Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › hur stor kite?
-
@psychonauten 372722 wrote:
den ekvationen var jag inte med på, måste varit nån integral inblandad i den uträkningen.
Jepp tog hjälp av imaginära tal delade dem med sig själva och multiplicerade med grundekvationen varpå jag delade den med roten ur kvoten och fick fram summan av kardemumman.
Fick alltid högsta betyg av matteläraren, stort LAPSUS 🙂
-
140 e ju inte stoooort era nybörjare 🙂 Själv började man på en finfin 186:a som var cirka 6-7cm tjock som jag hade tills jag kunde göra 1080s hehe. Att det sen tog lite över en minut att snurra de tre varven e ju en annan sak.
-
Skypirate var en fin bräda. Tabletops har aldrig varit gulare.
-
Jag tycker det verkar gå mot större brädor sen dom platta kiterna kom. Du kan ju ladda finare med en lite större bräda. Sen har moderna brädor flextips som gör att man kommer runt fint på vattnet också. Klart det blir ju svårare att rotera men det gäller ju att jämka fint mellan pop och rotation.
Jag väger 80, körde förra året med 128 i alla vindar. I år byter jag till 132 eller 138 (ska jämföra mellan dom först). Ingen behöver dock nånsin köpa en ”nybörjarbräda”. Dom har inga flextippar utan har mer outline istället – då måste dom göras långa som fan för att komma igång istället.. suger. Köp rätt på en gång.
Fast vem är jag att ha åsikter. Jag suger ju rätt rejält och har jätteliten signatur :). -
@Milkman 372955 wrote:
Jag väger 80, körde förra året med 128 i alla vindar.
Måste sett lite fjolligt ut i 2m/s ? 😉
-
@psychonauten 372961 wrote:
Måste sett lite fjolligt ut i 2m/s ? 😉
Haha. Å folk undrar varför inläggen blir så långa 🙂 Jaja, jag förlänger med förtydling då: Alla vindar när jag kitar. från 6 m/s ca. Går säkert att kita tidigare med en lättvindare men jag skiter hellre i det.
Å vem är du att ha åsikiter? Du har ju ingen signatur alls! -
Är det någon idee att köpa ett kit när man bor i dalarna? Har vi vindar här som räcker att kita på eller måste man ta sig utåt kusterna? Hur många m/s lär jag behöva på mina 180cm, 83kg och låt oss säga en 12m2 kite.
Känns tråkigt om man skulle slänga ut 10kkr på grejjer och sedan inte kunna åka typ.. 😛
mvh Erik Stenquist
-
Jag är ungefär lika lång och väger lika mycket som du gör och med min 12:a EH Beast kunde jag gå ut runt 6 m/s med min 131×40 bräda. Men det beror på vilken kite du har och vilken bräda du kör. Olika kites och brädor är olika bra på olika saker. Vissa brädor/kites har bättre lågvindsegenskaper än andra.
-
Jag tycker en 12:a är för liten. Vanliga bow skulle jag sikta på en 14m. Jag kör motsvarande fast Ozone Instinct som då blir 13m. Du kommer ha absolut flest dagar med lite mindre vind än en 12:a behöver. (och du behöver lite erfarenhet innan du kan mjölka ur det sista ur en mindre kite)
Men alla inlandskiting verkar rätt stökig, kusterna är säkert roligare. , -
@stenquist 372969 wrote:
Är det någon idee att köpa ett kit när man bor i dalarna? Har vi vindar här som räcker att kita på eller måste man ta sig utåt kusterna? Hur många m/s lär jag behöva på mina 180cm, 83kg och låt oss säga en 12m2 kite.
Känns tråkigt om man skulle slänga ut 10kkr på grejjer och sedan inte kunna åka typ.. 😛
mvh Erik Stenquist
Kitesurfing tror jag du kan glömma, alldeles för kuperat, för mycket skog, för dåliga spots, för lite vind och för byig vind detta utifrån mina Värmländska erfarenheter. Däremot borde du ju ha nära till schysst snowkiting på vintern 🙂
-
@Milkman 372964 wrote:
Haha. Å folk undrar varför inläggen blir så långa 🙂 Jaja, jag förlänger med förtydling då: Alla vindar när jag kitar. från 6 m/s ca. Går säkert att kita tidigare med en lättvindare men jag skiter hellre i det.
Å vem är du att ha åsikiter? Du har ju ingen signatur alls!Nu så! :o) kommer du till öland till helgen förresten?
-
@stebe 372983 wrote:
Kitesurfing tror jag du kan glömma, alldeles för kuperat, för mycket skog, för dåliga spots, för lite vind och för byig vind detta utifrån mina Värmländska erfarenheter. Däremot borde du ju ha nära till schysst snowkiting på vintern 🙂
Hmmm du har aldrig varit på Siljan och kitesurfat eller? Absolut inga problem. Framför allt inte med Bow då den är lättare när det är byigt som på Runn. Men som sagt Siljan funkar riktigt bra.
-
@Milkman 372973 wrote:
Jag tycker en 12:a är för liten. Vanliga bow skulle jag sikta på en 14m. Jag kör motsvarande fast Ozone Instinct som då blir 13m. Du kommer ha absolut flest dagar med lite mindre vind än en 12:a behöver. (och du behöver lite erfarenhet innan du kan mjölka ur det sista ur en mindre kite)
Men alla inlandskiting verkar rätt stökig, kusterna är säkert roligare. ,But his board is 180cm….?
Logga in för att svara.