Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hur "trasla" upp linorna på bästa sätt?

• Hur "trasla" upp linorna på bästa sätt?

Publicerad av roggan på 7 oktober, 2011 vid 20:44

Var ute i eftermiddags och efter att chrashat kiten fick jag linorna korsade. Var inga större problem att komma på hur jag skulle fixa det genom att lossa chicken och snurra runt bommen genom mellan linorna. Kändes iofs lite osäkert att hålla på och greja med det med min ringa erfarenhet. Men ändå ganska lugnt för vinden var så pass svag.

Nu till min fråga som är hur man ska fixa detta på bästa och säkrast sätt så man minimerar risken att skada sig?

pepa svarade 14 år sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • pepa

Medlem
    7 oktober, 2011 vid 20:58

Landa kajten först.

• roggan

Medlem
    7 oktober, 2011 vid 21:13

Jo visst är det så klart så. Men om man är en bit ut eller det är fullt med sjögräs inne vid stranden man inte vill ha i linorna?
    Är man ute på djupt vatten kanske det är bra att kunna få upp kiten i luften så man lättare kan ta sig in till land.
    Eller ska man rent av försöka få upp den i luften trots korsade linor för att kunna ta sig in och landa den? Det vågade inte jag pröva att göra. Gissade att den kunde bete sig lite hur som om jag prövat att relauncha med linorna korsade?

• farbrorfraz

Medlem
    7 oktober, 2011 vid 23:20

Det går oftast bra att ta sig in till land med korsade linor, så länge man tar det försiktigt. Kiten flyger i princip likadant om det är en vanlig 4linors uppsättning med delningen av mittlinorna relativt nära bommen. Osäker på hur det fungerar med tex north, men där finns ju ofta också en 5e lina som ställer till det.

Risken med det är att friktionen mellan linorna gör att någon lina går av. Detta borde dock inte vara något större problem eftersom styrlinorna inte är så hårt belastade.

Vissa bomsystem går ju inte att fixa utan att landa kiten (de med Y delningen högt upp) och då är det antingen lugn färd till land eller self rescue som gäller.. Men som sagt, oftast går det bra att ta sig till land lugnt och försiktigt.

• pepa

Medlem
    8 oktober, 2011 vid 06:47

Är de korsade på det sätt som du korsade dem i exemplet går det utmärkt att köra, åtminstonde med C-kites. Har kört vidare och trickat i timmar med korsade linor.

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications