Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kapellskär söndag

• Kapellskär söndag

Publicerad av zurfman på 4 september, 2011 vid 18:02

Vi var alltför få, men kul med de som var där, 7 stycken över hela dagen…

Det blåste hyggligt bra 7,2, planing i stort sett hela tiden men inte världens tryck, men då körde jag mestadels inne vid stranden idag, blåste säkert 8-11 hela tiden längre ut.
    Efter kanalen där färjorna kan gå, var det fullt tryck hela tiden.

Skönt väder, med en skön jämn vind, 7-10 (inne vid stranden) med några hål på 5 m/s emellanåt (varade kanske 10 s, så knappt värt att nämna).

Som vanligt var det helt dött i träden ända till några hundra meter före terminalen, där man kan börja skönja vind i de härligt små missbildade träden (som är mer missbildade på kobbarna utanför…)

zurfman svarade 13 år, 7 månader sedan 2 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • malteaserr

Medlem
    4 september, 2011 vid 23:19

Zurfman, vilken spot kör ni från när det blåser SO? är det långgrunt inne vid stranden eftersom du körde där?

• zurfman

Medlem
    4 september, 2011 vid 23:30

Det blåste iofs syd idag (i stort sett) o då körde vi från badstranden i Kapellskär.
    Det är lättast att gå i där…

När jag skrev att jag körde vid stranden menar jag att jag ej drog ut till öarna utanför, men var nog ändå en halv km utanför udden emellanåt, det räckte dock att hålla sig längre in idag för att plana.
    Hade det varit nån mer som dragit ut hela vägen ut till öarna utanför så hade jag nog gjort det.
    Den långgrunda delen kan användas för nybörjare, går att segla 30-50 meter om man vill bottna, men inte något att segla på för de som planar.

Hade också funderingar på att byta till mindre bräda om det ökade mer, i efterhand kanske man borde kört 6,1 o mindre bräda (FS) o kört ute vid öarna (inte helt säkert att det hade funkat, men troligen). Också en anledning till att hålla sig kvar, för snabbare byte.

Sydost är klurigare, verkar inte blåsa mycket mer vid Kapellskär än Österskär, troligen något mer oftast…. (har inte hunnit utvärdera det i praktiken).
    På syd har jag mycket erfarenhet av både Trälhavet o Kapellskär. Klart stabilare vind i Kapellskär o jämnare vind (o kan bli hård också emellanåt) på Trälhavet är det byigare men ofta så räcker vinden att komma in i Trälhavet på syd i alla fall när det blåser.
    Kapellskär har mycket bättre bris på sommaren också vid sydlig grundvind.

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
No license details found.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kapellskär söndag

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.