Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Inställningar på draken
- 

Inställningar på draken
Publicerad av anonym-anvandare på 10 april, 2003 vid 08:23Jag har en fråga som jag skulle vilja få svar på. För maximal krafft ska inte dom främre linorna vara lite längre än dom bakre cirka 10cm. Har testat och tycker draken i luften blir starkare dock svårare att starta den. Är det någon som håller med. Har en fuel 13 är det någon som kan förklara hur mycket längre resp kortare linorna ska vara förhållandevis till varandra enligt er åsikt. Det kanske är stor skillnad beroende på vilken kite man har eller är det generellt för alla. Tack på förhand
kitelife svarade 22 år, 7 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar - 
			4 Svar

- 
Tjena! detta är mycket beroende av vilket märke och om det är drake med högt resp lågt AR! har fått den uppfattningen att kites med högt AR ska ha lite kortare framlinor! det har och göra med vingprofilen, om linorna är lika långa finns det risk att kiten har en tendens att ”gå baklänges”! som sagt inställningen på linorna är mycket viktig beroende på vilken modell man kör! om det blir svårare att starta kiten kan du pröva med att depowra max, det brukar underlätta vid vattenstart iallafall!
häls per - 
Just på Fuel är det lite känsligt. Jobbade på en Slingshotskola nere i Cabarete och fick påhälsning av SSkillarna Neil Hutchison och Hamish Mcdonald. Dessa pojkar sa att om linorna på Fuel är feljusterade så är det den sämsta draken man kan flyga. Draken skall öppna sig lite grann mot vinden när du har som mest kraft, om du överskotar mer än så kolapsar draken. Förmodligen skall linorna vara lika långa när du hakar i den stora hängseletampen. Kör du urhakat så blir det när kycklingloopen är ända uppe vid bomen. Mike eller Pan? Några tankar?
 - 
Alltså det är en smaksak hur man vill att draken ska bete sig men man kan säga att ju mer du kortar framlinorna (läs; mittenlinorna) ju längre ut i fönstret (eller över dig om du har draken kl. 12) kan draken gå, detta resulterar i en känsla av mindre kraft att sen powerzonen blir större så att du kan utveckla mer kraft genom att jobba draken är en annan sak. Den här stilen på åkning är snabb med höga hopp och mycket mekande med draken.
Om du gör motsatsen och kortar baklinorna (läs; dom yttre linorna) istället så går inte draken fullt så långt ut i fönstret utan ”står” mer i powerzonen och genererar mer kraft hela tiden (bottendrag), man luras att draken drar mer men i själva verket drar den bara mer konstant (du behöver inte jobba eller överhuvudtaget röra draken när du kör) om du jobbar draken borde den teoretiskt utveckla mer kraft? om du sen kan utnyttja den kraften är en annan sak…
Den här stilen på åkning kallas ”wakestyle” och innehåller mycket låga snabba manövrar med popp trick mm.På dom nya SS fuel finns det så många insällningspunkter att man behöver inte justera med linorna (som jag tex. fick göra med min AB förra året) utan detta kan skötas hellt och hållet med hjälp av anslutningarna på draken och depower strappen på bommen, alltså alla 4 linorna lika låna sen justerar du på bommen och draken efter humör och förhållanden.
Ja jag har oxå märkt att dom gärna vill ”stååla” (läs; backa ner baklänges) om man har för korta bromslinor och/eller överskotar draken, den har oxå tendenser att göra det när det är dåligt med vind. Men med tillräckligt med vind och rätt inställningar så är detta inte något problem! rätt inställningar får man genom att kroka loss hellt och flyga draken, börjar den backa eller att dom bakre vingspetsarna viker in sig så får du korta framlinorna (genom att dra i depowersnöret eller flytta in en knut på draken). Det finns ingen universell intsällning som funkar i alla vindar utan detta får man göra varje gång när man kommer ut…
Man kan generellt säga att ju mer det blåser ju kortare framlinor. 
Logga in för att svara.