Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kajak i Skåne

• danne2

Medlem
    7 oktober, 2005 vid 14:47

Svar till:

De kajaker som är gjorda i ”plast” är betydligt tyngre och dessutom mjukare än kajaker som är gjorda med glasfiber.
    Så vill man ha en snabb och relativt lättdriven kajak så skall man köpa en med glasfiber. Men som du skriver så är dessa känsligare för stenar och annat så man får vara lite försiktigare med dom.

Personligen så anser jag att det är glasfiber som gäller, det är inte roligt att ha en ”pråm” att paddla runt i. Men plast kajakerna är utmärkata nybörjar kajaker.

[/ QUOTE ]

Ok, tack för svaret!
    Lutar åt en Estländsk glasfiberkajak. Är grymt sugen. Synd bara att det inte är sommaren som är på intågande… crazy.gif

Är det någon skillnad i stabilitet mellan dem? Känns som att det borde vara skrovformen som avgör den biten? Tyngre borde kanske iofs vara stabilare?

/Danne

• Knatte

Gäst
    7 oktober, 2005 vid 16:18

Om vi pratar om de estländska kajakerna, så har jag paddlat de som finns på sidan.
    Jag har själv en Mari3-extra som är rundbottnad och upplevs som rank, innan du har vant dig smile.gif

Revalen är lite stabilare och har längre vattenlinje. Den kan vara ett bättre alternativ om man söker trygghet. En nackdel är att du har en liten ”rund” lastlucka fram. Du har lite svårare att packa prylarna fram. Men en vanesak det också.

Den kajken jag inte rekommederar, är den v-bottnade Mari 4. Den är stabil och trygg i plattvatten, men byter totalt skepnad när det blåser lite mer pga. den långa köllinjen och att den blir vindkänslig.
    Inte kul att få sidvind och brytande sjö blush.gif
    Dvs. inte kul att surfa i vågor med. Du får korrigera med rodret hela tiden… Benen/fötterna får jobba som lärkvingar shocked.gif tongue.gif

Om du tänker ägna dig åt vattenlekar i framtiden, typ eskimåsvängar och styrtag mm. Så satsa på en kajak med keyhole sittbrunn eller liten sittbrun.
    Enkelt uttryckt att du kan få stöd åt/för knäna och låren. Dvs. att du kan ”spänna fast” kroppen mot sittbrunens sidor/sarg. Då ramlar du inte ur kajaken när du ”hänger upp och ner”
    Lite som fotstroppar på en bräda, kan detta vara bra att ha smile.gif
    Fråga Stang vad han tycker om sin sittbrunn och eskimåsvängar ooo.gif

• stang

Medlem
    7 oktober, 2005 vid 18:48

Hehehe… min sittbrun är typ stor. Så jag trillar ur kajaken om jag skulle gå runt. Inte så bra kanske…

Anledningen till att jag har en kajak med stor sittbrun är att jag inte klarar att sitta i en keyhole brun. Efter bara en liten stund så somnar mina ben och baken domnar bort, mycket irriterande!! Det tar inte lång stund fören benen värker som FAN, det är snudd på panik innan jag får kravla ur kajaken!! confused.gif

Så min erfarenhet är att det är jätte viktigt att testa kajaken man skall köpa grundligt så att det inte dyker upp små överaskningar senare som gör att man inte trivs i kajaken!!!

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
No license details found.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kajak i Skåne

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.