Jag har en Slingshot Fuel 14 som jag har satt dit en extra femte lina på. Jag körde en del i vintras på snö och då är det ju i princip omöjligt att starta om draken på vanligt sätt. Men med den femte linan är det väldigt lätt efter lite träning. I minusgrader behöver jag ca 1,8 m/s för att få upp draken och kanske några tiondelar mer för att backa upp den. (Mätt med digital vindmätare).
Jag började i våras på vatten utan extralinan, men kom snart fram till att det inte finns någon anledning att ta bort den innan man har bra koll på grejorna. Med den femte linan kan jag vattenstarta kiten baklänges i ungefär lika lätt vind som krävs för att få den att lyfta med en normal start, dvs runt 2,5 m/s, jämfört med kanske de 6 m/s som krävs för en vanlig omstart och planing. Jag har hittills aldrig haft problem att få upp draken. Det kan tänkas att det blir problem i lätta vindar om man får mycket gräs på linorna.
Nackdelen med en femte lina är att man måste starta draken i närheten av rakt ”downwind”. Det är inga problem i vindar under 6 m/s, men man måste passa sig för att dra i den linan om det blåser mer, fast då startar man ju bara på vanligt sätt istället.
Se till att ha en minst 4mm tjock tamp fem meter närmast bommen så minskar man risken för fingerskador. När man ska släppa backlinan och lägga över trycket på de vanliga linorna är det lite farligt att bara släppa taget (man drar in ca 3-4m lina) och låta linan sträckas upp av draken. Det blir rätt bra snärt då. Flyg istället draken en bra bit runt och släpp sakta och kontrollerat efter tills att du har drag i de vanliga linorna. Då är det ingen risk att fastna med fingrarna.