Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › hur stor kite?
-
hur stor kite?
Publicerad av stenquist på 26 mars, 2007 vid 19:01Tjenare!
Jo det är såhär att jag har åkt snowboard i 10år och tänkte prova på detta emd kitesurfing på vatten. Eftersom jag bor i dalarna så har jag ju inga större vindhastigheter att förlita mig på, dock har jag ju bara 1h till gävelkusten där de säkerligen blåser på lite bättre..
Men nu till frågan, vad ska jag ha för kite? hur stor bör den vara?
Jag är ca: 180cm lång, väger ~83kg..
Tack på förhand
Mvh Stenquist
skotten svarade 18 år, 7 månader sedan 11 Medlemmar · 28 Svar -
28 Svar
-
ska du inte köra på snö också om du åkte snowboard så länge? du lär ju bli ruggigt duktig på relativt kort tid 🙂
-
Är nästan lika fet som du, började på en 12m (bow). Något som jag absolut inte ångrar i efterhand! Har kört i vindar från 6 till 14-15m/s, börjar bli tungt att hålla i slutet :P. Köp inte för stor drake, vissa blir sega o inte lika roliga, du kommer inte igång så mkt tidigare för det, satsa då istället på en fet bräda.
Skall du köra C-drake så kan det vara bra med ngt lite större.. -
Nice advice Lärs… Listen to what he said. most of the 12 bowkites have perfect range and what they dont have in bottom end power, often they make up for it in speed.
Tony
-
Tackar ödmjukast för era svar =)
Då satsar jag på en 12a då kanske, om vi övergår till brädan, hur lång bör den vara ungefär? Är som sagt helt nybörjare på detta med kite så jag är helt bortkommen, glad jag hittade detta forum, verkar finnas mycket kunnigt folk här inne. =)
Mvh Erik Stenquist
-
Runt 130cm. Du kommer förmodign att lära dig ganska snabbt och då blir det fort tråkigt med en för stor bräda. Det kommer kanske ta dig någon timme mer att lära dig men det är det värt.
-
Tack så mycket kasimir. =)
Fler o fler frågor dyker upp i huvet på mig, hehe..
Vad är det man behöver för att kunna starta?
Kite
Sele
Linor
Bar
BrädaÄr det något jag missat samt finns det någon sida som säljer färdiga kit till bra pris?
mvh Erik Stenquist
-
Kite,sele, bom och bräda är billigt begagnat.
Våtdräkt vill man helst ha en ny kostar runt 2500kr för en som man kan köra åretrunt med.
Köp det av din lokala handlare det är bra att stödja dem.
Finns hur mycket som helst på köp/sälj kolla där. -
@stenquist 372683 wrote:
Är det något jag missat samt finns det någon sida som säljer färdiga kit till bra pris?
-
@kasimir 372647 wrote:
Runt 130cm. Du kommer förmodign att lära dig ganska snabbt och då blir det fort tråkigt med en för stor bräda. Det kommer kanske ta dig någon timme mer att lära dig men det är det värt.
men jag skulle nog säga 140*40 nånting cm för en kille på 80kg. men det e ju lite vad man gillar också.
-
ahh for once there is a whole thread of good advice without someone trying to sell something!… I would go for a 130 though… what you struggle with over the first few weeks will pay back loads forever thereafter..
-
Tack för alla svar, kanon att de finns folk som vet vad dom snackar om samt har lust att dela med sig av sin kunskap.
Ska ta en kitekurs här framöver tänkte jag, då får jag iaf en liten inblick om vad kiting är och om jag gillar det lr inte.
Tack igen för alla svar.
mvh Erik Stenquist
-
@psychonauten 372695 wrote:
men jag skulle nog säga 140*40 nånting cm för en kille på 80kg. men det e ju lite vad man gillar också.
Du snackar som vanligt i nattmössan. Stämmer det du säger betyder det att jag skall ha en bräda som är 113cm. Puss
-
Ja, 140 är ju lättare att lära sig på men man tröttnar nog rätt snabbt på en så stor bräda. Jag väger 83kg och kör en 131×40.
-
@kasimir 372705 wrote:
Du snackar som vanligt i nattmössan. Stämmer det du säger betyder det att jag skall ha en bräda som är 113cm. Puss
den ekvationen var jag inte med på, måste varit nån integral inblandad i den uträkningen.
Nej men seriöst. Jag har kört 123,129,132,140 och 141 och de större passar mig bättre. Och jag väger inte 80 kilo.
Kan ju vara för att du är pro. och jag är en skitunge med nattmössa också, som inte har koll. finns en annan tråd om freestylebrädor här som jag startade just för att jag inte fattade galoppen med alla dessa små brädor, Jag trivs med lite större doningar.
Ps. Din signatur är större än min mamma,D.s
Logga in för att svara.