Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kan man lära sej Snowkiting själv?

• Kan man lära sej Snowkiting själv?

Publicerad av anonym-anvandare på 23 november, 2003 vid 16:14

Jag tänkte att jag skulle börja Kitesurfa nästa år. Men jag fick en ide att jag kanske skulle köpa en begangnad foil o köra med i vinter med min Snowboard.
    Min fråga är alltså om man kan lära sej att Snowkita på egen hand?
    Och vilken storlek och modell å foilen är bäst om jag vill kunna åka i ganska svaga vindar?

Tack på förhand /

kitelife svarade 21 år, 11 månader sedan 3 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    23 november, 2003 vid 16:21

tjena.

Du kan säkert lära dig snowkite själv men jag skulle ändå rekommendera att du tar en kurs så att du lär dig hur draken uppför sig och hur du säkrast startar och landar den. Jag och en kompis började köra på snö efter att vi tagit en kurs och det släppte på en gång. Men man ser lite då och då folk som försöker lära sig själva och det kan lätt gå illa för dom själva eller för andra om dom inte vet hur dom ska hantera draken.
    Hur som helst är det jäkligt skoj att köra på snö. mycket lättare än vatten dessutom och man behöver inte lika mycket vind. Vi körde med 11,5 kvm men dom är lite små. vi bor i stockholm och det blåser sällan tillräckligt. Men nu har vi skaffat en 18 kvm också så nu blir det röj så fort snön har lagt sig.

Lycka till
    /Fredrik

• anonym-anvandare

Medlem
    23 november, 2003 vid 17:04

är det bolle?

fotot på brädan kommer ikväll eller imorgonkväll.

• anonym-anvandare

Medlem
    23 november, 2003 vid 17:37

Nä, det är inte bolle.

• anonym-anvandare

Medlem
    23 november, 2003 vid 19:31

hej!

Tänkte också börja snowkita och jag undrar om ni gör det med en vanlig kite eller om ni har en annan? har själv en vanlig kite som är 15 kvadratmeter. funkar det?

Fred

• putte

Medlem
    23 november, 2003 vid 20:31

Det är relativt lätt att lära sej snowkiting. Ska du nödvändigtvis köpa en kite, köp nånting ”lättfixat”, chansen är större att kiten går sönder utav bristningar under vintern…
    Ska du köpa en foil, så tänk på att det är svårare med foils i vattnet till sommarn, IFB’s funkar helt ok på snö oxå, men är svåra att relauncha.

Kommer köra foil i vinter, men jag körde IFB förra vintern, 15kvm, funkade kanon.
    Köp bara nånting billigt som inte skulle svida så mycket om du kör ner den i backen…

• anonym-anvandare

Medlem
    24 november, 2003 vid 02:27

Tack för svaret. Detta var min första säsong som jag kiteade och jag har köpt mig en slingshot fuel 15. Tycker du att jag ska köpa mig en billigare kite? Är inte så kunnig ännu om alla namn men vill lära mig så vad betyder Foil och IFB?

Mvh Fred

• kitelife

Medlem
    24 november, 2003 vid 07:50

Foil är sånna flygande madrasser ; ) nä men det är drakar med dubbelt typ och luft i mitten iställeet för uppblåsbara drakar, foli funkar bättre på land och sämre i vatten…

Ramairfoil = foil
    LE:i (InFlataBle) Leading edge inflatable

//Pan

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications