Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Hur ska man reparera brädan?
-
Hur ska man reparera brädan?
Publicerad av krep på 20 augusti, 2004 vid 10:50Har fått sprickor på sidorna fram på nosen efter mastsmällar.
Mvh/Peranonym-anvandare svarade 20 år, 8 månader sedan 7 Medlemmar · 7 Svar -
7 Svar
-
Jag reparerade en vågbräda idag som hade en stor genomgående spricka efter Torö. Jag la på Gelcoat och lät det torka sen slipade jag lite. Där efter la jag på PP 100 (plastic padding) som ger en grym ytfinish och lät det torka. Sen körde jag våtslippapper 240 och slutligen 400 för att få en slät och fin yta. Det blev skitbra!
VÅGA LAGA SJÄLV! BILLIGT OCH LÄRORIKT SAMT KUL.
-
Men la du inte på någon färg också? Annars blir det ju inte snyggt…
Grym ytfinish vet jag inte om du fick, 240 och 400 papper använder jag nästan som grovslipning. Nej, skall du ha grym ytfinish innan du lägger på lack, så kan jag rekommendera sprutspackel och 1200 våtslippapper…
-
Svar till:
[/ QUOTE ]
Ähh! Vem fan har sagt att det ska vara snyggt?
Man ska se att brädan är använd!!Se bara mitt praktexemplar…
Förövrigt har jag brutit upp den skadan igen, fullkomligt pulvriserade nosen efter åtskilliga kastfall igår på Fituna.. Nu ska jag såga bort 5-6 cm i nosen och laga ordentligt med KOLFIBER! När det är klart ska jag köpa varenda j-a kastfallsskydd som finns på marknaden!
[img]http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload0/kollfsaorj.JPG[/img]
PS. En gammal bild det där.. Har ytterligare en lagning på sidan, jag kladdade även på lite Gelcoat på en ding på ovansidan.. Ni kan få en uppdaterad bild imorrn
DS.
-
Svar till:
[/ QUOTE ]
Jag fick vågbrädan av en schysst vindsurfare så jag bryr mig inte så mycket om utseendet. Så här blev lagningen iallafall. Det går säkerligen att göra bättre och slätare men jag var tvungen att ”stresslaga” då vinden kom och jag behövde en vågis.
[img]http://www.junkshop.nu/gurra1978/Steffos/Bilder/Toro/DSC00033.JPG[/img]
-
Skär bort allt mjuky/skadat på brädan.
Häll i plastic padding.
Slipa ner rasket till lite under vanlig nivå på brädan och även lite runt omkring hålet.
pensla på en lättflytande epoxy (ej snabbhärdande) och lägg på en bit glasfiber el kolfiber.
Pensla över med mer epoxy innan det torkat.
Lägg på lite gelcoat eller plastic padding och slipa tills du får en fin yta.
Måla.
Det svåra (om man bryr sig) är att få lagningen att inte bulla ut. Man får inte slipa bort väven som man lagt på.
-
Jag köpta glasfiberspackel på Feltema (bil…) och gjorde en äkta amatörlagning = inte toppensnyggt, men enkel att göra, hållbar och lättarbetat.
Mvh Jörgen
Logga in för att svara.