Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Jämvikt mellan fena och segel?

• Jämvikt mellan fena och segel?

Publicerad av stoorfaen på 19 mars, 2008 vid 20:59

Jag tror att man kan se fena och segel som vingar som skall jobba ihop lite som huvudvingarna på en flygplan. På en segelbåt så skulle jag tror att ”lyftkraftscentrum” (den punkt i seglet/fenan som ”lyftkraften” från vinden/vatten verkar på) ligger hyffsat mitt för varandra (lika långt från fören t.ex.). Det skulle i så fall ge en jämnvikt mellan dessa krafter och båten kan hålla kursen…på en segelbräda däremot så känns det som att fenan (och där med dess lyftkraft) sitter way akter om lyftkraften från seglet, ellerhur! Det borde göra att hela ekipaget vill vrida sig ner i vinden (kraftpar => moment)! Men den gör det inte, why!?

Haha, jag är sjukt trött när jag kriver detta…så…Ge mig vad jag tål Slusken! 😉

dane svarade 17 år, 1 månad sedan 7 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • marden

Medlem
    19 mars, 2008 vid 21:28

förhoppningsvis har du nog seglets o fenans tryckcentrum på samma ställe när du kör rakt fram
    snodde första bästa bild från get vet

• pure

Medlem
    19 mars, 2008 vid 21:31

Är för trött för att fatta men är det inte så att kraften fortplantar sig ner genom kroppen och sen ut i fötterna så att fenan motverkar den kraften. alltså där fötterna är och vid fenan typ..

• rasmus_w

Medlem
    20 mars, 2008 vid 00:46

Om det fanns ett vridmoment så skulle det också fortplanta sig ner genom kroppen så seglets position spelar ändå roll.

• oaxen

Medlem
    20 mars, 2008 vid 07:58

Om man tänker sig seglet som en strikt triangel så ligger ju tryckpunkten en tredjedel från basen i varje höjd.

Sedan kan man ju på ett segel styra lite var man vill ha tryckpunkten.

När du har lika mycket tryck i båda händerna så har du ju tryckpunkten mittemellan händerna.

Brädans tryckpunkt utgörs ju både av brädans delar som har vattenkontakt samt såklart fenan. Beroende på hastighet etc rör sig brädans tryckpunkt lite i längsled. Ju snabbare det går desto längre bak hamnar brädans tryckpunkt. Ibland har man allt tryck på bakfoten, ibland ligger det mer på framfoten. Om du vinklar bak seglet kommer brädan gå upp i vind – seglets tryckpunkt ligger då bakom brädans tryckpunkt. För man tillbaka seglet så att tryckpunkterna harmonierar så håller du vald kurs. Det går att utnyttja ”vridmomentet” för att falla av också.

• dr-masse

Medlem
    20 mars, 2008 vid 08:28

Jag tror att svaret på frågan mycket väl kan finnas här:

http://2007.star-board.com/drake_chronicles.php

Ladda ner pdf:en ”physics of windsurfing” och jämför med bilderna på webbsidan. Känns rätt gediget…

• stoorfaen

Medlem
    20 mars, 2008 vid 15:49

Just det ja…Mården, den bilden visar ju faktiskt riktigt bra att grejerna ligger i linje! Och som Oåxer säger så är en bra utgångsläge 1/3 från t.ex. masten och uderliket! Tack för alla bra svar! Det är ju samma som en segelbåt! 🙂 (konstigt!?! nej!)

• dane

Medlem
    22 mars, 2008 vid 08:30

@dr Masse 452894 wrote:

Jag tror att svaret på frågan mycket väl kan finnas här:

http://2007.star-board.com/drake_chronicles.php

Ladda ner pdf:en ”physics of windsurfing” och jämför med bilderna på webbsidan. Känns rätt gediget…

Härligt, den ska jag gräva ner mej i:smile: . En får väl nöja sej med teoretiska studier nu när vintern kommit 😀 ! (synd bara att inte Drake och hans polare kan lära sej använda SI-systemet som alla andra).

PS. kunde inte öppna 2007-sidan men Drakes rapporter finns även på http://www.star-board.com/drake_chronicles.php. DS

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
No license details found.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Jämvikt mellan fena och segel?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.