Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › hur ska seglet se ut
-
hur ska seglet se ut
Publicerad av hepplan på 4 augusti, 2003 vid 14:09jag är nybörjare och ska snart köpa. Jag ska lära mig hoppa. om man hoppar och sånt det är väl freestyle?
Vad är isåfall freeride och vad är skillnaden .
Hur ska ett segel se ut nedan till, ska det gå 90 grader ut från masten eller snedda uppåt om man ska åka freestyle?
tanxmarkram svarade 21 år, 9 månader sedan 6 Medlemmar · 6 Svar -
6 Svar
-
Kolla på tex skidsports hemsida (skidsport.nu) och spana in deras segel. Där står det segeltypen.
-
säj att du är ute efter ett freestylesegel när du letar efter ett att köpa. så borde det lösa sej,
-
På äldre segel kan det vara svårt att veta men ett Wave eller Frestyle segel bör du ha. de har i regel andra förtärkningar på de punkter som är mest utsatta.
Hur underliket ser ut är inte så viktigt men det skall inte som du nämnde gå 90 grader ut för då blir manövrar där du går under bommen besvärliga.
Om du hittar ett segel kan du alltid skriva in här och fråga om det specifika seglet!Fnassel
-
Dum fråga kanske men, vad bör man tänka på när man köper begagnad mast (delad, kol) och bom?! Jag har hittat ett komplett freeride-kit som jag funderar på, men seglet är i minsta laget (4.6 m2) – hur vet jag att mast och bom passar även för lite större segel, typ 5-6 m2 (jag äger inget, så jag kan ju inte prova)?
-
om han säljer det som kit så får du väl tro honom på orden.
annars kan du ju kolla upp vad det är för bom respektive mast och sen kolla vad seglet har för specifikationer. -
Kolla segelmakarens hemsida eller be säljaren fotografera specifikationerna som brukar stå på segel och/eller segelpåse.
Är det ett neil Pryde kan du gå in på deras hemsidas diskussionsforum och fråga om mast/segel-kombinationen är ok.(http://www.neilprydemaui.com)
Jag tror att gaastra har ett liknande konsumentforum och det finns nog fler tillverkare som har det. dessutom finns det nog tabeller från tex. fiberspar på vilka segel deras olika master passar till.
Logga in för att svara.