Senaste nytt Forums Indiviuella inställningar???

• Indiviuella inställningar???

Publicerad av calle_kuling på 1 september, 2003 vid 21:24

Efter att seglet är rätt riggat med uthal och nedhal kan man vilja ställa in bomhöjd, hängselelineplacering och längd på linorna.

Är det då så att bara jag har rätt inställningar eller kan det vara en stor skillnad mellan hur man vill ställa in detta? Ge gärna synpunkter, för jag har nästan aldrig seglat någon annans grejjer utan att vilja ändra något..

voodoo svarade 22 år, 2 månader sedan 10 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • s

Medlem
    2 september, 2003 vid 11:33

Oj! Jag ändrar alltid massor så fort jag lånar någon annans grejer.
    Framförallt är det bomhöjden som ändras – upp så långt som möjligt… Hängselelinor passar sällan heller.
    Dessa två inställningar är nog de mest individuella och oberoende på vilken bräda eller segel man seglar. För mig är det pga att jag har långa armar och är lite längre än alla andra. Sedan gillar jag den känslan som en hög bom ger. Brädan lyfter lite mer och blir lite mer orolig i vattnet.

Mastfotens placering är också en sak som jag märkt är individuell. Men här är det brädans shape som påverkar mycket också. Men det är helt klart så att olika surfare har olika favoritinställningar. Jag gillar som sagt då brädan blir lite loosare och orolig så jag drar bak min mastfot lite mer. Detta ger i och för sig en något högre planingströskel men det kompenserar jag med annan ”hängteknik” och större segel…

Fotstropparnas placering har jag upptäkt under senare år. Det beror mest pga att freestyle gjort intåg i min segling. Längst fram och längst in. Ger tidigast planing och mest manöverbarhet. På vågbrädan kör jag ett bredare stance med framstroppen längst fram men bakstroppen placerad lite längre bak. Detta är individuellt också och har ett klart samband med bommens och mastfotens placering. Hade jag haft stropparna längre bak kanske jag haft mastfoten längre fram…

Seglet trimmar jag ofta lite olika än andra, även om vi kör samma modell. Men här är det svårt att trimma om man bara skall testa någons segel en stund. Det tar ett tag att lära sig seglet och hur man vill trimma det för den personliga stilen. Jag drar sällan så mycket i nedhal som många andra gör. Men jag drar ofta lite mer i uthal. Det tydker jag ger ett spänstigare segel med mer flex i samtidigt som farten blir bra då uthalet är lite mer draget. Men detta förändras naturligtvis beroende på surfställe, vindriktning och styrka.

Sedan är det en sak som avgör en hel del också. Jag har precis bytt till sittsele. Det är pga att jag har ett ryggproblem i nedre delen av ryggen och midjeselen förvärrade detta. Så fort jag satte på mig sittsele försvann det! Då är det värt att ha lite svårare att kroka i och ur…
    I alla fall. Detta har gjort att trycket från mig genom riggen mot brädan förändrats. Det är mer tryck på mastfoten. Det är en fördel då jag skall glida genom vindsvackor men brädan trycks också ner mer vilket gör att den känns lugnare. Detta har gjort att jag flyttat bak mastfoten en halv centimeter ytterligare mot då jag körde midjesele för att få samma känsla i grejerna.

Så, nu har jag förmedlat lite erfarenheter.

/Staffan

• watertouch

Medlem
    2 september, 2003 vid 11:55

När jag lånar tjejens grejer får jag alltid flytta bak hängselelinorna en rätt rejäl bit, vilket förvånar mej lite. Jag tänkte att man justerade kring nån balanspunkt i seglet som sitter på hyfsat samma ställe hela tiden, men så var det visst inte. Dessutom får jag ju höja bommen, det kanske påverkar linornas placering.

• wiseguy

Medlem
    2 september, 2003 vid 13:11

Det där med hängseletamparnas placering är väldigt olika har jag märkt. Författaren till denna tråd och jag var ute igår och körde (finns berättat i en annan tråd på konfen) lite, och emellanåt böt vi utrustning och den största skillnaden i trim var då hängselelinornas placering. Det skillde säkert 15-20 cm mellan hur vi placerat dessa.

Visserligen så flyttade jag efter ett tag tillbaka linorna men trots det var det märkbart hur olika vi ville ha trycket fördelat. Då jag gillar att ha lite tryck på masthanden och mer på skothanden så var det nästan tvärt om på kompisens segel.

Jag vet inte vad som är ”rätt” men jag tyckte att känndes väldigt konstigt att behöva jobba så mkt med masthanden

• surfen

Medlem
    2 september, 2003 vid 14:44

Skiljer det så mycket som 15-20cm så har någon av er helt fel placerade hängseletampar…..

• anonym-anvandare

Medlem
    2 september, 2003 vid 14:48

intressant…..

