-
Jesus söker lärljungar!
2009 var förmodligen ett väldigt dåligt år för Wolfgang Lessacher. Snökäpparna sparade säkert 50 stenträffar bara för mig. 2010 tänkte jag att vi ska lyfta utmärkningen till en ny nivå. Med den lilla båten kommer det kunna märkas enkelt och snabbt på ett helt annat sätt.
Det nya projektet är att skapa ett antal gränslinjer. Dvs märka upp botten där det plötsligen blir väldigt grundt. Ett problem som jag upplever är att det är svårt att orientera sig när man seglar fort och ofta kör man 20-30 meter längre än vad som är nyttigt. Med dessa gränslinjer uppsatta lämnar vi också plats för fåglarna, då det är främst på de grundaste som dom fiskar mat.
Jesus har lyssnat på Köpenhamnsgänget och bestämt sig för att testa miljövänliga naturpinnar istället för plastkäppar. Dessa kommer att målas på plats med röd eller gul färg beroende på om det är en sten eller grund botten. Men för att göra detta krävs många käppar.
Uppgiften för lärljungarna: hitta raka fina färska pinnar på 3-4 meter höga som är cirka 2 cm i diameter i botten och minst 1 cm i toppen. Botten ska helst vara snedkapad, särskilt om stammen är tjockare än 2 cm. Ett tips är att leta i en skog som inte är naturreservat. På en timme fann jag själv ca 40 käppar, mest lönn och sälg. Man blir förvånad vad mycket träd det finns som bara är små raka pinnar med knappt några grenar. Inga gamla ruttna önskas. Detta är ett trevligt sätt att komma ut i naturen. Den vegetation som söks är s.k. sly, dvs inget som kan användas till något annat vettigt.
Ingen brådska märkningen kommer ske typ i mitten av mars, men det är skönt sätt att komma ut nu i mellandagarna!
Logga in för att svara.