Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Jag måste ha hjälp!
- 

Jag måste ha hjälp!
Publicerad av naish på 13 december, 2003 vid 20:10Tjena
Nu sitter jag med bara massa tankar i luften! Jag 3 segel ett 4,0 4,8 och 5,0.Mitt 4,8 gick isönder idag men det ska jag försöka laga.Mitt 4,0 är skit dåligt det kan jag inte surfa med alls! Det ända seglet som jag har nu är 5,0
.För hade jag tänkt att jag skulle köpa mig ett större segel typ ett 6,0 gun target, men nu har jag börjat tveka,jag kanske ska köpa mig ett 4,3 istället 
Vad tycker ni??Ett större segel eller ett mindre?? ALLA SVAR ÄR VÄLKOMMNA//philipstyret svarade 21 år, 11 månader sedan 4 Medlemmar · 10 Svar - 
			10 Svar

- 
beror ju helt på vad du vill ha ut av din segling.
det låter ju som ett vågkit du har. ska du fortsätta med det är det väll under 5.0 som gäller.
vill du kunna leka utan stormstyrkor så är väl helt klart ett 6.0 att rekomendera, minst. - 
tjena styret!
Jag kör freeride och tycker det är roligt när det blåser som fan och alla windsurfare är ute! Jag tycker att det är mindre kul när det blåser lite och det bara är jag som är ute och kör.Jag kommer köpa mig båda efter ett tag,ett 4,3 och ett 6,0 men vilket tycker du att jag ska köpa först??//Philip - 
Vad väger du egentligen? Det är inte många som kör freeride när det blåser 4.0 Jag anar att du väger ganska lite. Själv hade jag nog satsat på ett 6.0 vilket kommer öka dina seglingsdagar (planing).
 - 
jag håller med borje.
blåser det 6.0 så är det nog ett gäng ute. det är ju inte nått jättesegel. jag skulle satsa på 6.0 - 
tråkigt nog så blev ju 6.0 det mest använda seglet i somras, blåste ju klent för att plana med 80 kilo mest hela tiden. 6.0 o 7.0 oxå! (många som körde upp till 8.5)
tråkigt för att det är så fult!!

om du ska bränna fram o tillbax med freeride som du skriver – 6.0 absolut. många fler dagar på vattnet…
sluta vela o köp ett gun 6.0 nu! /m
 - 
tjena
Jag väger bara 63 kilo. Jag har bara en mast som är 430 och med den hade jag tänkt mig att rigga mitt 4,2 om jag ska köpa ett,men masten blir vell lite för lång då va??Spelar det skit stor roll att masten är lite för stor lr? Om jag ska köpa mig ett 6,0 blir det inga problem alls! Men då har jag bara ett 5,0 och ett 6,0 och då kan jag inte vara ute och köra när det blåser typ 15 m/s och det suger! Här är lite bilder som kan hjälpa er! - 
430 på en 4.2m2?
Du skojar?
Seglet du kollar på har rekommenderad mast 370 för den sizen!
som sagt tidigare – 6.0 e ju inget jättesegel, eh - 
Okej jag köper ett 6,0!
kan hålla med om att masten är kanske lite för lång för ett 4,2 
Så e det om man är 14 år och ekonomin inte riktigt är på topp! 
//Philip   - 
Du kommer inte ångra dig. Du får nog många fina planingsdagar i sommarbrisen tack vare farbror 6.0
  - 
63kilo. jag väger mellan 68 och 70 alltså inte speciellt mycket mer än dej och jag kör med 7.0 som störst och har i sommar haft 5.0 som minst (utbytt nu mot ett duke 5.4 2004 jippie) och det har inte vart några som helst problem. du kommer vänja dej, dra lite mer nedhal och platta det lite extra. hur pass tidigt kan du gå ut med ditt 5.0?
jag tror du kommer utvecklas mycket mer om du köper ett 6.0 eftersom du får betydligt mycket fler timmar på vattnet. 
Logga in för att svara.