• wiseguy

Medlem
    2 september, 2003 vid 15:36

det kändes som om det var så iaf.. kanske var närmare 10 cm men stor skillnad var det

• surfen

Medlem
    2 september, 2003 vid 15:55

Att finna tryckpunkten i seglet är det viktigaste! sen centrerar man tampen där så man får lika tryck i bägge händerna, det kan variera lite en del vill ha mer tryck i skoten, andra i masthanden, hellre tryck i skoten än masthanden, för då känns det som man kör överriggad hela tiden. Menmen smaken är delad.
    Sen om man kör med olika segel så måste man flytta tamparna lite men det är på sin höjd 1-3cm fram eller bak på bomen. Större segel lite längre bak på bommmen,mindre något fram på bommen mot mast.

• styret

Medlem
    2 september, 2003 vid 20:34

det finns inga fel i linplaceringen. beror helt på seglingstilen och vad man själv tycker känns skönt.

FUCKA UPP ALLT!

• surfen

Medlem
    3 september, 2003 vid 06:09

Självklart kan man placera tamparna fel…

• voodoo

Medlem
    3 september, 2003 vid 06:15

Självklart finns det dom som placerar sina tampar helt galet wink.gif
    Är det bara North som har tryckpunkten i sina segel utmarkerad så man vet vart tamparna ska sitta?

• ola_p

Medlem
    3 september, 2003 vid 07:21

Fast jag tycker inte norths märkning stämmer helt…Sätter man dom som rekomenderat så får man ju ont i framarmen… Jag sätter dem alltid iaf 2-3cm längre fram… men jag e ju flugviktare också…

• s

Medlem
    3 september, 2003 vid 07:57

Helt rätt Ola, det tycker även jag som är tung. North har placeringen av tampar är för långt bak. Men å andra sidan så lär man sig ju det efter ett par gånger och placerar dem ett par centimeter längre fram än markerat.

Men hängseletampar kan man verklingen placera fel. Och ibland så märker man inte det direkt heller och fattar inte riktigt vad som är fel i trimningen. Personligen tycker jag att det är förödande för farten om man placerar de för långt fram. Då får man inte tillräcklig inskotning även om man tar i med bakhanden. Om man placerar dem för långt bak så blir det lite svårare att hantera då det kommer vindbyar. Och det kan vara lite svårt att få första accelerationen att stämma. Får man balancen perfekt så är det ju så himla gott – det är ju ingen ansträngning och man kan segla och hoppa ikrokad utan att det känns obehagligt.
    Jag brukar kolla att de är rätt placerade genom att i full planing, när jag tycker att jag har bra fart och balans, helt enkelt släppa händerna och segla no-hand. Då märks det om det är rätt eller fel….

Längden på linor är inte helt oviktig heller. Ju längre desto mer flexibilitet i att föra riggen fram och tillbaka och justera inför eller i hopp. Och om man dessutom flyttar ihop linorna så har man ännu mer flexibilitet. Sitter de för långt isär så blir riggen lite styrd och stel av linorna.
    Förr, innan mitt byte till sittsele, körde jag med 26”. Numera seglar jag med 30”. Jag hamnar ungefär lika långt från bommen men nu tycker jag det känns bättre i hopp, och framförallt enhandsloopar, eftersom jag kan skjuta riggen fram och tillbaka mycket mer utan att kroka ur (och det är väl tur det för det är ju jobbigare att kroka ur med sittsele). Längden och det faktum att jag har linorna ca.5 till max 10cm från varandra gör att riggen är lite ”lösare” i händerna. Testa det gossar!

/Staffan

• voodoo

Medlem
    3 september, 2003 vid 09:27

Nu håller jag inte med wink.gif
    Tycker själv att placeringen är rätt exakt, jag kan tom få flytta tamparna lite bakåt när jag blir ordentligt överriggad!
    Ngt annat jag fundrar över om det bara är jag som vill ha bommen HÖGT (nu med 26″ tampar)när jag seglar freestylegrejer och större segel och vill sänka bommen ngt när jag anv vågisen med mindre segel (med lite kortare tampar typ 24″)?

• s

Medlem
    3 september, 2003 vid 10:53

Alltid högt!
    Enda gången jag kan tänka mig att sänka något är då jag är toköverriggad och bara vil rida vågor. Då blir det lite lugnare med en lägre bom.

/Staffan

• calle_kuling

Medlem
    3 september, 2003 vid 14:06

För hög bom trycker väl ner brädan så maxfarten minskar, men för låg bom ger senare planing. Lagom, typ axelhöjd samt lite högre för svaga vindar, lägre för starkare vindar utgår jag ifrån.

Linornas längd är nog individuellt beroende på sele, armlängd, (bomhöjd).. Jag vill ha korta för att komma närmare seglet, minska kraften på armarna och undvika att slå i vågorna..

Hängselelinorna har jag gärna så att man inte behöver armarna, men när man seglar överriggad tycker jag själv att det är lättare att behålla kontrollen vid starka kastvindar om man har dem något längre bak. Det gör att man drar sig framåt mer än att man drar sig i sidled (med skothanden) vilket ger bättre tryck framåt på brädan från fötterna. Sidokraften från hängselelinorna äts väl upp av trycket från seglet på mastfoten?!

Dessutom med linorna längre bak än fram garanterar man att seglet stänger mer vilket borde öka maxfarten.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Indiviuella inställningar???

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.