Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Idéer för stabilisera GoPro i linfäste

• Idéer för stabilisera GoPro i linfäste

Publicerad av blizzy på 28 april, 2011 vid 22:45

Halloj,

Ett stort problem med linfästet till GoPro (antingen KiteHero eller ett hemmabyggt) är att det snurrar kring mittenlinorna hela tiden = snurrig bild :frown:
    Jag hittade en tråd om en kille som hade lyckats stabilisera sitt linfäste till GoPro. Kolla här

Jag tänkte bygga något liknande som det han förklarar, dvs någon form av stag som går ut från sidorna på linfästet och trycker sig mot styrlinorna på utsidan. Som jag förstår det räckte det med att låta staget vila mot ytterlinorna, man behövde inte fästa det med en ögla eller så.

Frågan är, hur tror ni det blir med själva linorna om man har ett sånt stag? Det borde ju innebära att om man snurrar baren (med ytterlinorna kring innerlinorna) så kommer ju alla 4 linor att snurra tillsammans… Funkar det att köra så eller kommer linorna att bli knasigt snurrade?

Och vad kan man använda som stag förutom en glasfiber-bar som han använder. Typ nånting man kan hitta på Bauhaus eller dyl. vore ju smidigt.

Andra idéer på hur man kan stabilisera linfästet mottages gärna 🙂

blizzy svarade 14 år, 6 månader sedan 4 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • gadget

Medlem
    29 april, 2011 vid 07:47
    Blizzy;653863 wrote:
    Halloj,

Ett stort problem med linfästet till GoPro (antingen KiteHero eller ett hemmabyggt) är att det snurrar kring mittenlinorna hela tiden = snurrig bild :frown:
    Jag hittade en tråd om en kille som hade lyckats stabilisera sitt linfäste till GoPro. Kolla här

Jag tänkte bygga något liknande som det han förklarar, dvs någon form av stag som går ut från sidorna på linfästet och trycker sig mot styrlinorna på utsidan. Som jag förstår det räckte det med att låta staget vila mot ytterlinorna, man behövde inte fästa det med en ögla eller så.

Frågan är, hur tror ni det blir med själva linorna om man har ett sånt stag? Det borde ju innebära att om man snurrar baren (med ytterlinorna kring innerlinorna) så kommer ju alla 4 linor att snurra tillsammans… Funkar det att köra så eller kommer linorna att bli knasigt snurrade?

Och vad kan man använda som stag förutom en glasfiber-bar som han använder. Typ nånting man kan hitta på Bauhaus eller dyl. vore ju smidigt.

Andra idéer på hur man kan stabilisera linfästet mottages gärna 🙂

Bauhaus har rör i alu, plast etc.
    SkåneHobby har i kolfiber och glasfiber och de finns ännu närmare lund.

• blizzy

Medlem
    29 april, 2011 vid 08:11
    Gadget;653872 wrote:
    Bauhaus har rör i alu, plast etc.
    SkåneHobby har i kolfiber och glasfiber och de finns ännu närmare lund.

SkåneHobby verkar ju va en grym butik. De har en massa olika stag osv. Tack för tipset! Frågan är bara vilken typ av stag man ska ha och om själva principen funkar med linorna/kiten…

• jenselias

Medlem
    29 april, 2011 vid 08:41
    Blizzy;653874 wrote:
    SkåneHobby verkar ju va en grym butik. De har en massa olika stag osv. Tack för tipset! Frågan är bara vilken typ av stag man ska ha och om själva principen funkar med linorna/kiten…

Glasfiber är nog ett hett tips. Rund för att klara av alla böjriktningar bra eller fyrkant/platt om du vill styra böjriktningarna. Stav och inte rör.

Eftersom fästet sitter långt ner på linorna där separationen mellan frontlinorna är liten så kommer snurren på frontlinorna att lägga sig ovanför kamerafästet tills du snurrar ut bommen och då flyttar den ner. Så länge du håller snurren till max två varv borde det inte vara några problem. Snurrar du mer kan det ev. bli lite mycket friktion för att tvisten på dem tvingas bort från sin naturliga position och då blir kiten jobbigare att styra och linorna slits kanske lite mer än utan kameran.

Det här förutsätter att du inte kör en bom med typ 3-linors eller mellanting där det sitter ett V långt upp på frontlinorna.

• blizzy

Medlem
    29 april, 2011 vid 09:15

När baren snurras så är ju vitsen att jag ska snurra tillbaka den så snart som möjligt så det bör inte bli mer än 3 varv snurr på bommen. Däremot så snurras ju mittenlinorna när man tex bara gör backrolls åt ett o samma håll, men den snurren borde väl inte påverka linfästet? (tycket att det bör hamna under linfästet närmare bommen).

Nej jag kör med 4 linor som förvisso delar sig en bit upp, men det är bara efter någon meter, inte sån trelinors V som delar sig vid kiteänden.

Glasfiberstång/stav ska jag kolla in då. Typ http://www.skanehobby.se/glasfiber-4mm-1m-/396-0

• yann

Medlem
    29 april, 2011 vid 09:34

Jag har testat att stabilisera med rörisolering men hade en för kort bit för att det skulle funka. Tror ändå det skulle bli bra. Väger ingenting men tillräckligt stabil för att stoppa roteringarna kring linornas axel. Har man för tungt så skakar det istället fram å tillbaka.

• blizzy

Medlem
    29 april, 2011 vid 10:31

Gött!

By the way, hade tidigare tänkt köpa en KiteHero men funderar nu starkt på att bygga ett eget fäste av bottenplattan man får till i paketet. Någon som har erfarenhet av detta som vill dela med sig av sin kunskap?
    Allt som behövs är väl i princip bara 4 hål, två för varje lina.
    Hur får man den att inte glida ner / stanna kvar på en viss höjd? (Hur gör KiteHero för att hålla sig kvar?)

Orka 500kr och ett par veckors leverans för något man kan bygga själv! =D

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications