Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › hur tidigt planar en lättviktare (tjej)?
- 

hur tidigt planar en lättviktare (tjej)?
Publicerad av imported_borje på 26 januari, 2006 vid 13:54Hej, jag undrar hur tidigt man planar med ett 5.4 och hyffsat lättplanad 83 liters bräda (jp real world wave 83) samt en vikt på 60-65kg. Funderar nämligen på vilka vindstyrkor tjejen kan plana med om hon köper ett 5.4. Nu har hon bara ett 4.7 och vill slippa köpa två master.
Tacksam för all rådgivning, så till alla lättvindsräkor, skriv! 🙂
ola-h svarade 19 år, 9 månader sedan 7 Medlemmar · 9 Svar - 
			9 Svar

- 
Enligt ett artikel i windsurf så är en viss storlek på segel gjort för en viss vindhastighet. De menade alltså att blåser det 5.3 så är det 5.3 som gäller oavsett vikt.
Vet inte om jag riktigt håller med men lite ligger det ju i det enligt min egen erfarenhet. Jag skulle tänka mig att hon skulle behöva minst 7-8 m/ s för att plana ordentligt med 5.4.
 - 
Oregistrerade
Gäst26 januari, 2006 vid 14:09Om Linda vill plana i lätta vindar/segla mer så kan du ju prova vårt kitt med hot Psyclone 5,9 och 4 m mast med 40 cm förlängning. Jag kör med rdm och Johan med sdm mast. ring ”pixi” och hör lite vetja. Mer lätthanterligt är svårt att hitta ( vi gillar ju igentligen inte så stora segel men detta är ett undantag) som dessutom funkar fint med 4 m mast.
/Ola -Ronneby
 - 
Jag väger ca 68kg och kör 5.3 när det blåser ca 10m/s eller mer.
Är det 7-8m/s så behöver jag minst 6.4, helst större om man vill ha lite drag… - 
Oscar wrote:Enligt ett artikel i windsurf så är en viss storlek på segel gjort för en viss vindhastighet. De menade alltså att blåser det 5.3 så är det 5.3 som gäller oavsett vikt.
Vet inte om jag riktigt håller med men lite ligger det ju i det enligt min egen erfarenhet. Jag skulle tänka mig att hon skulle behöva minst 7-8 m/ s för att plana ordentligt med 5.4.
låter intressant skulle vilja läsa artikeln vilket nummer var de??
 - 
Okay, låter som att man inte kommer undan den där 430masten om man inte kör på ett boxer eller liknande. Är oxå tveksam hur tidigt man planar med 5.4
 - 
Oscar wrote:Enligt ett artikel i windsurf så är en viss storlek på segel gjort för en viss vindhastighet. De menade alltså att blåser det 5.3 så är det 5.3 som gäller oavsett vikt.
Visst är ett 5.3 segel sytt för en viss vindstyrka, men det innebär ju inte att alla oavsett vikt skall köra på samma storlek!
Utan snarare är det så att lättviktare bör ändra på trimmet och/eller köra med mjukare mast för att seglet skall fungera bättre i ett lägre vindregister. Det finns ju även segel som är sydda särskilt för lättare seglare (Diva/Dawg/Mustang?) och då fungerar bättre i lägre vindar jmf med andra segel i samma storlek.
 - 
I senaste boards påpekas en sak till: Det är inte bara seglen som behöver anpassas till lättare seglare, utan även brädorna. En tjej på 65 kilo ska ha samma typ av bottenkurva på sin 85-litare som en 90-kiloskille ska ha på sin 115-litare, dvs en ganska rak freeride-rocker. Hennes vågis ska vara på runt 65 liter.
 - 
Hej!
De flesta vindsurfingprylar är tillverkade för killar ca 70-90 kg. Hamnar man utanför får man helt enkelt prova sig fram. Jag väger 50 kg och har hittat segel och bräda som jag tycker fungerar för mig. Just nu kör jag Hot sails SO och mitt lilla 3,3 är Yes sails. Vågbräda Lorch 59l. Har inte funnit ngn större bräda än som jag gillar, fast jag har en skate lim edt 100l just nu! Kanske någon som kan rekommendera en bra freestylebräda i mindre storlek?Det är viktigt att ha rätt längd och ganska mjuk mast när man är lätt. Den flexar snabbare ut. Blir lite mjukare segling då man inte har tyngden och styrkan att hålla ner utrustningen med. Det bästa är såklart att ha rekommenderad mast till seglet!
Jag kör segel mellan 3,3 och 5,0. Det räcker med 3,70 och 4,0 master för mig.
Planegenskaper är teknikberoende och hur mycket flytkraft man har under fötterna. Det bästa är att hon testar dina prylar och kompisars prylar för att se om hon hittar rätt utrustning. Är hon nybörjare ge henne en STOOR bräda och en segelstorlek mindre än vad du skulle använt, om inte ännu mindre. Beror klar på vad du väger! När min pojkvän (75kg) kör 4,5 och 70l kan jag ha 4,0 när det blåser mindre och 3,3 när det blåser lite mer eftersom jag har lite extraliter på vågisen som ger mig extra flytkraft.
Lycka till i surfpryldjungelen!
Mvh Kate - 
Hmm, i Åsa i höstas någongång seglade Kate 3,3 när jag körde 5.0. Då väger jag 68… Kate planade om jag minns rätt hela tiden med sin lilla 3.3:a. Jag var visserligen lite lätt överriggad med 5.0 (och kunde säkert även kört 4.0) men inte så det var problematiskt att segla direkt. Däremot körde vi vid det tillfället ungefär lika stora brädor (60 liter +- ett par).
Poängen: Ingen direkt, möjligen att moderna bra prylar har ett enormt vindregister (åt bägge håll) om man är någorlunda duktig seglare.

Logga in för att svara.