Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Jaaaaa då har man hamnat i ett djungelvrål (rdm förlängare?)
-
Jaaaaa då har man hamnat i ett djungelvrål (rdm förlängare?)
lars_k svarade 19 år, 3 månader sedan 17 Medlemmar · 46 Svar
-
Nää.. Jag har en SKIT DÅLIG 460 mast till mina 430 segel…
De konstiga är att jag hittar bara maste som inte är till 430 segel som jag vill ha… Masten, förlängaren å 5.3:an får jag för ett bra pris, sen om det inte blir bra med riggningen så får jag försöka att byta 400 masten till en 430 typ..Ni som har kört med typ 400 mast på 430 segel..
Vad går sönder å båste man ha en kol förlängare för att det inte ska gå sönder lr ?? -
Oregistrerade
Gäst25 januari, 2006 vid 07:47Jag har Liberty 50cm rdm-längare hemma. Nya hotrodförlängaren är inte dum den heller men förlänger inte riktigt 50cm, någonstans mellan 45 och 50 – måste mäta. Bara pynta upp och vara glad 🙂 /Jesper B
http://www.hotsailsmaui.se -
Oregistrerade wrote:Jag har Liberty 50cm rdm-längare hemma. Nya hotrodförlängaren är inte dum den heller men förlänger inte riktigt 50cm, någonstans mellan 45 och 50 – måste mäta. Bara pynta upp och vara glad 🙂 /Jesper B
http://www.hotsailsmaui.seKör du Liberty 50cm rdm-längare på 400 mast?? och vilka segle har du när du kör med Liberty 50cm rdm-längare ?+
Liberty 50cm rdm-längare kostar ju fan 1300 då kan man ju lika bra försöka byta till en 430 mast om inte päronen hjälper till med halva priset av förlängaren 😀
-
Hmmmmm..? är det en extra mast bit på typ 50 cm lr ??
Är det bra å ha den å sen inte förlänga något när man har N.P. segle typ ?..Kolla: http://www.wallensports.se/index2.asp?sTemplate=/template/main.asp&iMenuID=348&iParentMenuID=227&iLanguageID=1 om inte länken funkar så kolla: http://www.wallensports.se å sen riggtillbehör…
Carbon_Xtender 50 cm, 2006 949 kr
Carbon_Xtender Platinum
(100% Carbon) 50 cm, 2006 1249 kr -
Oregistrerade
Gäst25 januari, 2006 vid 08:15jonaish wrote:Kör du Liberty 50cm rdm-längare på 400 mast?? och vilka segle har du när du kör med Liberty 50cm rdm-längare ?+Liberty 50cm rdm-längare kostar ju fan 1300 då kan man ju lika bra försöka byta till en 430 mast om inte päronen hjälper till med halva priset av förlängaren 😀
Jonaish,
Jag håller med dig och flertalet andra att det oftast är bättre att köra med ”rätt” mastlängd, dvs det kan vara smartare att köpa en 430 rdm mast i stället för att köpa en lång förlängare. Det finns dock undantag.T ex om du tycker att seglet riggad på en 430 känns för stelt, då är en kortare mast biljetten till en flexigare rigg. Detta är inte helt ovanligt bland vågseglare som kör i fina side-shore-förhållanden liksom lättare personer. En annan fördel med att köra med färre master är när man reser. Skönt att slippa packa för mycket.
Personligen tycker jag just den långa förlängaren är värdefull när man reser till spots med dåligt utbud på reservgrejor. Skulle t ex 430an gå av kan jag köra samma segel på 400 med lång förlängare.
Priset: Läs denna tråd om de billigare förlängarna, inte dirrekt entydigt positivt va? Jag har full förståelse för panka ungdomar som måste vända på kronorna, men, en förlängare av hög kvalitet är mycket skönare att rigga på och kan användas hela livet. Till skillnad mot konsumtionsvaror som segel (tja kanske inte Superfreak då) och brädor som tar slut, behöver du aldrig byta upp dig till nästa hippa årsmodell eller sörja när din favopryl är utsliten. Vad jag försöker säja är att investera i kvalite kan vara rejält mycket billigare och bekvämare i längden.
/Jesper B
PS: Långa hotrodförlängaren är allt motsatsen till sunkig och kostar i kolutförande 800 spänn! Köper du den på Stekhet afton kan du dessutom få den en hundring billigare.
-
Oregistrerade wrote:Jonaish,
Jag håller med dig och flertalet andra att det oftast är bättre att köra med ”rätt” mastlängd, dvs det kan vara smartare att köpa en 430 rdm mast i stället för att köpa en lång förlängare. Det finns dock undantag.T ex om du tycker att seglet riggad på en 430 känns för stelt, då är en kortare mast biljetten till en flexigare rigg. Detta är inte helt ovanligt bland vågseglare som kör i fina side-shore-förhållanden liksom lättare personer. En annan fördel med att köra med färre master är när man reser. Skönt att slippa packa för mycket.
Personligen tycker jag just den långa förlängaren är värdefull när man reser till spots med dåligt utbud på reservgrejor. Skulle t ex 430an gå av kan jag köra samma segel på 400 med lång förlängare.
Priset: Läs denna tråd om de billigare förlängarna, inte dirrekt entydigt positivt va? Jag har full förståelse för panka ungdomar som måste vända på kronorna, men, en förlängare av hög kvalitet är mycket skönare att rigga på och kan användas hela livet. Till skillnad mot konsumtionsvaror som segel (tja kanske inte Superfreak då) och brädor som tar slut, behöver du aldrig byta upp dig till nästa hippa årsmodell eller sörja när din favopryl är utsliten. Vad jag försöker säja är att investera i kvalite kan vara rejält mycket billigare och bekvämare i längden.
/Jesper B
PS: Långa hotrodförlängaren är allt motsatsen till sunkig och kostar i kolutförande 800 spänn! Köper du den på Stekhet afton kan du dessutom få den en hundring billigare.
Okaj Tack!!! mm så det är en kol förlängare som man ska ha och den som håller bäst 😀 Min lillebror har två små segel för typ 400 mast så..
jag är rätt så lätt 70 kg + super starka …:D
Kan du visa den förlängaren för 800kr så är du snäll??
-
En bild på Hots pin-förlängare finns här: (Edit: det var viss kopp-varianten på bilden)
http://www.surfingsports.com/images/hot_rod_rdm_bases.jpg
Jag vet dock inte om JEPPE har pinförlängaren eller koppvarianten, gissar på det senare.Observera också att Hots förlängare verkligen förlänger så mycket som de säger. Andra räknar lite annorlunda och det en Liberty 50cm har, om jag minns rätt, inte riktigt 50cm äkta förlängning.
Annars håller jag också med Jespers resonemang om att förlängare är en pryl som möjligen är lite tråkig, men just därför är värd att satsas på eftersom den då håla väldigt länge. Som sagt, min Liberty är hårt seglad sedan 2001 och funkar lika bra som dag 1.
-
Oregistrerade
Gäst25 januari, 2006 vid 10:28jonaish wrote:Hmmmmm..? är det en extra mast bit på typ 50 cm lr ??
Är det bra å ha den å sen inte förlänga något när man har N.P. segle typ ?..Kolla: http://www.wallensports.se/index2.asp?sTemplate=/template/main.asp&iMenuID=348&iParentMenuID=227&iLanguageID=1 om inte länken funkar så kolla: http://www.wallensports.se å sen riggtillbehör…
Carbon_Xtender 50 cm, 2006 949 kr
Carbon_Xtender Platinum
(100% Carbon) 50 cm, 2006 1249 krFan är du verkligen helt dum i huvudet Jonaish?
Hur kan man vara sa puckad att man funderar pa att välja en 400 mast när bada ens segel ska ha 430mast?
Ta och skaka ut sagspanen ur ditt huvud och köp en 430mast.
MUPP! -
jonaish wrote:Kör du Liberty 50cm rdm-längare på 400 mast?? och vilka segle har du när du kör med Liberty 50cm rdm-längare ?+
Liberty 50cm rdm-längare kostar ju fan 1300 då kan man ju lika bra försöka byta till en 430 mast om inte päronen hjälper till med halva priset av förlängaren 😀
Jag kör SO 5.3 med 430 mast och förlänger bara lite, när min tös som väger betydligt mindre kör hon med 400 och får då ett mjukare segel som passar henne bättre. Sedan kan man också dels köra 100% kol och få en smärtsamt kul snärtig mast eller en 60% och få ett segel som är mjukt fint och surfigt. Mycket kan man blanda innan man finner sitt föredragna riggstuk.
Skulle man sedan knäcka en mast kan det vara bra att iallafall inte stå utan utan kunna förlänga ihop så det funkar.Charlie
-
Ola H. wrote:En bild på Hots pin-förlängare finns här: (Edit: det var viss kopp-varianten på bilden)
http://www.surfingsports.com/images/hot_rod_rdm_bases.jpg
Jag vet dock inte om JEPPE har pinförlängaren eller koppvarianten, gissar på det senare.
Annars håller jag också med Jespers resonemang om att förlängare är en pryl som möjligen är lite tråkig, men just därför är värd att satsas på eftersom den då håla väldigt länge. Som sagt, min Liberty är hårt seglad sedan 2001 och funkar lika bra som dag 1.Observera också att Hots förlängare verkligen förlänger så mycket som de säger. Andra räknar lite annorlunda och det en Liberty 50cm har, om jag minns rätt, inte riktigt 50cm äkta förlängning.
Ola…!
Är Dawgseglet till salu fortfarande? Årets alltså. Pengar?!?! (6.3)
-
Oregistrerade wrote:Fan är du verkligen helt dum i huvudet Jonaish?
Hur kan man vara sa puckad att man funderar pa att välja en 400 mast när bada ens segel ska ha 430mast?
Ta och skaka ut sagspanen ur ditt huvud och köp en 430mast.
MUPP!Min lillebor har segel för 400 mast som jag kanske oxå ska ha senare….
Om någon har en 430 mast å vill ha 400 lr sälja sin 430 så kan jag va intresserad… Kan man byta in masten mot 430 på SP lr andra ÅF:are??
-
Vill du ha en billig 400 mast så har jag en north med 50%kol till salu…
Även om 430 är det logiska valet till dina segel, så kan du ju köpa både och, och lägga pengarna på 430an, där dom gör mest nytta..
-
Ola_P wrote:Vill du ha en billig 400 mast så har jag en north med 50%kol till salu…
Även om 430 är det logiska valet till dina segel, så kan du ju köpa både och, och lägga pengarna på 430an, där dom gör mest nytta..
Jag vill gärna byta en 400 RDM 80% kol för alla tycks ju tycka att det är bättre att jag har en 430 mast till mina segel än en 400 med typ 50 förlängare…
Antingen byter jag 400 masten som jag får hem snart till en 430 lr så skickar jag tillbaks den men har kvar 5.3:an
-
mbkpeter wrote:Ola…!
Är Dawgseglet till salu fortfarande? Årets alltså. Pengar?!?! (6.3)
PM skickat. Du kan även ringa mig på 0709-589384.
Logga in för att svara.