Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Jp ?
- 
		Jp ?Publicerad av luuddee på 8 april, 2007 vid 11:25Går det att köra hela vägen ner nu eller måste man gåå? yeeah svarade 18 år, 6 månader sedan 11 Medlemmar · 19 Svar
- 
			19 Svar
- 
Sist jag var där var man tvungen att gå om man inte hade en SUV, gick och köra ned vid Pans kitestuga om det inte var för blött 🙂 Mvh Danne 
- 
Han har funnits.. Vet inte om han finns längre.. I fablernas värld… 
- 
@Luuddee 375114 wrote: Går det att köra hela vägen ner nu eller måste man gåå? Var där i fredags och det var fint, ägarna red förbi och de tyckte att det var kul att vi var där och kitade men de vill inte att vi kör ner eller skräpar ner. 
 Det kan man förstå, tänk er att 10 bilar kör ner och campar, grillar och skräpar ner på din tomt varje dag på sommaren, det skulle nog inte vara så trevligt kanske om det var din tomt.Så hoppas vi kan bevara våra kiteställen och hålla de rena. 
 Lägg därför till en plastkasse som skräppåse till den obligatoriska kiteutrustningen.JP är fint, se bara till att kolla vattenståndet på SMHI vid mätpunkt Barsebäck. Det ska helst ligga över +10cm om det ska vara tillräckligt med vatten i lagunen. MVH Tomas 
- 
Håller med Tomas, 
 Det är privat strand och markägaren är odelat positiv till kiting, enda kravet/önskemålet är att vi parkerar uppe vid vägen, för att inte ”visa vägen” för campare/avvikande sexuella minoriteter…Det måste man respektera!
 /Martin
- 
i sverige råder strandskydd inom min. 100 m från normalvattenståndslinjen. detta innebär i praktiken att det inte finns ngt som kallas för ”privata stränder”. Camping på området faller under allemansrätten och inget de kan invända emot. Men visst i princip håller jag med, de som äger markerna omkring är schyssta och att vi definitivt skall plocka upp efter oss och sköta oss. Området har varit badstrand långt innan vi kom dit för att kita. Har alldrig stött på några illasinnade människor och hoppas att vi slipper konflikter även iframtiden. Ser ut att bli gött väder imorgon tänkte dra dit tidigt, någon mer som ska dit? 
 /Jakob
- 
strandskyddet gäller inte om det är någons tomt. Hemfridszon är ett markområde kring ett boningshus där allemansrätten (och strandskydd) är utsläckt. Jag vet inte hur det ser ut just där, men att hävda strandskydd överallt kring vattendrag går inte… 
- 
JP tidigt imorgon låter gütt, är sugen på en heldag med kite efter all påskmat. Släng upp ett mess imorgon om när ni drar. Skall du med Martin? / Danne 
- 
@bohm 375200 wrote: strandskyddet gäller inte om det är någons tomt. Hemfridszon är ett markområde kring ett boningshus där allemansrätten (och strandskydd) är utsläckt. Jag vet inte hur det ser ut just där, men att hävda strandskydd överallt kring vattendrag går inte… I princip 100 på att strandskyddet gäller idetta fall. danne: Såvida det inte regnar drar jag dit vid 10-tiden. 
 /Jakob
- 
Jobbar imorgon men kan vara vid JP 15:30 .. Är ni kvar där då? nån mer som är tvungen att jobba kanske. 
- 
Jakob, Varför argumenterar du för tyskars och bögars rätt att köra ner, campa, smygrunka och sprida skit efter sig? Inga bilar ner, sprid inget skräp, och nita den som inta fattar! 
 /Martin
- 
Och för att ha lite ordning i begreppen, 
 Strandskydd är en begränsning i markägarens rätt att förändra och bygga på sin strand. Gäller generellt 100 m från vattnet. Men har ingenting med din och min rätt att beträda annans mark/strand att göra. Allemansrätten reglerar detta. Allemansrätten upphör på egen tomt. Om JP strand är egen tomt vet jag inte. Dock vet jag att Körning i terräng har aldrig ingått i allemansrätten. Terrängkörning med motordrivna fordon regleras främst i terrängkörningslagen och dess förordning. Till motordrivna fordon räknas alla fordon som drivs med motor t.ex. bil , MC, moped, 4-hjuling, bandvagn och snöskoter. All naturmark utanför väg – t.ex. park, åker, äng, skog, hedmark, stränder och kalfjäll – räknas som terräng. Också stigar, vandringsleder och motionsspår är terräng i lagens mening.
 Så Markägarna har all rätt att stoppa bilkörning ner till stranden./Martin 
- 
Nu tycker jag att det här har gått lite för långt, mitt syfte var enbart att uppmärksamma att vi har rätt att tillträda stranden, har alldrig uppmanat någon att köra ner eller sagt att det är ok. 
 ”7 kap. 13 § miljöbalken
 Strandskydd råder vid havet och vid insjöar och vattendrag.
 Syftet med strandskyddet är att trygga förutsättningarna för allmänhetens
 friluftsliv och att bevara goda livsvillkor på land och i
 vatten för växt- och djurlivet.”Vad det gäller smygrunkarna? tja de personerna e ju skrattretande, verkar som avsikten att få bort dessa och andra sexuellaminoreter har funkat, vilket jag är glad över. Antar att jag inte är den enda som för tiden såg mer än vad jag ville se… 
Logga in för att svara.