Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing IndianSegel?

• IndianSegel?

Publicerad av calle_kuling på 4 april, 2003 vid 23:21

Kunde inte hålla mig.. fick en vanlig heldum ide inte värd att spekulera om.. Så därför lägger jag upp idén här så ni kan säga om den håller! (idén alltså)…

Som ni ser på den fula bilden, tänkte jag mig ett fågelinspirerat segel vars grej är att det leder vinden genom seglet via de fågelliknande ”pennorna”.. Effekten av detta är att när seglet lutas bakåt så styrs vinden neråt och seglet lyfter brädan medan när det lutas framåt så trycks brädan neråt (vilket kunde underlätta kontroll i högre hastigheter)..

Om man gjorde ett seriöst försök med detta segel, tror ni att det finns några fördelar som håller med denna teori?

calle_kuling svarade 22 år, 7 månader sedan 2 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • oskie

Medlem
    5 april, 2003 vid 07:16

Det skulle kanske kunna fungera som ett segel med massor av tvist i hård vind, och mindre av tvist i lätt vind …

• calle_kuling

Medlem
    5 april, 2003 vid 08:51

Då borde en avvägd styvhet i pennornas ”persienn” form funka?! Ju mer det blåser, desto längre in böjer sig pennorna…

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications