Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › hur startar man??
-
hur startar man??
Publicerad av anonym-anvandare på 9 juni, 2003 vid 10:18tja skulle vara oerhört tacksam för lite tips om hur man startar på en mindra bräda, en som sjunker?
har aldrig testat innan så jag skulle vara väldigt väldigt tacksam för lite tips!!!
tack på förhand!
mvh jonasgutegustav svarade 22 år, 4 månader sedan 8 Medlemmar · 16 Svar -
16 Svar
-
Gå in och kolla på Petters Windsurfing Pages, finns länk på högra delen av den här sidan. Där hittar du en riktigt bra steg för steg guide med bilder om hur du vattenstartar. Finns även en hel del andra små matnyttiga saker!
-
det bästa är beachstart…på en lång sandstrand
så att du har midjedjupt vatten, träna träna träna…där kan du åka fram o tillbaka…utan att behöva vattenstarta *som kan vara svårt i början*
lycka till!
tror även det finns guider på
http://www.continentseven.com -
vattenstaren är som beachstarten, bara att det blir djupare
och djupare vatten. Enklaste beachstarten är att stå
på ankeldjupt vatten och bara hoppa på brädan, fast då tar
ju fenan i botten, men klarar du det så gör det på djupare
och djupare vattten, tillslut försvinner botten och det blir vattenstart.
Lättast om man hoppar på med bakre foten först.
//soulsurfer -
När jag övade lite igår så lyckades jag komma upp några gånger i axelhögt vatten.. det räknas väl nästan som vattenstart väl
-
ja det är helt rätt, kruxet är bara att det tar ett tag innan man får kläm på vinklar/vilken fot osv man ska börja med…allt styrs hur av hur mkt det blåser.
men det blir lite knivigare första gången du trillar i utan att bottna o alla prylar ligger åt helt fel hål….
*lyckades för första gången vattenstarta clewfirst några gånger igår*
-
Joo, men jag tänkte att det känns vettigast att börja med att se till att man kan komma upp på brädan när man har grejorna rätt, så man slipper ligga och simma som sjutton för att få grejorna rätt och så kan man ändå inte komma upp..
En sak som jag tyckte kändes svårt var när det inte blåste så mycket så ville liksom frambenet åka in under brädan hur mycket jag än sparkade med det.. finns det något bra sätt att undvika det? Känns ju inte direkt som att man är påväg upp på brädan i det läget.
-
jo din träning är jättebra!
när det blåser lite kliver jag upp med främre benet *för att inte brädan ska lova + att du kan sparka som en blå med andra benet…
men hajade inte riktigt att benet åkte under brädan?…eller var det kanske som en effekt av att brädan lovade?
-
Svar till:
Lättast om man hoppar på med bakre foten först.
[/ QUOTE ]
Är det bara jag som är ’enfotad’ ? Jag står helst goofy och när jag hoppar på gör jag alltid det med höger fot först…oavsett vilket håll jag ska. Sätter jag upp vänster först känns det väldigt avigt och onaturligt vilket också gör det svårare klart. Funkar det tycker jag man kör med det som känns bäst helt enkelt…..:)
-
En bra lärare för vattenstart är att tänka att det simmar
en stor hungrig haj ala west OZ under brädan,
man gör vattenstarter kanonfort då. -
Nej det var nog inte så mycket att brädan lovade utan mer att jag inte fick tillräckligt med lyft ifrån seglet, kanske jag slängde upp bakbenet lite tidigt. Eller så kanske jag borde ha låtit brädan falla av lite mer innan jag försökte ta mig upp.
De gånger jag kom upp så hade jag frambenet i princip lodrätt ner och då fick jag brädan att falla av och det var mycket enkelt att komma upp. -
Jag tycker egentligen att det är väldigt fel att ge en massa tips hit och dit. Jag kan vattenstarten och jag har läst alla tips osv här på konfen, men jag har inte riktigt tyckt att något av tipsen passat in. Jag lärde mig vattenstarten själv utan någon hjälp. Ok visst, det tar ju ett tag (tror jag höll på ungefär en sommar sen kunde jag den i sömnen)
Naturligtvis kan det ju vara bra med ett par tips i början så man vet principerna ungefärligt. Men du som nybörjare ska absolut inte stirra dig blind på alla tips, och försöka göra exakt lika dant.
Det bästa är nog att försöka komma på en egen teknik. Precis som Skywalker som alltid går upp med högerfoten först, tror inte jag känner nån som gör så. Han har alltså kommit på den tekniken själv och det känns bra för han, samtidigt som det kan kännas helt fel för en annan.
Så mitt tips till alla nybörjar (Vafan, nu går jag ju emot mig själv och ger tips endå
) är att endast få några grundläggande tips. Och sedan nöta in en egen teknik under en hel sommar, testa lite olika varianter och se vilken som känns bäst.Detta inlägg var inte alls menat som något dumt påhopp till de som gett tips. Nästan alla nybörjare vill ju ha tips (även jag). Men som sagt så tycker jag inte att ni ska stirra er blinda på alla tips.
/Anders
-
Det är bara skönt att ha några nya saker att prova till nästa gång man ska öva.. Skulle man testa alla tips man fått samtidigt skulle man nog få mycket problem. Jag tycker om att få tips, sen avgör jag själv om jag tror det är något som passar mig.
-
gör som de proffessionella gjorde förr för att stajla
spring i vattnet och hoppa på brädan så
du planar direkt, bra att lära sig om man skall
starta i ett shorebreak. -
på http://www.vmoves.net
finns sekvens som visar beachstarten
även för icke nybörjre, tex dubbel framåtloop.
Logga in för att svara.