-
Intryck från taskig start på bra dag i fiskebäck.
Det var söndag och blåste rejält, hade med mig 6.0 , 7.2 och 8.4 i racerigg och både stora och lilla slalomen.
Väl framme i Fiskebäck ser man vitingarna och kollar vad de andra riggat och sätter minsta fenan på min vivace 282 carbon.
Spänner upp mitt nyrenoverade 7,2 RX2 som har fått nya slitdelar i sheartippen och nytt plattband ditsytt i toppen hos segelmakaren -seglet står bättre än när jag köpte det kunde jag konstatera när jag maxade nedhalet för den byiga vinden.
På med dräkt+lamullsthirt under, dojor får hjälp med zippen och drar på mig huvan.
Klickar ihopriggen med foten och går ner via rampen i vattnet, upp iväg mellan vindbyarna, eftersom det ökat.
Meckar lite med med hängseletamparna , krokar i och har tokdrag, bommen känns lite hög, bestämmer mig för att gippa inom en minut och gå in för att byta till 6.0 och Thommen small och en minut senare händer det:
En fetare vindby rycker mig ur stropparna och jag känner igen parbeln för ikrokat kastfall, landar bokstavligen i seglet på masten ikrokad med ett jävla ryck i ryggen från selen.
Något är FEL, känner jag men inte i kroppen , tror först att det är masten som gått av men kan konstatera att en panel är totalrevad och att toppen på seglet lämnat in också.
Nåja det går nog att ta sig hem med det -eller?
Nu har vinden ökat -Drar rigg försöker hitta tryckpunkt, men inser läget:Simma eller frys och hamna i långedrag.
En kille surfar förbi och ser att nått är snett, frågar om han skall ringa sjöräddningen:
Bra initiativ!
Dum som man är säger man -jag väntar och satsar på att komma in i rätt vik.
Det var korkat av mig (även om det funkade), kom senare på att jag bogserat andra, med en tamp runt bakre stroppen på min bräda och en i bogseröglan fram på haveristen (visst man tar inte höjd men man kommer i land på 1/10 av tiden).
Nåja allt gick bra, frös faktiskt inte när jag kom i land , men var förmodligen lätt nedkyld (det är det som är lömskt, man känner det inte).
Det tog väl ca 45min-1timme att komma iland, och man funderar på vad man gör på dessa breddgrader.
Konstaterar att SpeedJanne kommit, han undrar vad som hänt och jag hoppar in i en 745 som snart är härligt bastuvarm.
Vi kunde nu konstatera att det kördes med 5.0 på vattnet.Förresten: ingen som har ett fräscht 7,2 RX2?
Logga in för att svara.
Härligt med lite action