Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur stor fena?

• Hur stor fena?

Publicerad av juan på 16 maj, 2005 vid 22:58

Hej!

Kan någon hjälpa mig med val av rätt fena? Jag har en Mistral Vision på 130 liter och originalfenan till den är 42cm. Nu är det så att jag brukar åka till Garda-sjön lite då och då och när det blåser lite mer känns den naturligtvis för stor. Får spin-out rätt ofta och nosen skjuter i höjden. Vad för storlek skulle ni rekommendera om jag vill köra med 5,5-6,5 segel.

Tack på förhand!

juan svarade 19 år, 11 månader sedan 4 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • rasmus_w

Medlem
    17 maj, 2005 vid 01:52

Du kan prova med en lite mindre fena, men min gissning är att det är hela brädan som är för stor, inte bara fenan. En bräda på runt 100 liter skulle nog funka betydligt bättre till de segelstorlekarna du verkar använda.

Att nosen lyfter kan bero på fenan, men oftast är det vinden som tar tag i själva brädan och slänger upp den i luften. Ett sätt att komma runt det problemet kan vara att slöra brant, då trycker vinden ner brädans nos i stället, men på nåt sätt vill man ju komma tillbaka sen.

• charlieb

Medlem
    17 maj, 2005 vid 06:03

Lite mindre fena ung. 36 cm lite svängd. Att nosen skjuter i höjden kan bero på att du inte har mastfoten tillräkligt långt fram vilket gör att du belastar bakfoten för mycket.

charlie

• dalmin

Medlem
    17 maj, 2005 vid 10:01

en ny fråga från en nybörjare… Det där med mastfotens placering.. var ska man placera den?

• charlieb

Medlem
    17 maj, 2005 vid 10:27

Mastfotens placering har att göra med att du skall få en bra fördelning av kraft. En tredjedel på framfoten lika del på bakfoten och sista tredjedelen i kroken.
    Om du känner att du har för mycket tungd eller som om du blir helt slut i det bakre benet så har du mastfoten förlångt bak. Flytta fram den och testa på nytt. ÄNDRA inget annat på samma gång, testa till du hittar en position där du känner ovan nämda balans. Alla brädor har lika långt mellan mastskena och den bakre stroppen så oberoenda av bräda eller storlek på segel har du mastfoten på samma ställe. Själv är jag 187 och kör med mastfoten nästan så långt fram som det går, ca 2.5 cm återstår till framkant.
    Testa och lycka till!

Charlie

• juan

Medlem
    17 maj, 2005 vid 11:30

Svar till:

Lite mindre fena ung. 36 cm lite svängd. Att nosen skjuter i höjden kan bero på att du inte har mastfoten tillräkligt långt fram vilket gör att du belastar bakfoten för mycket.

charlie

[/ QUOTE ]

Jag har mastfoten så långt fram det går. Undrade mest hur mycket det egentligen hjälper att köpa en mindre fena?

• Knatte

Gäst
    17 maj, 2005 vid 12:02

Mindre fena, kommer ge dig mer kontroll.
    Dvs. Brädan kommer inte vilja rida på fenan och lyfta/vrida upp aktern eller allmänt vobblande gång.

Jag hade en Tiga X-271 med liknande mått/volym och seglade med 42 cm och 35 cm fena på denna brädan.
    Men tror inte din bräda trivs med segel, mindre än 5.5 eller 5.0 kvm. Sedan blir nog brädan för stor i förhållande till vind/segel

• juan

Medlem
    17 maj, 2005 vid 16:08

Svar till:

Mindre fena, kommer ge dig mer kontroll.
    Dvs. Brädan kommer inte vilja rida på fenan och lyfta/vrida upp aktern eller allmänt vobblande gång.

Jag hade en Tiga X-271 med liknande mått/volym och seglade med 42 cm och 35 cm fena på denna brädan.
    Men tror inte din bräda trivs med segel, mindre än 5.5 eller 5.0 kvm. Sedan blir nog brädan för stor i förhållande till vind/segel

[/ QUOTE ]

Ok, tackar. Jag har tänkt att köra med 5,4 som minsta segel.

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur stor fena?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.