Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Kita med byig vind?
-
Kita med byig vind?
Publicerad av anonym-anvandare på 28 november, 2002 vid 01:58Hallå igen! Har fått höra att det kan vara relativt svårt att lära sig kitesurfa på vänern i karlstad/hammarö pga att vinden är vädligt byig. Sedan gör väl inte saknaden av bra sandstränder det lättare precis heller. Men min fråga är, hur mycket svårare blir det att lära sig kita i byig vind även om man köper en kite anpassad för sådana vindar. Tacksam för svar!!!
kitelife svarade 22 år, 10 månader sedan 6 Medlemmar · 30 Svar -
30 Svar
-
det är svårare, men förök att röra kiten alltid lite, så att den inte står och sen bara trillar ner och sen få full drag igen, det förstör draken och dig. det är bäst att hålla kiten 45 grader åt sidan så att den kan trilla ner en bit utan att linor slappar så mycket.
man behöver mer uppmerksamhet för draken när det blåser ojämt.
det är enklare med en voluminös bräda -typ ingen wakebräda. så kan man glida längre utan vind och man glida när det inte blåser mellan byarna. annars skunkar man hela tiden.Lycka till.
-
Jag har kitat 3år på Vänern (Svalnäs) och tycker inte att
det är byigt,man har ju hört att det skall vara det.Har kitat nere hos pågarna vid Habo, vinden kan vara byig där också.
MVH Andreas G
-
Tjäna Andreas!
Mariestad-Mikael här, har du kört något på Svalnäs senaste tiden, eller har du lagt ned verksamheten för i år?
-
Tjänare Mariestad Mikael. Daniel Melkersson från Mariestad här. Vet inte om vi kanske har träffats ? Hur som helst så bor jag i malmö nu, men kommer upp till mariestad över Julen. Hoppas att isen har lagt sig då så kan vi köra skrillerna !!
Hälsa Stadt !
-
Tjäna Daniel!
Jag tror inte vi har träffats, är relativt nyinflyttad i Mariestad. Du har gjort helt rätt som flyttat från den här okitevänliga hålan till kitevänligare trakter. Hoppas ochså på is (och snö). Blir nog fint att ge sig ut på Ymsen då.
Miakel
-
Tjena Mikael!
säsongen tar inte slut (möjligtvis pga isen) eftersom jag har köpt en torrdräkt nu. Tänkte att kita på lördag båtgården.
MVH Andreas G
-
Tack för tipsen men det låter lite knepigt det här med att kita. Är van att windsurfa så det blir nog en skalpig skillnad misstänker jag. Förresten, finns det några kitare i värmland som brukar hänga i karlstad/hammarö – trakterna som har koll som man kunde få lite tips av och hjälp med kiten när våren börjar närma sig?
-
tjena extremfreak! jag och en polare har nyligen investerat i kites och ska börja köra fram på vårkanten. Håller på och kör lite snowboard med kitesen, det funkar utmärkt! känner du gabbe förresten?
hälsn. h -
Extremfreak här! Är förlat för att logga in! 😀 Känner tyvärr inte gabbe, har inte bott så länge på hammarö. Var håller ni hus och kämpar med era kites då?
-
tjenare extremfreaket! vi har nyligen lärt oss att köra kitesen, har varit främst på skutberget och gamla flygplatsen! vi var nyligen iväg till en sjö norr om fagerås, där var det perfekt med snö på isen för att glida runt me snöbrädorna efter draken. det funkade riktigt bra faktiskt, du borde hänga med nångång vore skoj å se lite nytt folk som håller på me den här ”sporten”
hälsn. henke -
Var ute på vänern. Här om dagen 4 m/s och oslipade skridkor. Det gick jäkligt fort. hahahah…
-
Håller på och håller på. Tänkte göra ett inköp av kiteprylar till våren så än så länge har man inte kommit igång med själva kitandet tyvärr! När ska ni ut nästa gång då så kunde man komma och kolla? Må vindarna vara med er!!!
-
tjabba! jag kom på en sak.. man ska inte kite med en naish -02a i byig vind.. depowern är ganska kort på naish.. dom är bättre i jämna vindar.. (ni kanske redan hade avslutat diskussionen)
gott nytt
-
Svar till:
depowern är ganska kort på naish..
[/ QUOTE ]
De är sant men de borde inte vara några problem att förlänga den?
-
Extremfreak här och är så lat så jag orkar inte logga in! 😀 Informativa inlägg tas alltid emot med glädje. Tack för tipset, ska fundera ca 47 gånger innan jag köper utrutsning i vår!
Gott nytt år på er alla förresten!
Logga in för att svara.