Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Intryck från taskig start på bra dag i fiskebäck.

• Intryck från taskig start på bra dag i fiskebäck.

Publicerad av markram på 5 april, 2004 vid 06:28

Det var söndag och blåste rejält, hade med mig 6.0 , 7.2 och 8.4 i racerigg och både stora och lilla slalomen.
    Väl framme i Fiskebäck ser man vitingarna och kollar vad de andra riggat och sätter minsta fenan på min vivace 282 carbon.
    Spänner upp mitt nyrenoverade 7,2 RX2 som har fått nya slitdelar i sheartippen och nytt plattband ditsytt i toppen hos segelmakaren -seglet står bättre än när jag köpte det kunde jag konstatera när jag maxade nedhalet för den byiga vinden.
    På med dräkt+lamullsthirt under, dojor får hjälp med zippen och drar på mig huvan.
    Klickar ihopriggen med foten och går ner via rampen i vattnet, upp iväg mellan vindbyarna, eftersom det ökat.
    Meckar lite med med hängseletamparna , krokar i och har tokdrag, bommen känns lite hög, bestämmer mig för att gippa inom en minut och gå in för att byta till 6.0 och Thommen small och en minut senare händer det:
    En fetare vindby rycker mig ur stropparna och jag känner igen parbeln för ikrokat kastfall, landar bokstavligen i seglet på masten ikrokad med ett jävla ryck i ryggen från selen.
    Något är FEL, känner jag men inte i kroppen , tror först att det är masten som gått av men kan konstatera att en panel är totalrevad och att toppen på seglet lämnat in också.
    Nåja det går nog att ta sig hem med det -eller?
    Nu har vinden ökat -Drar rigg försöker hitta tryckpunkt, men inser läget:Simma eller frys och hamna i långedrag.
    En kille surfar förbi och ser att nått är snett, frågar om han skall ringa sjöräddningen:
    Bra initiativ!
    Dum som man är säger man -jag väntar och satsar på att komma in i rätt vik.
    Det var korkat av mig (även om det funkade), kom senare på att jag bogserat andra, med en tamp runt bakre stroppen på min bräda och en i bogseröglan fram på haveristen (visst man tar inte höjd men man kommer i land på 1/10 av tiden).
    Nåja allt gick bra, frös faktiskt inte när jag kom i land , men var förmodligen lätt nedkyld (det är det som är lömskt, man känner det inte).
    Det tog väl ca 45min-1timme att komma iland, och man funderar på vad man gör på dessa breddgrader.
    Konstaterar att SpeedJanne kommit, han undrar vad som hänt och jag hoppar in i en 745 som snart är härligt bastuvarm.
    Vi kunde nu konstatera att det kördes med 5.0 på vattnet.

Förresten: ingen som har ett fräscht 7,2 RX2? tongue.gif

surfen svarade 21 år, 7 månader sedan 6 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • weeboy

Medlem
    5 april, 2004 vid 06:32

Grymmt Mark! smile.gif Härligt med lite action

• markram

Medlem
    5 april, 2004 vid 08:27

Nja action, vet inte om man kan kall det för det (hann ju funder en del på jobb, deklaration mm och det hinner man inte när det är action).
    Det var kanske Action i 1 minut (innan kastfallet alltså).

• watertouch

Medlem
    5 april, 2004 vid 08:47

Svar till:

deklaration

[/ QUOTE ]

Avdrag för kraschat segel?

• sinclair

Medlem
    5 april, 2004 vid 09:44

Känner igen det där, pajde min bom i höstas när jag fick ett kastfall efter 1 min. När jag skulle bära upp prylarna till bilen så pajade jag mitt segel när jag körde det igeom en skylt.
    Bommen fixade jag själv men mitt segel kostade en del att laga. frown.gif

• tomasn

Medlem
    5 april, 2004 vid 12:05

Otäckt, badade själv lite för länge häromdan,drivandes mot en kobbe. Det krabbade, bomen kom innanför, under fenan etc. Det behöver inte gå många minuter förrän det börjar bli obehagligt.

• surfen

Medlem
    5 april, 2004 vid 14:51

Ja en sak är säkert! Kan man stå och tänka på annat när man surfar så FISÅKERMAN…. wink.gif
    Kul läsning var det ialla fall, synd på seglet men tur att du klarade dig.

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications