Senaste nytt Forums Hypersonic erfarenheter?

• Hypersonic erfarenheter?

Publicerad av anonym-anvandare på 14 oktober, 2003 vid 18:11

Ni som kör Hyper vad tycker ni om brädan? E det ett schysst mellanting mellan formula och vågbräda?E det nån som kör med 10m2?E den lätt att vänja sig vid?För-nackdelar?

Tack på förhand!

Henke confused.gif

boman svarade 22 år sedan 5 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • gurra1978

Medlem
    14 oktober, 2003 vid 18:53

Jag kör Hypersonic D-Ram 125 liter och är extremt nöjd med brädan. Jag väger 80 kg och har inga problem med stabilitet på brädan. Brädan är mycket snabb om man jämför mot vanliga freeride brädor men den slår kanske inte de små smala spjuten som finns där ute. Däremot krossar den dessa på kryss (och även slör tror jag). Brädan tar enormt bra höjd trots korta fenor. Jag fick med 34 & 44 cm fenor och dessa känns bra. Som största segel kör jag 9,5 (Gun Raptor med 3 cambers) och planar väl vid 4,5-5 m/s. Det är inga problem med så stort segel på den lilla brädan (som förövrigt är underbar att stuva in i bilen eftersom den är 233 lång om jag inte minns fel). Däremot så anser jag att man stryper brädans prestanda lite med så stor segel. Du får inte ut maximal fart, den trivs bättre med mindre storlekar. Jag har även kört med 6,7 (Soul freestylesegel, helt fel egentligen, ska köpa race) under blåsiga dagar. Det gick grymt fort och brädan trivdes verkligen med mindre segel. Det som förvånar en stor är dess förmåga att glida igenom vindhål. Då många andra står still med större segel glider man bara förbi lite snygg och ler. Denna egenskap har jag läst att andra också upplevt.

Brädans förmåga att ta små chop är extremt bra. De djupa konkaverna gör skillnad, man bara glider över.

Den är lätt att gippa med. Jag har satt många fullplaningsgippar nu sedan inköpet i juli. Brädan är inte alls svår att lära sig egentligen. Det är bara att köra, men vill man få ut maximalt av den krävs det noggrann justeringar hit och dit samt rätt segel. Jag har läst att 6,7 7,5 och 9.3 är det tre optimala segelstorlekarna (källa: http://www.star-board.com/Forum/starbulletin/forum.asp som förvrigt är mycket bra om man vill veta mer om brädan)

Vad ska man då välja?

Jag gillar att ta extrem höjd och köra i extremt lite vind:
    Formula (tänk på kostnaden med stora segel & längre bom & mast = dyrt)

Jag börjar hellre segla vid 5-6 m/s och älskar fart:
    Hypersonic (billigare i inköp, mindre segel, mast bom= billigare)

Ska man äga två brädor så är det väl egentligen typ Hypersonic/formula och en freestylewave bräda som behövs.

Ytterligare en fördel (om man nu ser det som en sådan) är att de flesta tycker den ser cool och annorlunda ut och gärna går fram och tittar närmare.

Den finns inga nackdelar med brädan vad jag har märkt. Jag är toknöjd. KÖP KÖP KÖP!

• gurra1978

Medlem
    14 oktober, 2003 vid 18:54

Liten och snabb

• gurra1978

Medlem
    14 oktober, 2003 vid 18:55

Coola konkaver

• gurra1978

Medlem
    14 oktober, 2003 vid 18:56

HS med 9,5 i vindar mellan 5-10 m/s den dagen.

• gurra1978

Medlem
    14 oktober, 2003 vid 19:04

Hs med 6,7

• anonym-anvandare

Medlem
    14 oktober, 2003 vid 19:08

tack Gurra!!

Jag e gryyymt sugen på hypern!!!

Ska gräva djuuupt i plånboken!!!

MVH

Henke laugh.gif

• jeppe

Medlem
    14 oktober, 2003 vid 20:48

Härlish!

Kan inte vänta tills min HS Wood 133 kommer. grin.gif tongue.gif

Boman! Har din 111 kommit?

• boman

Medlem
    15 oktober, 2003 vid 06:38

Jeppe! Jag kan bara säga att den är grymt snabb, Säkert 130 km i timmen på en motorväg just nu någonstans i Europa, tyvärr inte i riktning mot Svedala…

2 st. Brädor dyk upp på Surfcompaniet i slutet på Sep, den ena går till en lycklig Göteborgare den andra till mig, det visar sig att den som jag ska ha är en fucking D-raAam, bra grejor det med men jag ska ha en WOOOOD, grabbarna på surfcompaniet kollar upp med SB, och tydligen har dom varit på öl festival senaste månaden… dom skickar en ny, jag kan ha den på fem dagar i bästa fall…
    Problemet just nu är att den nu är i omlopps bana med ett fraktbolag någonstans i tyskland, när jag väl får den så är den i två delar och isen liggen ända ut till Åland.

smirk.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    16 oktober, 2003 vid 13:44

Ingen mer Hypersonic kille som vill dela med sig av erfarenheter?

MVH

Henke confused.gif

• jester

Medlem
    16 oktober, 2003 vid 14:27

Jag har kört med en Hypersonic 125 Wood hela säsongen nu. Valde 125:an eftersom jag är tung (upp mot 100kg). Kör Gaastra GTX 8.5 o 6.5 på den.

Det jag kan säga om denna bräda är att den är snabb! Var ute med 6.5 och runt 15-16 i byarna (mmm, var lite överrigad… fanns folk ute på vattnet som tyckte 4.5 var lite stort), och det gick vådligt fort. Dock var det seglet som kändes för stort, inte brädan!

Att få upp den på planing kräver lite teknik, men när man lärt sig det, så går den upp på planing ganska tidigt. Som många andra nämnt så är den ruggig genom vindhålen, nästan magiskt helt enkelt.

Gipparna är ganska svåra på denna bräda. Den kräver bestämda tag från surfaren, men eftersom den är så bred så planar den igenom ganska lätt. Problemet är bara att få brädan att svänga.

Man kan nog köra brädan med större segel (upp emot 10m), och man har nog ganska kul med segel ner mot 5.5m, men se till att vara på plattvatten då för det är ingen bräda man gärna hoppar med! (därför har jag en JP FSW 91 oxå).
    Med rätt teknik höjdar den riktigt bra, och djupa slörar är oxå en möjlighet.

Sedan är den ruggigt snygg i wood-utförande, och gissa att många var nyfikna när jag var på Haga i somras..

Så mitt omdömme: en ganska teknisk bräda med ENORMT vindregister, och ruggigt snabb dessutom. Inte många som seglat ifrån mig, om man säger så…

/J

• boman

Medlem
    17 oktober, 2003 vid 06:16

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Hypersonic erfarenheter?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.