Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Hur stort segel?
-
Hur stort segel?
Publicerad av anonym-anvandare på 27 juni, 2004 vid 09:50Ska köpa mig en BIC 273 på 125 l komplett med rigg men vet inte hur stort segel jag ska ha? Jag kommer mest att vara på en stor insjö med skapliga vindförhållanden, men vill även kunna använda seglet när det blåser på lite.
anonym-anvandare svarade 21 år, 4 månader sedan 4 Medlemmar · 6 Svar -
6 Svar
-
Min bror kör på en 130 liters freride bräda, till den har han ett NP DIablo 8.4. Det planar mkt tidigt, köp ett segel mellan 7.0-8.5 kvm. (stora segel är lite mer svårhanterade och är kasnke inte att rekommendera om du är nybörjare vilket jag inte vet om du är). Större segel kräver annan bräda. Du skulle kanske kunna ha ett mindre segel beroende på hur mkt det brukar blåsa…
Lycka till!
-
Jag började på en Bic Techno 125. Jag tycker den gör sig bäst med ett freeride segel i storleken 7,5. Om man är nybörjare är det dock mer lämpligt att välja ett segel i storleken 6,0-6,2.
-
Hur mycket väger du?
Låg runt 80 när jag köpte mitt första vilket var en 6.8 vilken jag fortfarande använder. Kan köra på det till typ 10 m/s, över det behöver du mindre segel men runt 6.8 kan jag rekommendera..
-
Jag väger 85 kg och är 1,90. Det jag har å välja på är ett 6,8 eller 7,8 segel.
Jag har seglat rätt mycket innan men det är på en gammal pråm från tidigt 80-tal, en dufour wing med ett 6,3 segel.
Med nya brädan blir jag förmodligen nybörjare igen. Klarar iaf lite över 10 m/s med gamla grejerna. Det är dock sällan det blåser så mycket.
Logga in för att svara.