Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing hur välja rigg?

• hur välja rigg?

Publicerad av styret på 27 maj, 2003 vid 19:54

jag sitter här i ett litet dilemma.
    skulle var kul att veta vad ni tror.

har bestämt mej för att köpa nya segel till sommarn, när sköna sommarjobbspengar börjar ramla in.
    kommer väl inte tjäna allltför stora pengar så försöker ju komma undan så billgit som möjligt såklart.

Jag tänkte slå till på ett par rushwind reach. har itne testseglat dom än men vad jag ahr förstått ska dom nog duga åt mej.

SP levererar just det seglet i komplett paket med en rushwindmast (30%) och local spirit-bom.

här är en liten uträkning jag har donat med:

4799:- 6.0 rigg (rushwind Reach, 430 30% rushwindmast, bom: local spirit freedom)
    2699:- 7.0
    399:- 45 cm förlängare local spirit
    =
    7897

4799:- 7.0 rigg (rushwind Reach, 460 30% rushwindmast, bom: local spirit freedom)
    2599:- 6.0
    =
    7398

2599:- 6.0
    2699:- 7.0
    1599:- fibersparmast 460
    =
    6897
    _______

mellan dom två nedersta alternativen skiljer det ju bara nån femhundring och då får man till bom som säkert är värd en tusing, då kan jag nog kränga av min andra bom dessutom och få ut nån 200 spänn alltså har jag tjänat 700.

Men då är frågan. Ska jag köpa den kompletta riggen för 7.0 eller 6.0?
    köper jag 6.0 måste jag köpa till en lååång förlängare och förlänga masten typ 45 cm. Håller det, den ständiga frågan.

Om jag istället köper 7.0 riggen år jag en 460 mast av samma kvalisort. men 6.0 har en luff på 452. jag får alltså 8 cm över där nere… gör det nått? känner jag som newbie nån skillnad?

jag är i valet och kvalet.

rushwindsegel

kopletta riggar

johan_m svarade 22 år, 5 månader sedan 4 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    27 maj, 2003 vid 20:24

Fråga någon på stranden på Haga dom är riktigt duktiga där localsen. Jag fick hjälp av dom förra året.

• stinger

Medlem
    27 maj, 2003 vid 20:45

För att krångla till tillvaron ytterligare smile.gif skulle jag föreslå att du även tittar på andra märken hos andra handlare. Det finns kanske de som har samma rek. mastlängd till de storlekar du vill ha.

Gunsails på Surf-Unique (länk där ute i högra marginalen) t ex.

• johan_m

Medlem
    27 maj, 2003 vid 20:49

Skulle nog rekomendera att du tittar på Gun segel och master istället, enligt vad jag har förstått från tidigare diskussioner här på konfen så är det ett mycket bättre alternativ än Rushwind.

skall själv köpa ett Gun segel när sommarjobbspengen kommer.

//johan

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications