Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur mycket blåser det på Öland!

• JOHN_J_RAMBO

Gäst
    17 juni, 2003 vid 18:06

aaaa, stee men dooo!
    Vad bör man göra för o inte få halva surfbefolkningen efter sig..skriv inte någonting iallfall, för då blir du anklagad för att tävla om att få mäst skriva inlägg grin.gif

Skriv inte emot någon utav konfensurfkungarna, då blir det upplopp..o massa rättande hit o dit.
    Såg att ”bong-styret” va lite på hugget, går in på lite djupare grejer som kultur o skala, sådana tuffa saker så det hela låter lite intresantare.
    Jag har för f-n inte sagt att det är oviktigt att ta hänsyn till dessa regler blabla hit o dit..
    Det är för surfande o badande o andra som befinner sig på/i vattnet inte skall krocka med varandra, skada varandra, störa någon annan, missuppfatta någon, göra dumma o egoistiska saker som leder till kaos på vattnet med mycket mera,det är SUNT FÖR NUFT utan x . slut
    Eller måste det kallas regler för att det skall gillas?
    Styret varför skrev du ditt inlägg när jag precis skrivt ett fint avslut på mitt inlägg? smirk.gif
    Skriver detta pga att du riktade det mot mig.
    Rambo: grejen är att dom här reglerna…balbla..

Jag fattar att det hade varit så mycket bättre överallt om alla hade haft samma regler/lagar i världen om man kollar kulturellt på det hela, ex lakristrollen som kommer hit, behöver inte äns skriva något om det, dom har lite fel bild utav allt, lär haft det sedan lång tid tillbaka..(inte alla, men den stora delen…som syns/hörs)

Nu snackar vi surf här inne, det vet jag oxå..men det är om man ser kulturellt på det…En jämnförelse precis som din TV SWEDEN VS TV USA ele va dt va..

Det är ju suve att man kan ha gemensamma regler för detta(Vindsurfingen i vågor), då slippar man missförstånd o gurka utav allt, va mer finns det att säga?
    Det är skitbra!
    Men man kan inte hålla blint blankt på *RegleR*, det kan man med *Sunt För Nuft*…om man har något vill säga..

Så nu e jag klar!
    Cs på vågen…dude wink.gif grin.gif

• ola_p

Medlem
    17 juni, 2003 vid 18:34

den som kommer bakifrån väjer…

• styret

Medlem
    17 juni, 2003 vid 19:07

”ex lakristrollen som kommer hit, behöver inte äns skriva något om det, dom har lite fel bild utav allt”

vad händer om några av dom som du kallar lakristroll seglar på samma ställe som du och som du säjer har fel bild av vad som är sunt förnuft.

jag kan erkänna att början av mitt inlägg var lite dumt formulerat och kändes i efterhand som nån typ av översittarkommentar att börja ett inlägg med. Men det kan jag ta och jag tar till mej av kritiken.
    Tycker iofs att den hade kunnat formuleras lite bättre. om man itne vill ha fler påhopp.

Jag får ursäkta min stingslighet idag med att jag blev sne på en störig snubbe nere på haga idag som bara var för mycket.

• JOHN_J_RAMBO

Gäst
    17 juni, 2003 vid 19:17

Det är ju just då det sunda förnuftet hoppar in wink.gif
    E det vattnet du menar som jag hoppas du gör så ändrar jag kurs, avväjer från va det nu är som kan hända om man fortsätter..

Måste rätta mig själv och dig:
    Såg inte att du hade skrivit vattnet..

Det där med lakristroll har inte med surfen att göra igentligen..( det är en dålig mening från va ja tycker )
    Där syftade jag på lagar olika kulturer/religioner mm..

• ola_p

Medlem
    17 juni, 2003 vid 19:21

ja, klart att man väjer om inte den andre gör det även om man har rätt till väg… jag tycker personligen att regeln om den som är påväg ut har rätt till väg… oerhört störigt när folk skiter i det… mad.gif

• styret

Medlem
    17 juni, 2003 vid 19:36

du förstår inte min koppling emellan kultur och uppfattning om sunt förnuft… eller?

• anonym-anvandare

Medlem
    18 juni, 2003 vid 06:15

Kultur!?
    Den som är mest ”local” har mest kultur.
    Flest kompisar, mest självförtroende störst ”EGO” har rätt.
    Den som är mest aggressiv har rätt.
    Den som skriker mest och kan kasta störst stenar har rätt.
    (Välkomna till Vargas berget på GC.)

Hemma i viken
    Slappna av och njut av lite sällskap på vågen.
    Delad glädje –dubbelglädje.
    Kolla vad sällskapet gör för fräcka grejor, Tjoa högt och
    BERÄTTA DET för honom eller henne.

Mest ”local”= mest avslappnad =mest kultiverad.

”Soulsurfer” är väl skönt uttryck.

visst är det kultur skillnader även i Sverige för den delen.
    Mycket folk -sämre kultur.

Ha de

• markram

Medlem
    18 juni, 2003 vid 07:45

Dessa regler tycks bygga på det jag fick plugga in som 12-åring inför examinationen till navigationsbeviset, och det var inga problem grin.gif.
    Alltså kan de till stor del brukas i samröret med andra vattenburna farkoster (segelbåtar i synnerhet).
    Om man nu inte klarar av att komma ihåg dem, så klarar man nog inte köra bil eller cykla i trafik heller…
    Sen är det en annan sak det här med hur man skall visa att man tänker gippa/slå.

• styret

Medlem
    18 juni, 2003 vid 08:31

Hur ska man egentligen markera attman planerar att gippa?

• getwet

Medlem
    18 juni, 2003 vid 09:11

I det ”gänget” som jag brukar segla använder vi oss ofta av att se på varandra (om du ligger framför) och snurra med handen (skothanden) och man får en nickning till svar. Då vet man att det är på G! Kanske inte internationellt men det fungerar mellan oss.
    Just det här med gippar är ofta ett problem för oss som är intresserade av att åka så fort som möjligt. Ofta kommer vi bakifrån och i kapp väldigt snabbt (och man ska ju passera på läsida) och plötsligt utan förvarning gippar man…………händer hur ofta som helst och incidenter är mycket vanliga……..
    Så ibland funderar jag faktiskt på att strunta i regeln passera på läsida…..eftersom många bara gippar helt plötsligt utan att se sig om eller förvarna!

• jonasp

Medlem
    18 juni, 2003 vid 12:45

Tar tillbaka snacket till början,, crazy.gif

Nyss hemkommen från Öland. Blåste rätt bra och var bra väder. En hel dag med 5,0 och en hel med 6,0 på 88l.
    Sen var det blandad surfing med 6,0-9,0 de andra dagarna både 88 och 150l.

Helt klart ett soft ställe och om det är värt att åka dit istället för västkusten har väl och göra lite med var du bor.

• anonym-anvandare

Medlem
    18 juni, 2003 vid 13:01

Hur var vågorna, här på västkusten har det blåst 4,0 och varit superbra vågor.

• anonym-anvandare

Medlem
    18 juni, 2003 vid 13:15

Det är inte vardagsmat med kuling västkusten längre, det är kul att blev något.
    Sen att andra ställen fått mer vind än förr är också roligt. grin.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    18 juni, 2003 vid 13:19

Men om man seglar Clewfirst Switchstanced ur en Pippa så är
    det väl gränsfall om man håller koll på vilken hand som är
    först och vem som har företräde!!???

Eller om man är halvvägs genom en Catchoo och det är tajt
    om plats? skall man då fullfölja tricket eller skall man
    väja??
    wink.gif

Keep it up!

• jonasp

Medlem
    18 juni, 2003 vid 13:47

Kanske var vågor vid grönhögen nån gång men jag var inte där. vid haga var det ju rätt så platt vatten men ändå kul.

Häftigt att det funkade på västkusten. Ska se hur det blir nästa sommar, jag ska nämligen in till vaxholm o låtsas-kriga men får förmodligen några veckors sommarlov nästa år och då står ju valet mellan öland och västkusten igen.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur mycket blåser det på Öland!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.