Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › jimmy lewis vs eric hertsens?
-
jimmy lewis vs eric hertsens?
Publicerad av anonym-anvandare på 4 december, 2003 vid 23:15http://www.kiteforum.com/phpbb/viewtopic.php?t=2300740
intressant diskusson.
huvudinlägget:
two of the worlds best boardshapers, seeminlgy entirely different philosophies…eric hertsens believes flip-tips are a must and that comncave boards belong on windsurfboards while jimmy lewis practically invented the concave kiteboard and says flip-tips are a gimmick.
now this seriously fucks me up. who is right?
for me it´s hard to understand why you´d want a concave board(they mean under the board right?) since that would just make it harder to edge right?
and flip-tips, do they make it possible to bend the tips up more or are they just a compensation for the board getting slow when bending up the tips?
i mean a wake-style-board in chop can be a nightmare…
i am seriously confused…
själv säger jag bara en sak: Amundsen custom(Hawaii) utan flippen-tippen.
flippsen-tippsen ser onaturligt ut och som det mesta som gör det är det inte bra. kul att se hur alla mindre shapers kopierar vilt, trender kommer och går hela tiden.
gustav
anonym-anvandare svarade 21 år, 11 månader sedan 5 Medlemmar · 15 Svar -
15 Svar
-
Ingen av dem är bäst! Smaken är som baken, enda jag kan säga är att visst kan du köra Wakestyle i vågor och krabb sjö!//Mvh Bengt
-
Tjena Bengt kan du berätta för en landkrabba vad krabbsjö är?
-
EHs plankor är oslagbara i snabbhet, grepp o känsla, klart jimi är bra, men fan man blir förvånad när man kommer till cabarete o ser kidsen flyga utav bara fean… fråga pan om nårra veckor när han blivit upplyst…
Man ska inte säga nått om man inte har testat båda…
/en som har testat båda
-
Jimi bygger brädor för high winds… folk kör wakestyle mycke pop, väldigt små kites dvs 5-9kvm tok riggat.
Cabarete är choppigt, och max 12m/s där behöver man snabba brädor som skär choppet. Maui conditions finns fan bara på maui asså. cabarete finns överallt…
-
Fan Patrikol, vi måste hitta en seglingsparlör till dig. Gropig. aka ”chop”
-
Svar till:
EHs plankor är oslagbara i snabbhet, grepp o känsla, klart jimi är bra, men fan man blir förvånad när man kommer till cabarete o ser kidsen flyga utav bara fean… fråga pan om nårra veckor när han blivit upplyst…
/en som har testat båda
[/ QUOTE ]
Nähä det var ju ett tungt argument! Men kan det vara så att EH brädan passar dig bättre? Jag har aldrig åkt en EH bräda men andra s.k ”snabba” brädor och de passar mig inte alls.
Med dit argument skulle ej heller naish eller cabrinha drakar passa i sverige, de testas ju mest på maui!!!!!!!!!!
Tror inte det.
Jag har varit 3ggr i västindien och surfat vatten och vind påminner inte alls om sverige! så min åsikt är att det är som att jmfr. äpple och apelsiner, men låt mig avsluta med ett citat från kiteforum.com där tråden är klippt ifrån:
Both boards work well and use different concepts which lead to the same results. I have ridden boards by both shapers, but own only one of them, won’t say which one.Eric uses less rocker, hence the fliptips are needed for the waves. Not a gimmick, a necessity. Jimmy uses more rocker, no fliptips needed.
A concave board will edge better, but a flat bottom board will roll from rail to rail much easier, possibly better for bottom turns on a wave.
Both boards work great, you won’t go wrong with either one.
Bild:Pavlos in Greece on Jimmy/Dominatrix
-
Svar till:
Får nog fan hitta två!

[/ QUOTE ]
Hmmm…Make that three will ya
-
Svar till:
/en som har testat båda
[/ QUOTE ]
P.s Har du testat båda? är inte så säker på det! Jag har inte testat någon av dem än mer ser fram emot att testa min JL, men nu är den i en större modell( custom 143X41), då jag inte är så duktig, men tyngre D.s (bengt nilsson http://www.skid.nu ) -
Svar till:
Svar till:
/en som har testat båda
[/ QUOTE ]
P.s Har du testat båda? är inte så säker på det! Jag har inte testat någon av dem än mer ser fram emot att testa min JL, men nu är den i en större modell( custom 143X41), då jag inte är så duktig, men tyngre D.s (bengt nilsson http://www.skid.nu )[/ QUOTE ]
Ok, såg nu att du har testat båda, fel av mig, och jag ingen! men jag återkommer om vad jag tycker om JL brädan!Mvh Bengt P.s bifogar en bild på min bräda. men min är Helröd och har måten 143X41 och är en custom, men i övrigt en likadan D.s -
men alltså jimmy använder rocker ja, men mycket rocker saktar ner brädan. dock så gör det inte så mycket när man har fetpower i kiten hela tiden som på maui. man tar fram en storlek större bara.
men man kan å andra sidan bygga brädorna lite lättare eftersom fliptipparna ändå blir några centimeter extra.
gustav
-
alltså menade såklart att han använder MYCKET rocker, alla använder ju mer eller mindre rocker…
-
I wrote that om ni inte fatta det
/Viking pa vag soderut…
PS bengan testar din kite imorrn aterkomemr med en kommentar.
-
perfekt, ser fram emot en kommentar! kanske! inte lätt med ärliga kommentarer, men skall bli kul höra har inte hunnit(viljat) pröva den (är för kallt)! men ha en trevlig resa//Mvh Bengt N
P.s hälsning till vikingar i söderled från en gammal d.s -
men rambo när körde du jimmy lewis senast? inte så schysst att jämföra hans gamla brädor med nya EH…lou wainman kör jimmy lewis…precis som du säger wakestyle men visst fan går dom å köra snabbt å edga madman med också.
gustav
Logga in för att svara.