Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Intressant pryl?
-
Intressant pryl?
Publicerad av rasmus_w på 14 september, 2007 vid 19:05Än så länge på prototypstadiet men går att köpa ändå. Den kör Linux och tillverkarens idé verkar vara att skapa en maximalt öppen produkt så att skriva ett program som läser av GPS:en en gång per sekund och spara i en loggfil borde vara en baggis. Har frågat på forumet om GPS-mottagaren i telefonen kan returnera info om signalens dopplerskift men inte hunnit få svar än.
Dessutom är det antagligen möjligt att skriva nån slags program som visar average och sånt direkt på skärmen.
Plus, förstås att man kan ringa med den om man skulle vilja eftersom det är en mobiltelefon i första hand.
rasmus_w svarade 18 år, 1 månad sedan 3 Medlemmar · 5 Svar -
5 Svar
-
Kul tillbehörslista har den ju iaf
* Neo1973 (GTA01B_v4)
* Battery (1200mAh) (2x)
* Stylus
* Headset
* Phone Pouch
* Lanyard
* SanDisk 512MB MicroSD Card (2x)
* Mini USB Connectivity Cable (2x)
* Debug Flex Cable
* Debug Board v2 (JTAG and serial console)
* Ruggedized Toolbox with shoulder strap
* Guitar Pick (for opening case)
* Torx T6 screwdriverI övrigt så har den nog ungefär samma överlevnadspotential som Neonode skulle jag tro. Men säkert en kul grej för pingvinfolket.
-
@NLC 415116 wrote:
I övrigt så har den nog ungefär samma överlevnadspotential som Neonode skulle jag tro. Men säkert en kul grej för pingvinfolket.
Menar du när man vurpar på brädan eller kommersiellt? Den är väl något av ”proof of concept”, men jag misstänker att det finns tillräckligt med Linuxfreaks för att den ska sälja hyfsat. Jag har letat rätt länge efter en mobil med LInux som operativ och eftersommin nuvarande är i akut behov av utbyte så är det inte osannolikt att det snart finns en sån (eller en Grundig U900) hos mig.
Att den har inbyggd GPS tror jag är lika lysande som att mjukvaran är fri. Det borde ju vara en smal sak att skriva ihop nån kodstump som skickar GPS-data i realtid via GPRS till tävlingsledningen så man hela tiden kan hålla koll på deltagarnas fart. Borde kunna vara grymt smutt vid speedtävlingar.
”Every non-free program has a lord, a master — and if you use the program, he is your master.” – Richard M Stallman
-
@Rasmus_W 415297 wrote:
Menar du när man vurpar på brädan eller kommersiellt? Den är väl något av ”proof of concept”, men jag misstänker att det finns tillräckligt med Linuxfreaks för att den ska sälja hyfsat.
Rent kommersiellt naturligtvis.
@Rasmus_W 415297 wrote:
Den är väl något av ”proof of concept”, men jag misstänker att det finns tillräckligt med Linuxfreaks för att den ska sälja hyfsat.
Och jag är övertygad att det finns tillräckligt med Linuxfreaks för att det ska skrämma bort den stora massan av kunder (som krävs för att nå ”break-even”). Missförstå mig rätt, Linux är jätteskoj för oss som är lite intresserade av programutveckling men precis lika ointressant för dem som vill ha en hel produkt direkt från kartongen utan att ”göra en massa saker själv”.
Dessutom har ju de flest mobilurer idag JAVA och det finns ett positioning API med JSR179. Mobilmodeller med GSP kommer inom kort från de stora drakarna. Så det är bara att börja hacka beans & applets.
-
Kolla in nokias N800 med wlan .. en hand dator med linux.. grymm upplösning.. snyggt UI .. massor av program.. otroligt användarvänlig.. bra webläsare.. stöd för två SD kort en intern och en extern.. man kan ha swap minne .. Detta är en riktig linux distrubution så mer och mer program portas till den. Perfekt surfplatta och lång batteritid. Har själv använt en del windows mobile handdatorer men dom har ingen chans mot N800 eftersom det i princip är en dator i handator format plus att priser inte är speciellt högt. Det finns en hel comunity runt denna oxå som leverera mycket bra och roliga program.
—
Edit: missade att detta var i speed forumet.. så ignorera ovanstående för denna har ingen GPS -
@NLC 415309 wrote:
Och jag är övertygad att det finns tillräckligt med Linuxfreaks för att det ska skrämma bort den stora massan av kunder (som krävs för att nå ”break-even”). Missförstå mig rätt, Linux är jätteskoj för oss som är lite intresserade av programutveckling men precis lika ointressant för dem som vill ha en hel produkt direkt från kartongen utan att ”göra en massa saker själv”.
Det gamla klassiska mantrat ”Linux är per definition användarfientligt vad man än försöker göra åt saken”. Det är fullt möjligt att leverera färdiga linuxbaserade produkter som funkar direkt ur kartongen och det har gjorts upprepade gånger. Det är rätt många som äger en linuxbaserad produkt utan att ens veta om det.
Logga in för att svara.