Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Instinct att testa i Rågelund idag torsdag
-
Instinct att testa i Rågelund idag torsdag
Publicerad av nic på 22 juni, 2006 vid 06:18Många har frågat om att få testa Ozone Instinct.
Idag är det möjligt att prova i Rågelund. Är där senast runt kl 1700.
(Inga demokitar dock utan mina egna.)nic
senaste kommentaren efter test: ”min nya XXXX (censurerat produktnamn) suger jämfört med den här. Helt underbar! Vad kostar den och var kan jag köpa?”
nic svarade 18 år, 10 månader sedan 9 Medlemmar · 22 Svar -
22 Svar
-
jezaja wrote:Åk till läjet/apelviken istället så jag också kan testa 🙂
Det blir antagligen några pinsamma försök på kickern i Rågelund idag men jag säger till nästa gång det blir Lejet. (lär väl inte dröja så länge)
Borde inte vara omöjligt att få ut någon demokite från http://www.fahlensurf.se – ring å kolla om du inte kan vänta…
nic
-
Jag har en fotboll hemma, tror den är från 2005. Lite halvt guldgul och ganska skön. Det är bara att komma förbi om ni vill testa den! Adressen är Slottskogsgatan 9G i Göteborg.
Väl mött!
-
Pepä wrote:Jag har en fotboll hemma, tror den är från 2005. Lite halvt guldgul och ganska skön. Det är bara att komma förbi om ni vill testa den! Adressen är Slottskogsgatan 9G i Göteborg.
Väl mött!
Vilken STORLEK! -
Pepä wrote:Jag har en fotboll hemma, tror den är från 2005. Lite halvt guldgul och ganska skön. Det är bara att komma förbi om ni vill testa den! Adressen är Slottskogsgatan 9G i Göteborg.
Väl mött!
Så du ska äntligen göra dig av med fotbollen och börja kita på riktigt, gött beslut 🙂
nic
PS: senaste testreaktioner/frågor:
Testförhållande: Instinct 9 i 10-12m/s med byar på upp till 14. Byigt mao. Kiten körs både otrimmat och nertrimmat ca 15%.testare 1: ”Har provat Cabrinha Switchblade och EH Ripper innan av bow-kitarna, Instincten är den bästa av dessa. Gillar känslan till kiten, bomtryck och kvickheten. Känns bra för wake-trick och unhooked också. Frågan är hur den är när det blåser i underkant?”
Svar: ”Om inte Instincten hade underbar range i mycket vind eller sweetspot skulle jag säga att det är en lättvindskite. En Instinct 13 kvm slår en C-kite 18 kvm i lite vind då jag fortfarande kan hoppa relativt högt och hinna få fram kiten för att kunna landa med fart (när inte en 18kvm c-kite klarar det). Då kör jag ändå mina 84kg på en liten 120cm bräda.”
testare 2: ”Riktigt skön men har inte provat några andra bowkitar så jag kan inte jämföra. Har en 15 och en 9a (c-kite). Vilken storlek kan ersätta min 9a tror du?”
Svar: Även om en Instinct 9 motsvarar en C-kite 12a ungefär så rekommenderar jag den eftersom den klarar ungefär samma toppvind som din 9a. Som bonus har du en underbar kite ända ner till 8m/s. Inte många m/s kvar till din 15kvm att användas på 🙂
-
nic wrote:senaste kommentaren efter test: ”min nya XXXX (censurerat produktnamn) suger jämfört med den här. Helt underbar! Vad kostar den och var kan jag köpa?”
hahaha, ”vad kostar den och var kan jag köpa” hahahaha:D
-
Aldrig! Men så här i VM-tider är det ju kul att lira lite extra mycket med allt möjligt folk. Fotbollen kommer alltid att vara min första sport. Kitingen kommer nog i tredje eller fjärde hand för tillfället, vågsurfing på andra plats.
-
nic wrote:En Instinct 13 kvm slår en C-kite 18 kvm i lite vind då jag fortfarande kan hoppa relativt högt och hinna få fram kiten för att kunna landa med fart (när inte en 18kvm c-kite klarar det).
Oj va konstigt… Allt slår en 18 C-kite, så stora kites fungerar inte eftersom de bli för tunga i lite vind. Har aldrig haft större kite än de übersköna Contra 16.5:an. För sin storlek var det nog den lättaste kiten på marknaden.
-
Pepä wrote:nic wrote:En Instinct 13 kvm slår en C-kite 18 kvm i lite vind då jag fortfarande kan hoppa relativt högt och hinna få fram kiten för att kunna landa med fart (när inte en 18kvm c-kite klarar det).
Oj va konstigt… Allt slår en 18 C-kite, så stora kites fungerar inte eftersom de bli för tunga i lite vind. Har aldrig haft större kite än de übersköna Contra 16.5:an. För sin storlek var det nog den lättaste kiten på marknaden.
Kan bara hålla med. Lättvind suger oavsett kite fast med flatkite blir det lite roligare eftersom kiten är lättare/mindre med samma effektiva yta. Alltså snabbare kite.
Det är väl det som är ideen bakom din Contra också om jag inte minns fel, bara att det är ännu mer på flatkites. Sen verkar det som om inte alla bow/flatkites är bra i lättvind för det.
nic
-
Tror den nya Contran är riktigt bra i lättvind, ska bli kul att testa den. Polaren har kört mycket på den nya Contra 14 och är väldigt imponerad.
Jag har testat Instinct 13 i lättvind (ca 5 m/s)… var väl inte direkt imponerande. Även om det är precis på gränsen till vad kiten ska klara så kräver det lite väl mycket finkänslighet på bommen för att den antingen inte ska backstalla något enormt eller att man ska gå äver i safety-läget och kiten slutar flyga. Det handlade bara om några centimeters marginal åt vardera håller på bommen. Så visst kan man använda den i ganska lite vind men det kräver att vinden är jämn eftersom det annars är jäkligt svårt att få ett någorlunda konstant tryck. Kort sagt, det är inte en optimal kite i väldigt lätta vindar.
OBS! Jag säger inte att Instinct 13 är en dålig kite. Den är säkert jättebra så länge man använder den i rätt register. Mycket möjligt att den större instincten som är på G inte backstallar lika extremt i lätt vind och är optimerad för lättvind på ett annat sätt. Ska bli kul att test den längre fram i sommar.
/Kaj(Tech)
-
Snabbare kite är för mig en sämre kite. Om någon har en kite som inte går att svänga alls utan bara byta håll med och som alltid flyger fem meter över vattnet så ring mig på 0733-990286. Jag klipper den direkt.
-
Det finns en sån Pepä. Speed 13 till Speed 17 från Flysurfer, knappt vändbara jämfört med C-kiter men fan vilket drag, och ok range med. Den större utav dem finns i extra lätt material och är utan tvekan bland de lättaste kvadraterna att köra med när det inte blåser.
Bara klippa till! Ring Kaj på http://www.kajtech.se (i de mindre storlekarna är de dock lite mer vändbara) -
Pepä, jag han hiva in ett par tuber med Kalles Kaviar i en Speed 17 åt dig om det hjälper. 🙂
De mindre Speedarna är alldeles för snabba för wakestyle däremot (å så svänger de duktigt också), så de går ju bort i ditt fall.
Väldigt snart kommer Psycho3 däremot… *den* gillar du nog om du kommer över foilfrossan tillräckligt för att testa en. 😉
/Kaj(Tech)
Logga in för att svara.