Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Jävla försäkringsbolag
-
Jag försäkrade min kite hos Länsförsäkringar. Fungera skitbra 😀
-
Men har du använt försäkringen ännu? Det går alltid bra att betala in men när pengarna ska strömma åt andra hållet är det värre. Jag har för mig att Länsförsäkringar här i Göteborg var rätt kinkiga med att försäkra kites men du kanske är försäkrad i östra bondeland?
-
Har TryggHansa och har utnyttjat försäkringen en gång gällande kite som gått sönder.
Var inga som helst problem att få ut på försäkringen efter att ha resonerat lite med dem.Givetvis fick man ta in värdeminskningen samt självrisken i beräkningarna men lite pengar blev det i alla fall.
Något är ju bättre än inget 🙂 -
Inte använd än men dom var jätte trevliga och glada när jag bad dom att försäkra den. Sånt är livet på landet. Till och med försäkringsbolagen är trevliga 😉 Men nej. Ingenting har hänt med kiten så jag har inte behövt använda försäkringen.
Länsförsäkringar Älvsborg är kanonbra förutom att man tydligen inte får ersättning för sveda och värk om man får spikar genom fingret. -
Länsförsäkringars hemförsäkring täckte både när min polare klev på min gitarr på en fest, när jag blev rånad på 3000 i kontanter i australien, och när jag ”tappade” kiten på land som slutade i ett träd. Både när det gällde gitarren, kontanterna och kiten så frågade dom bara hur mycket sakerna var värda och bad någon återförsäljare bekräfta detta, sen kom pengarna in på kontot! Länsförsäkringar rockar!! Åtminstone de som jobbar i Göteborg på Hamngatan.
-
Davids;638198 wrote:Öhhh ok?! Du har nog inte riktigt fattat principen med försäkringsbolag.. Hela deras affärsidé går ju ut på att folk ska försäkra sina grejer/sig själva/sitt hem osv om NÅGOT (vad som helst) skulle hända.. Jag skulle ALDRIG tecknat en hemförsäkring om allt som täcktes var stöld. Seriöst, inte så troligt att något jag äger skulle bli stulet om jag har det på mig och itne särskilt troligt att någon bryter sig in i min lägenhet.
Systemet för att försäkra prylar som går sönder, av typ vilken anledning som helst finns ju där! Det kallas allrisk/drulleförsäkring, och det är klart som fan att man ska utnyttja systemet då. Med din inställning tackar du väl nej till ränta på ditt bankkonto, vägrar ta emot A-kassa om du skulle bli arbetslös och slänger Triss-vinstlotter..
Jag har Länsförsäkringar. Körde över en sten och knäckte min bräda.. 3 dagar senare hade jag pengar på konto. LF is da shit! Men de har nog olika bestämmelser för Göteborg och Skåne och täcker inte samma saker..
Du verkar vara rätt kaxig för att inte ha koll på läget. Grundprincipen är att endast ett OLYCKSFALL täcks av försäkringen. Det är skillnad om man kraschar sin kite vid helt normal använding eller om man krachar den till följd av att man råkar ut för något extraordinärt som att bli påkörd eller att något annat oförutsett inträffar. Om du körde på en sten så var det ju en olyckshändelse eftersom du inte kunde veta ett stenen låg där (jmf gå på grund med en båt när grundet inte finns på sjökortet). Vem säger emot?
-
Om man nu råkar paja sin kite ska man alltså få det att framstå som en olyckshändelse för att få ersättning. Om försäkringsbolaget i vissa fall betalar ut pengar ändå så er det av ren goodwill eftersom det bara är småsummor det handlar om för dem. Om man står på sig kostar det en jäkla massa pengar för dem när deras skadereglerare ska utreda skadan och motbevisa ert påstående. Dessutom kanske man som kund byter försäkringsbolag. Ni kan alltså själva räkna ut när det börjar bli lönsamt för försäkringsbolagen innan de börjar ifrågasätta vissa skador. Money talks!
-
Windyboy;638499 wrote:Om man nu råkar paja sin kite ska man alltså få det att framstå som en olyckshändelse för att få ersättning.
Jaaa oftast är det väl en olyckshändelse när draken går sönder? Knappast så att man planerar det eller att en drake har ett visst antal crasher den kan göra innan den automatiskt självförstörs..
-
Davids;638506 wrote:Jaaa oftast är det väl en olyckshändelse när draken går sönder? Knappast så att man planerar det eller att en drake har ett visst antal crasher den kan göra innan den automatiskt självförstörs..
Jag skulle nog säga att den har ett visst antal crasher på sig, sedan är dess livslängd förbrukad. Om den går sönder vid en vanlig crasch så är det ju drakens konstruktion det är fel på. Man för väl säga att det var en extra hårt crasch till följd av en helt sjuk vindby som man inte hade räknat med.
-
Helt seriöst.
Där är ju för fan skillnad på hur grejer går sönder och om försäkringen skall betala. Är det en ny kite och där är fel på den. Gå till din återförsäljare. (tuff luck om du har köpt den utomlands på nätet).
Om det är för att du träner nya tricks och chrasher den mycke. Ja då kan du inte förvänta dig att hemförsäkringen skall bertala. Isåfall får man kolla innan och ha en tillägsförsäkring.
Skall en surfare som pajer brädan på en sten i Åsa ha betalt en ny bräda? nej.
Skall en skidåkare som droppar en klippa och skidan går av ha ett par nya skidor?
Nej. En skateboard som går av. nej.
Backer nån däremot över din kite med bilen. Då har du en försäkrings skada. -
+1 på nicolai.
Det är när folk toknyttjar försäkringarna som saker blir exkluderade eller höjer premien rejält. Vilket är jävligt trist för alla oss andra som faktiskt har försäkring för att kunna använda när något oväntat faktiskt händer.
Det här är en hobby och man får räkna med att saker går sönder. Vill man ha oförstörbara kites som håller en livstid är det bara att börja bygga egna, för ingen som finns på marknaden idag klarar av att kraschas hur mycket som helst. Sen att det är surt att betala när det väl går sönder förstår jag. Men då är ju alternativet att man ger fasen i att krasha så mkt och är superrädd om grejerna.
Du skaffar väl inte en motocross och kör den stenhårt på bana varenda dag för att sen gnälla på att däcken/dämparna eller whatever tar slut på den?
-
Är man klantig eller oförsiktig så är det en drulleförsäkring som gäller enl mig. Finns alltid ett risk tagande i det man gör, som att surfa på en ny okänd spot eller självlanda i mycket vind vid träd osv . Själklart skulle jag inte säga emot om jag blir erbjuden pengar för tappad/pajad utr men 4 av 5 ggr så har det varit självförvållat .
Känner till dom som tappat både bräda och kite flera ggr pga ren idioti och ändå fått ut allt på försäkring. Detta kommer antagligen leda till att det blir omöjligt att få ut något när det verkligen gäller.
Nä jag är inte bitter………..2 tappade brädor, 2 trasiga kites och inga pengar.
Logga in för att svara.