Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing I hur lite vind (m/s) brukar du gå ut?

• I hur lite vind (m/s) brukar du gå ut?

Publicerad av anonym-anvandare på 24 april, 2000 vid 20:50

I hur låg vindstyrka tycker du det är intressant att segla för att du skall PLANA komfortabelt?
    Vad som är komfortabelt bestämmer givetvis du.

I hur lite vind (m/s) brukar du gå ut och lyckas få upp din bräda i planing och tycker att det är helt OK segling. 5m/s, 7m/s, ……..27 m/s.
    Mao vad blåser det minimum en solig försommardag när du tycker att det är dags för NÅGRA TIMMARS segling i cool PLANING på vattnet. ”Vattnet” kan ju tex ha långa höga dyningar också.

Seglets storlek, volym, widestyle eller inte, vikt, bomhöjd, ….. hur många faktorer som helst påverkar, men jag har gett mig tusan på att hitta en högst personlig min-vindstyrka då det känns meningsfullt att plocka ned just mina grejor från biltaket och rigga för några timmars segling.

Personligen går min favoritgräns för seglets storlek på ca 6.5 kvm för hanterbarheten, men är på väg upp ordentligt i storlek för att maximera antalet segeldagar.

Testade 7.7 + 130 liter + grym delvis offshore på ca 4m/s i Björkan idag = Flopp naturligtvis, men schysst solbränna i alla fall, så det jämnar ut sig.

Om mitt nya +9 snart dyker upp så tippar jag att gränsen bör ligga på 5-6m/s för planing, men jag vet inte och kanske är ett +9 på 130 liter för mycket tunnelbana för att det ska vara kul, men 7.7 känns riktigt hanterbart trots löjligt stor bom.

Att jag just nu inte är lycklig ägare till en ny ca 100l Flow beror just på att jag förmodligen aldrig skulle lyckas få upp en +9 i låg vindstyrka på en sån. Jag kanske har fel det är kanske lätt.

Målet för mig är glasklart. Jag vill kunna gå ur bilen vid stranden och hala upp en vindmätare och direkt se om det är ett Yep eller Njet på några sekundmeter när, för just den typ av prylar som jag tycker det är OK att segla några avslappnade timmar på.

Är tacksam för alla synpunkter och dom är givetvis personliga.
    Jag har upptäckt att det här är faktiskt rätt kul och igen var man hamnar är en högst personlig åsikt men ett antal långa stranddiskussioner har gjort att jag tänkt att ”gå till botten” med detta.

Men helt klart är att om man bara testar var min-gränsen kanske ligger så är man på vattnet dagar då de allra flesta väljer att stanna hemma.
    Och bara det är riktigt kul
    Mvh//B

PS
    Detta kan ju givetvis bli ännu en oändlig widestyle- diskussion, men innan man drar igång en sån bör man NOGA läsa bräd-testen i Boards April 2000 speciellt synpunkterna om hur de olika brädorna beter sig under olika förhållanden.

anonym-anvandare svarade 25 år, 6 månader sedan 1 Medlem · 0 Svar
  • 0 Svar

Tyvärr, inga svar hittades.

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications