Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Iskallt
-
Iskallt
Publicerad av anonym-anvandare på 22 oktober, 2001 vid 17:40Hello, var just ute på någon timmes snålsurf på värtan och insåg i alla fall en sak: Det är schveinkallt! Är det nån som har erfarenhet av hanskar, heltäckande, eller lösärmar, vilket märke och vilken typ ska jag köpa? Och hjälper huva verkligen om man ändå inte räknar med att doppa sig? Hur stor skillnad gör dessa grejer för surf i kallt väder/vatten, hur mkt kan jag förlänga säsongen, surfa till isen lägger sig kanske?
Tacksam för svar.
Surf on!
Hannaq-lobo svarade 23 år, 6 månader sedan 8 Medlemmar · 23 Svar -
23 Svar
-
Den enda handske som jag tycker funkar är den tunna tumvanten som finns(fanns?) på surfers. Annars kan jag rekommendera att ta med en kylbox fylld med ljummet vatten. Om man blir stelfrusen i fingrar eller tår är det ett bra sätta att få tillbaks värmen. Och har man väl fått tillbaks värmen så brukar det klara sig.
Väst med huva är också bar. /Henrik -
Jag var ute igår och jag vet inte om det var så kallt. men visst var det kallt. Jag kör med min 3mm och en liten väst under. Jag har där emot ett par bra handskar med öppen handflata och dom funkar bra. Jag tror inte på luvor så jag kör med en vanlig blå mössa som min tjej har virkat till mig. Sparar pengar.. kan vara jobbigt att hitta om man flyger iväg ofrivilligt..
-
Huvud:
Skaffa en yllemössa. Den värmer gott även om den blir blöt, men ska du inte doppa dej innebär ju inte det nåt problem. Då funkar den som en mössa på land helt enkelt. Kliar lite i pannan bara. Vill du inte att den ska flyga bort när du loopar så rakar du av dej håret så sitter den som berget. Ett alternativ skulle ju vara ett snöre under hakan. 🙂
Fötter:
På fötterna sätter du strumpor och plastpåsar, om du har plats för det i dojjorna. Minskar vattencirkulationen. Vet inte om plastpåsarna gör nån nytta, har inte testat utan än.
Händer:
Körde med diskhandskar (gummi, inte latex) dom första turerna i våras när vattnet var 5-6 grader och det funkade fint. Då var det iofs lite varmare i luften, men om du tejpar fast dom med silvertejp på våtdräkten bör dom hålla tätt.
Resten av kroppen har du våtdräkt på, 5/3 borde räcka ett tag till, om man inte badar för länge. Se till att det inte är hål i den bara. Det märker man rätt fort. 🙂Till helgen blir det vind!
/O.
-
Skaffa en 5mm dräkt med torrdragkedja och som sluter åt bra i ärmar och ben. Huva, skor och handskar/vantar av neopren är ett måste när det kallt på riktigt. Vad det gäller vantar kan jag rekomendera Neil Pryde med öppen hand som gör att du kan segla länge utan att få kramp i underarmarna. Har du dessa prylar kan du köra hela vintern utan att frysa.
/Mr Hookipa -
så du va ute och surftade ändå, aaaarrrrrrrgggghh, sådär ja då är du portad från min surfbar!
-
Huva eller någon form av mössa är bra, man förlorar mycket värme från hjässan. Neoprenhuvor kan vara lite jobbiga då man inte hör ordetligt då de smiter år kring öronen (har små hål på min men tycker inte det hjälper..). Håller med om att yllemössa borde vara bra.
Även underställ i ylle (som skidåkarna har) borde värma gott, har inte hunnit prova själv men funderar på det framöver.. -
vilka bra och kul tips, student…? har du nåt mer innovativt för surfen?trädstam som mast, sy eget segel….. 🙂
Hanna
-
Nej det var inte sååå kallt i luften, men har man kort ärm på dräkten och är tvungen att doppa bom, upphalslina +händer så blir det kallt när vinden viner på händer och armar. Och eftersom man konstant håller dem i uppåtlut så börjar man sakta se den karakteristiska röda färgen träda längre och längre ner… När man kopplat in selen och kan skaka loss händerna så märker man att man inte alls har någon känsel kvar. Och när man kommer tillbaka till bilen så gör det så fruktansvärt ont när man värmer händerna. Dolor, rubor, calor. Är nog inte så bra i längden tror jag.
Jo det blir nog mössa, våtdräktsbyxor (kanske ska prova strumpbyxor…), rushguard i titan, lösa ärmar och antingen diskhandskar med vantar eller neoprenhandskar.
Härligt!
Surf on!
Hanna -
Jag ska ha egen bar!
och jag ska surfa hela vintern, ha,ha,ha,ha,ho,ho,ho,he,he,he…
Yippee!
Du kan få vara min caddie och coach, du får såklart 10% av vinstpengarna vid ev. tävlingar som jag deltar i i framtiden.Surf on!
Hanna -
Som jag sagt tidigare så har jag gjort bedömingen att nu får det vara bra… Visst skúlle man kunna pina sig ända fram till isen.. Jag är rätt bra på att uthärda smärta;),,, Men tycker helt enkelt att det inte är lika kul när man försöker få liv i händer och underarmar efteråt..
Dessutom kanske man sitter om 20 år och bannar sig själv för att man var så jävla dum och cool när man var ung.. Reumatism..
Neh uch va allvarlig jag blev… Är jag för förnuftig redan?,, Wake me up!
Pher
-
Jaha, vad var det för fel på det då? Sist jag var ute hade jag ovan nämnda utrustning, utom diskhandskarna då, dom sparar jag till våren 😉
Kollade på en väst med huva på SP häromveckan, men 500:- kändes lite mastigt när en mössa för 15 pix på ÖB ger samma effekt (så länge du inte ligger i vattnet).
Bara för att det inte är designat specifikt för wsurf behöver det inte innebära att det är kass. Däremot innebär det oftast att det är billigare.Har du dojor som inte läcker klarar du dej utan varmakoppen-impregnerade raggsockar. Mina läcker som såll, men med strumpor tar det flera minuter innan dom är vattenfyllda.
Som mast rekommenderar jag pilträ, det ger bäst böjkurva och flex. 🙂
/O.
-
hörde att usama bin laden gömmer sig på lidingö, ska nog ringa fbi och tipsa dem så att de gör processen kort med den fis-kobben, om jag har riktigt tur så släpper nog ön från sthlm och driver ut på ålandshav och ända bort till de finska urmarkerna, om det nu hjälper ska jag springa ner till bron och hjälpa till att putta med min jävla krycka, (springa hmmm…….)
känns dock skönt att veta att du fryser armarna av dig, ett tips är att du värmer upp armarna riktigt riktigt fort och jättevarmt, det må göra ont men det är jättebra för hjärtat, jag lovar 🙂
-
Jag vet inte hur det är hos dig men där jag surfar så är det schveinkallt på nordan.
Köp våtdräcktsarmar, de hjälper framförallt mot kyleffekten, underställ tycker jag är ett måste (behöver ej vara ylle, syntet funkar fint), en huva är bra mycket bättre än mössa eftersom det värmer även kinder och nacke, vad gäller handskar så tycker jag det är bättre att pina ett tag tills blodcirkulationen kommer igång.
Hatar du smärtan så kan du sticka ut och köra tills du känner smärtan komma krypande då går du in och värmer upp dig riktigt ordentligt i bilen och sticker sedan ut igen, då kommer du märka att blodcirkulationen kommit igång så att du slipper den värsta smärtan!!Surfa till nyår!!
//Johan!! -
Jag kör sommardräkt med lösa armar, luva + vantar och neo-väst.
Köp ett par vantar med öppen handflata. Jag har ett par NP tummvantar och det är varmt (läs: ej svinkallt)+ att man slipper kramp. Smärta känner jag inte av kylan än så länge. Var ute och surfade 3 timmar i går utan att gå upp och värma mig, det var kallt men smärta??? Nix…
Men skit i att lägga pengar på häftiga ”alla-måste-se-att-jag-surfar-och-är-en-skithäftig-kille/tjej” prylar och lägg pengarna på en varmare dräkt istället.
För varmare dräkt är nog ett måste om en månad…
/Marcus -
Nej… jag menade det verkligen! Himla bra tips. Nu kan jag spara hela 249 kr genom att köpa diskhandskar och ha tunna vantar i. Och eftersom jag inte kan hitta mina egna våtskor och måste använda brorsans som är 4 storlekar för stora så får jag plats med plastpåse i. Silvertejp- genialt. Lämnar det mäken?
Och återigen- har du fler tips?Jag ska bara köpa lösärmarna- hade planer på att köpa huva, ärmar OCH handskar, men nu inser jag att det finns andra sätt!
Tack.Surf on!
Hanna
Logga in för att svara.