Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › IMCS?!
- 

IMCS?!
Publicerad av anonym-anvandare på 29 maj, 2005 vid 07:54Tjena!
Har en fråga rörande detta. Indikerar väl styvheten i masten. Men ett högt tal vad indikerar det (mjukare eller hårdare)?
Fick tag i ett billigt 05 segel. Har en fiberspar 430 cm på 21/25 IMCS. På seglet står det 1 – 20 IMCS, blir det problem? Har inte fått hem det än, undrar nu om kombinationen är möjlig…
Mvh
anonym-anvandare svarade 20 år, 5 månader sedan 3 Medlemmar · 7 Svar - 
			7 Svar

- 
Vad är det för luff på seglet? För styv mast i kombination med variotopp kan ge en ganska ”stel” rigg som inte jobbar så bra i byarna. Är du tungviktare kan det dock funka bättre med lite styvare mast. Testa!
Annars verkar det som det är mastrek 400cm (med vanligtvis IMCS 19) på seglet.
Japp, ju högre IMCS desto styvare mast:
http://2002.windwing.com/2001/htmlpagefolder/mcsimcs.html - 
Tack för ditt svar. Luffen är 402 (http://www.gunsails.se/sv/segel_wmc.htm) och så väger man runt 88. Nu är det ett rätt litet segel, 4.5, och det jag är mest rädd för är att knäcka masten. Du tror inte att den styvare masten kan ta skada?
 - 
Master knäcks inte pga seglets, riggningens eller seglarens kraft/spänning/styrka..
Rent generellt skulle jag nog även säga att detta är helt oberoende av hur fel mast du än använder, hur fel segel du än riggar masten med och hur stark du (och vinden) än är.master går sönder av att man dänger dom i någor hårt..
ett segel med 402 luff och variotop riggat på 430 mast är helt riskfritt.
Dock kanske inte helt seglings mässigt optimalt..Men prova.. Väger du 88kg så kanske wave MC’t funkar bra med 430.
 - 
Det jag främst tänkte på är att styva master är mer spröda än mjuka under press.
Mjuka master kan ha mer ”böj/kurva” än styva master när väl seglet är riggat. Ett segel som rekommenderar mer mjukhet har oftast mer ”böj/kurva” i seglet.
Min tanke var att en allt för styv mast pressas (böjs) mer i ett segel som rekommenderar en mjukare mast. Det kommer att krävas mer kraft för att rigga seglet med den syvare masten, dvs en styv mast ”lagrar” mer energi i ett segel som är tänkt för en mjuk mast än det skulle i ett segel som är avsett för en styvare mast.
Det jag är lite rädd för är att den press (böj) man sätter på masten är så pass stor att risken för ett mastbrott radikalt ökar.
Av egen erfarenhet vet jag att om en mast pressas/böjs tillräckligt så är risken för mastbrott stor, dvs masten blir mer känslig för slag och fall.
Nu är ju inte skillnaden så jättestor när det gäller min mast och det nyinköpta seglet. Men det jag undrar lite över är hur pass mycket egentligen 1 imcs enhet är i praktiken…
Men man får väl prova och se hur seglet reagerar, är ju lite surt då jag annars funderar på att sälja det i verkligt nyskick, har jag provat det så är ju seglet begagnat…
Funderingar/Egna erfarenheter?
 - 
Så här mkt kan en mast böjas innan den knäcks. Denna kurva hittar du nog inte i något segel..

Master knäcks av bottenkänningar och/eller stora vågor, inte av hur de riggas. 
Logga in för att svara.