Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Isbräda och skateboardstrucks??
-
Låter som vi borde utlysa en tävling i snyggast hemmabygge, dock tror jag inte heltäckningsmattan ger dig plus i design
-
Jag såg också måttet 40 mm i en byggbeskrivning men jag tycker det låter lite lågt. Var och mätte på en polares bräda och de medarna var ca 95 mm höga. Det är ju inte helt ovanligt att det ligger lite snö på isen och ju högre upp trucksen sitter då desto bättre. Anledningen till att inte ha för höga medar läste jag någonstans var att axeln kan gå av, men den här brädan har hållt i tio år så jag tror inte det ska vara något problem. Jag ska bygga en egen bräda i år och kommer nog satsa på medar kring 80 mm om det går att få tag på materialet.
-
Svar till:
En fråga också?? Hur hårt skall man spänna ”skruven” som håller gummidistanserna?? Skall det vara stumt eller lite spel bra för ökad rörlighet
[/ QUOTE ]
Det kommer du märka på isen, lagom är bäst, ta med dig verktyg så du kan justera på plats.
-
Men din kompis som har 95 mm höga medar vad har han som förlängre från trucksen det måste ju vara ena rejäla saker om de nu har hållit i 10 år
-
Vad är det som gör att det skulle bli större påfrestning om man har höga medar
Det är höjden mellan bräda och axel som kan påverkar på trucksen, har man för stort mellan rum där så går dom lätt sönder…
Det funkar säkert med 300mm höga medar om man vill ha detmen en is-bräda funkar bäst när det är blank och hård is, möjligen lite puder snö eller vatten på den. Ingen dubbel-is, tung snö, skare eller prickor.
Allt mellan mellan 40mm-60mm höga medar skulle jag rekomendera.
-
En bräda har breddning med ”hylsor” som gängas på trucksen, den andra har en konstruktion likt den som visats på bilder här.
-
Svar till:
Vad är det som gör att det skulle bli större påfrestning om man har höga medar
Det är höjden mellan bräda och axel som kan påverkar på trucksen, har man för stort mellan rum där så går dom lätt sönder…
Det funkar säkert med 300mm höga medar om man vill ha detmen en is-bräda funkar bäst när det är blank och hård is, möjligen lite puder snö eller vatten på den. Ingen dubbel-is, tung snö, skare eller prickor.
Allt mellan mellan 40mm-60mm höga medar skulle jag rekomendera.
[/ QUOTE ]
Hållfasthetsläran säger att om medarna ökar i höjd ökar också påfrestningarna på medfästena – hävstångseffekten helt enkelt!
Självklart kan man ha höga medar det gäller bara att dimensionera konstruktionen rätt. -
Hållfasthetsläran säger att om medarna ökar i höjd ökar också påfrestningarna på medfästena – hävstångseffekten helt enkelt!
Självklart kan man ha höga medar det gäller bara att dimensionera konstruktionen rätt.[/ QUOTE ]
Nu ska vi inte krångla till det
. Det blir inte mycket till hävstångseffekt på medarna, en enkel M10 bult skulle funkar länge och bra som medfäste.
en annan sak…
Många pratar om adapter som gängas på trucksen, har man breddat mer än 300mm så funkar det inte så bra utan att lägga en vinkel som stöd under dom. Det blir en kraftig brytning mellan adapter och trucks. det går sönder helt enkelt.
Se bild, den bakre med stöd. -
en till på den främmre utan stöd.
Medar av härdat stål, som numera ägs av Mr Gurra -
Vilken höjd har du på meden, 40 mm eller?
Du får väl ta på dig expert stämpeln på Isbräde-bygge… nu när du startat eget -
spelar själv bandy och funderar en del på en isbräda,
vilket gör att tanken har dykt upp att en bandybana borde funka bra en tillräklig blåsigdag när ändå igen vill vara på allmänhetens åkning.isen är också snöfri och bra .
om tio år eller så kanske man får se tävlingar i elljus. -
Det måste ju gå att hyra banan. Bara hoppas på vind den tid man har den o köra en slalom 8.
-
Knatte
Gäst29 december, 2004 vid 17:00Lite mer bilder och en fråga till Boman också
Skall det vara ledat/rörligt i M10 infästningen, så att meden kan vara lite följsam?
Om det skall vara lite rörligt, löste du det med brickor i så fall??
(Allt är bara provmonterat ännu och såg att jag hade vänt mina truckar bak o fram jämnfört med Bomans bild. Får göra rätt vid den riktiga monteringen
-
Svar till:
Vilken höjd har du på meden, 40 mm eller?
Du får väl ta på dig expert stämpeln på Isbräde-bygge… nu när du startat eget[/ QUOTE ]
40mm på den där varianten, lite högre på den nyare versionen.
Så här ska isen se ut!
Bild på min kompanjon SWE313 -
Det ska vara ledat, dra åt lite lagom och sätt en bricka på utsidan, inte på insidan ( där sryr medan på vinkeljärnet)
Det är viktigt att du har båda medarna parallella med varandra, mät och justera in.
Logga in för att svara.