på att dom blir valda medan den amerikanska står upp och skriker om att dom vill vara med.Där har du en enkel men kulturell skillnad som handlar om att ta för sej. vilket väjningsreglerna också handlar om.
-
.
HejJag har alltid fått lära mig att seglare i lovart väjer för seglare i lä om de seglar på samma bog. Av urklippet från ditt inlägg verkar det ju som om lovart har rätt till väg. Detta är ett avsteg från internationella sjövägsregler. Är det en vedertagen surfregel månne? Var kan man i så fall hitta källan till den?
MVH
/Christian
-
Som du ser så gäller lovartsregeln bara på plattvatten (den som tar mest höjd har företräde).
På vågen är det tvärt om, även om höjdtagning är tämligen ointressant då. Den som ligger i lovart ska fritt få göra sina bottomturns utan att behöva väja för någon som ligger på läsidan (eller längre ner i vind) på vågen.
Detta har hänt mej flera gånger, jag har ”tvingats” till bottensvängar när jag och en annan surfare i lovart har ridit på samma våg och han bestämt sej för en bottomturn. Det blir lite av ”följa John” då =)
Logga in för att svara.